EPN-V2

YLRM2000 Entreprenørskap og entreprenørielle prosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Entrepreneurship and entrepreneurial processes
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Innledning

    Innhold og læringsaktiviteter i emnet skal gi studentene kunnskaper og ferdigheter om ulike typer entreprenørskap som kan benyttes i skole og arbeidsliv.

    Fokuset i emnet er å se anvendelse og bruk av ulike entreprenørielle prosesser og kunne lede disse formene av entreprenørskap.

  • Forkunnskapskrav

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Læringsutbytte

    Historie er et godt redskap for å forstå både samfunn, journalistikk og en mediebransje i endring. Mediehistorien gjenspeiler de endringene som har skjedd og studerer relasjonen mellom nye medier og samfunnsutviklingen opp gjennom tidene. Videre er trening i historiefaglig kildearbeid og fremstillingsarbeid særlig relevante ferdigheter både for journalister og sakprosaforfattere. Emnet tilbyr en innføring i norsk offentlighets- og mediehistorie, historisk metode og heuristikk. Emnet tar for seg

    • Norsk offentlighetshistorie, presse- og journalistikkhistorie og sakprosahistorie, inkludert et skandinavisk og internasjonalt perspektiv
    • Perspektiver på nyere digital mediehistorie, blant annet forholdet mellom medier og demokrati
    • Historisk metode
    • Historiske grunnlagsproblemer, inkludert forholdet mellom forklaring og fortelling
    • Mediehistoriens betydning for å forstå utviklingen av medieteori og det praktiske mediefeltet
    • Forholdet mellom medier og teknologi
  • Innhold

    Alle besvarelser sensureres av intern sensor. Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres i tillegg av ekstern sensor. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert av ekstern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på besvarelsene innenfor de ulike karakteruttrykkene. Intern sensor skal ta hensyn til ekstern sensors vurdering ved sensurering av alle eksamensoppgaver.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Ingen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter gjennomført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om sentrale sider ved norsk medie- og offentlighetshistorie, inkludert forholdet mellom medier, teknologi og demokrati
    • har avansert kunnskap om historiefagets metoder og kan anvende dem i egne faghistoriske arbeider
    • har avansert kunnskap om de spesifikke kildekritiske og etiske problemene i historisk og mediehistorisk forskning

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor mediehistorien og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i mediehistoriens historiografi, tradisjoner, egenart og plass i medievitenskapen
    • kan anvende historisk metode i egne faghistoriske arbeider
    • kan reflektere over og analysere forholdet mellom forklaring og fortelling i historievitenskapen
    • kan reflektere over fagets periodisering og drøfte plasseringen av eget eller andres arbeid i mediehistoriske perioder

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan anvende kunnskaper og ferdigheter om mediehistorie, historisk teori og historisk metode til å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter, og bidra til å frembringe ny kunnskap på feltet
    • kan analysere og reflektere over etiske og kildekritiske problemer i eget og andres arbeider
    • kan formidle og kommunisere omfattende selvstendig arbeid på en konsis måte, som behersker fagområdets uttrykksformer
  • Vurdering og eksamen

    Forelesninger, seminarer og veiledning.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen arbeidskrav.

  • Vurderingsuttrykk

    Studentene kan velge mellom to typer eksamensoppgaver. Begge er individuelle.

    Enten:

    • En teoretisk semesteroppgave, f. eks. en analyse av historiografiske eller metodiske aspekter ved mediehistorien. Oppgaven skal være på 12-15 sider.

    Eller:

    • Et mediehistorisk forskningsarbeid. Oppgaven skal være på 12-15 sider.

    Kandidater som ikke består eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny og utsatt eksamen. Vurderingsformen vil da være den samme som ved ordinær eksamen.

  • Sensorordning

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • M�lgruppe og opptakskrav (enkeltemner)

    Gradert skala A-F.