Programplaner og emneplaner - Student
YLEF2000 Differensiering, særskilt tilrettelagt og tilpasset opplæring samt yrkesfaglig kompetanseutvikling Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Differentiation, specially adapted and customized training and vocational skills development
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Ingen arbeidskrav.
-
Forkunnskapskrav
Emnet avsluttes med en muntlig eksamen. Kandidater som ikke består, eller har gyldig fravær ved ordinær eksamen, kan fremstille seg til ny/utsatt eksamen.
-
Læringsutbytte
Ingen hjelpemidler tillatt.
-
Innhold
Yrkesfag (YF) og profesjonsfag (PF):
- Automatiseringssystemer (YF)
- Data- og elektronikksystemer (YFElenergisystemer (YF)
- Yrkesfaglig fordypning (YF)
- Internkontroll (helse, miljø og sikkerhet), dokumentasjon og kvalitetssikring innen yrker og programområder (YF)
- Historisk og teknologisk utvikling innen eget yrke (YF)
- Utvikling og identitet (YF/PF)
- Samarbeid og veiledning (YF/PF)
- Spesialpedagogikk og betingelser for læring (PF)
- Læringsmiljø i skole og arbeidsliv og premisser for dette (YF/PF)
- Ledelse i skole og arbeidsplass med perspektiv på opplæring (YF/PF)
- Miljøkonsekvenser av yrkesutøvelse, og bærekraftig utvikling (YF/PF)
- Systemforståelse og ta utgangspunkt i helhetlige systemer (YF/PF)
- Utdanningsorganisasjoner, samt lover, forskrifter, læreplaner og andre styringsdokumenter fra myndigheter og skolen som organisasjon (PF)
- Differensiering, tilpasset opplæring og sosialpedagogiske perspektiver (PF)
- Særskilt tilrettelagt opplæring, spesialpedagogikk og individuelle opplæringsplaner (PF)
-
Arbeids- og undervisningsformer
Gradert skala A-F.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Praksis
- Gjennomført og bestått 10 dager pedagogisk praksis i grunnskolen, trinn 8-10
- Gjennomført og bestått 2 ganger 10 dagers yrkesfaglig praksisopplæring fra bredde i programområdet
- Yrkespraksis kan i tillegg forskutteres ut fra individuell kompetanseutviklingsplan, forutsatt at arbeidskrav 4 er godkjent
Praksis må være gjennomført før eksamen kan avlegges.
Arbeidskrav
Arbeidskrav 8 (PF/YF) Lokale- og sentrale styringsdokumenter, tilrettelagt opplæring og læreren som leder i profesjonsutøvelsen som yrkesfaglærer.
- Arbeidsform: Individuell skriftlig oppgave, omfang tilsvarende 3000 - 3500 ord, fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Arbeidskrav 9 (PF) Særskilt tilrettelagt opplæring, individuelle opplæringsplaner og spesialpedagogikk
- Arbeidsformer: Del 1 er et gruppearbeid som skal belyse temaet - særskilt tilrettelagt opplæring gjennom erfaringsutveksling gjennom skriftlig dokumentasjon, tilsvarende minimum1200 ord og fundert på om lag 400 sider litteratur eller tilsvarende kilder. Del 2 er en skriftlig individuell oppgave der studenten skal beskrive en elev med utfordringer og konsekvenser for opplæringen, omfang tilsvarende 2300 - 2700 ord og fundert på om lag 200 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Arbeidskrav 10 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig breddekompetanse del 3
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon tilsvarende 1300-1700 ord med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 400 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Arbeidskrav 11 (YF) Dokumentasjon av yrkesfaglig dybde del 1 Beskrivelse av teknologisk utvikling i eget fagbrevområde
- Arbeidsform: individuell dokumentasjon med et omfang på kilder og faglitteratur tilsvarende 800 sider (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Arbeidskrav 12 (PF) Ungdomskulturer, klasseledelse, differensiering og tilpasset opplæring. Gjennomføre og dokumentere 10 dagers observasjonspraksis i ungdomsskolen, og vise innsikt i ungdomskultur og klasseledelse.
- Arbeidsform: praksisen kan gjennomføres i gruppe eventuelt individuelt. Skriftlig dokumentasjon skal være individuell med et omfang på 1500-2000 ord og fundert på om lag 200 sider litteratur eller tilsvarende kilder (se avsnitt om arbeidskrav i programplandelen).
Alle arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges. Et ikke-godkjent arbeidskrav kan om arbeides og leveres til godkjenning ytterligere én gang.
Krav til deltakelse
Det er 80 prosent oppmøteplikt på fellessamlinger og gruppesamlinger. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra faglige aktiviteter får ikke avlegge eksamen i pågående semester. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse. Gyldig fravær kan kompenseres etter avtale med den aktuelle faglæreren
-
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen ca. 30 min. Eksamen tar utgangspunkt i arbeidskravene i emne 2000.
Ny og utsatt eksamen
- Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet . Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
-
Hjelpemidler ved eksamen
- Sosialt arbeid i dag - nasjonalt og internasjonalt
- Forskning og praksis
- Kunnskap og samfunn
- Teorier i samfunnsplanlegging
- Teorier i ledelse og organisering
- Tverrprofesjonelt samarbeid
- Nye styringsformer
- Politisk filosofi
- Etiske utfordringer i yrkesutøvelsen
-
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått.
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer (YF/PF). Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.