Programplaner og emneplaner - Student
YLRM2000 Entreprenørskap og entreprenørielle prosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Entrepreneurship and entrepreneurial processes
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Innhold og læringsaktiviteter i emnet skal gi studentene kunnskaper og ferdigheter om ulike typer entreprenørskap som kan benyttes i skole og arbeidsliv.
Fokuset i emnet er å se anvendelse og bruk av ulike entreprenørielle prosesser og kunne lede disse formene av entreprenørskap.
-
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
-
Læringsutbytte
Historie er et godt redskap for å forstå både samfunn, journalistikk og en mediebransje i endring. Mediehistorien gjenspeiler de endringene som har skjedd og studerer relasjonen mellom nye medier og samfunnsutviklingen opp gjennom tidene. Videre er trening i historiefaglig kildearbeid og fremstillingsarbeid særlig relevante ferdigheter både for journalister og sakprosaforfattere. Emnet tilbyr en innføring i norsk offentlighets- og mediehistorie, historisk metode og heuristikk. Emnet tar for seg
- Norsk offentlighetshistorie, presse- og journalistikkhistorie og sakprosahistorie, inkludert et skandinavisk og internasjonalt perspektiv
- Perspektiver på nyere digital mediehistorie, blant annet forholdet mellom medier og demokrati
- Historisk metode
- Historiske grunnlagsproblemer, inkludert forholdet mellom forklaring og fortelling
- Mediehistoriens betydning for å forstå utviklingen av medieteori og det praktiske mediefeltet
- Forholdet mellom medier og teknologi
-
Innhold
Alle besvarelser sensureres av intern sensor. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres i tillegg av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Ingen.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om sentrale sider ved norsk medie- og offentlighetshistorie, inkludert forholdet mellom medier, teknologi og demokrati
- har avansert kunnskap om historiefagets metoder og kan anvende dem i egne faghistoriske arbeider
- har avansert kunnskap om de spesifikke kildekritiske og etiske problemene i historisk og mediehistorisk forskning
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor mediehistorien og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i mediehistoriens historiografi, tradisjoner, egenart og plass i medievitenskapen
- kan anvende historisk metode i egne faghistoriske arbeider
- kan reflektere over og analysere forholdet mellom forklaring og fortelling i historievitenskapen
- kan reflektere over fagets periodisering og drøfte plasseringen av eget eller andres arbeid i mediehistoriske perioder
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter om mediehistorie, historisk teori og historisk metode til å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter, og bidra til å frembringe ny kunnskap på feltet
- kan analysere og reflektere over etiske og kildekritiske problemer i eget og andres arbeider
- kan formidle og kommunisere omfattende selvstendig arbeid på en konsis måte, som behersker fagområdets uttrykksformer
-
Vurdering og eksamen
Forelesninger, seminarer og veiledning.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen arbeidskrav.
-
Vurderingsuttrykk
Studentene kan velge mellom to typer eksamensoppgaver. Begge er individuelle.
Enten:
- En teoretisk semesteroppgave, f. eks. en analyse av historiografiske eller metodiske aspekter ved mediehistorien. Oppgaven skal være på 12-15 sider.
Eller:
- Et mediehistorisk forskningsarbeid. Oppgaven skal være på 12-15 sider.
Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny og utsatt eksamen. Vurderingsformen vil da være den samme som ved ordinær eksamen.
-
Sensorordning
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)
Gradert skala A-F.