Programplaner og emneplaner - Student
YLDH3900 Bacheloroppgave Innovasjon, systematisk og samfunnstjenlig yrkesutvikling og yrkesutdanning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Bachelor's Thesis: Innovation and Systematic and Socially Beneficial Vocational Development and Vocational Education
- Studieprogram
-
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjonEnkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler innovasjon og forskningsbasert utvikling i eget yrkesfag eller relatert til flere yrker i design og håndverk/medieproduksjon, sett i et samfunnsperspektiv. Emnet omhandler også tilpasset og yrkesrelevant opplæring i utdanningsprogram for design og håndverk/medieproduksjon.
Emnet består av 30 studiepoeng fordelt med 20 studiepoeng yrkesfaglig bredde/dybde og 10 studiepoeng profesjonsfag.
Forkunnskapskrav
Må ha bestått alle tidligere emner i studiet for å kunne gå opp til eksamen i emnet
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om eget yrkes utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon
- har kunnskap om yrkene i design og håndverk/medieproduksjon og deres fellestrekk og særpreg
- har kunnskap om forskningsbasert utviklingsarbeid, og kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen
- har kunnskap om undervisning, læring, motivasjon og elevers læringsbehov
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere, sammenligne og finne fram til design-, håndverk og medieproduksjonsyrkenes fellestrekk og særpreg
- kan utøve eget yrke i hele dets bredde
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere forskningsbaserte undersøkelser og systematisk utviklingsarbeid
- kan bruke fagterminologi i faglig arbeid og arbeid som yrkesutøver og yrkesfaglærer
- kan utføre, begrunne, vurdere og dokumentere faglig arbeid på høyt nivå innen eget yrkesfag i hele yrkesfagets bredde
- kan analysere læreplanverket og tolke innholdet i forhold til opplæring i ulike yrker
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning og læring
- kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere et faglig utviklingsarbeid i eget lærefag på høgt nivå (yrkesfaglig dybde) og/eller knyttet til DH-yrkenes felles- og særpreg (Yrkesfaglig bredde)
- kan vurdere sammenhengen mellom arbeid, læringsmål, problemstilling og egen læring
- kan forklare avanserte arbeidsprosesser og funksjoner i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i DH
- kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i eget yrke/ yrker i DH og i forhold til yrkets/yrkenes utvikling
- kan etablere og lede nettverksrelasjoner skole / arbeidsliv / høgskole og mellom etater og bedrifter i fht. læring innenfor fagområdet
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner
Innhold
- For emnet TEGN2220- Voksnes læring og læringskultur (15.stp) er det avvikende opptakskrav for enkeltemnestudenter. Opptakskravet til TEGN2220 er generell studiekompetanse (GSK).
- Målgruppe er personer som jobber i voksenopplæring eller andre former for undervisning og opplæring av voksne.
Arbeids- og undervisningsformer
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt levere og få godkjent to refleksjonstekster, én til hvert av emnets hovedtema. Tekstene skal leveres som tegnspråklig multimedial/sammensatt «muntlig» tekst, hver av dem levert på video med lengde mellom 8 og 10 minutter. Etter avtale med faglærer kan refleksjonstekstene leveres skriftlig og skal da være på 3000-4000 ord. Refleksjonstekstene skal leveres på universitetets digitale læringsplattform, og vil kommenteres eller gjennomgås muntlig veiledningssamtale innen oppgitte frister. Innleveringene skal være relatert til temaene i undervisningen, og bruk av pensum må gjenspeiles i tekstene. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet for å øve på refleksjon rundt, og formidling av, fagstoff.
Veiledningen skjer når refleksjonsteksten leveres innen fastsatt frist. Veileder kan komme med ideer og forslag og også peke på positive og mindre positive sider ved teksten. Veileders kommentarer kan imidlertid ikke betraktes som en vurdering eller godkjenning. Studentene har anledning til å arbeide videre med de enkelte refleksjonstekstene helt fram til eksamen.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene skal til eksamen videreutvikle og bearbeide refleksjonstekstene (arbeidskrav) på grunnlag av mottatt veiledning eller skriftlige kommentarer. De ferdige refleksjonstekstene skal leveres som norsk tegnspråklig multimedial/sammensatt «muntlig» tekst, hver av dem levert på video med lengde mellom 10 og 12 minutter. Etter avtale med faglærer kan refleksjonstekstene leveres skriftlig og skal da være på 4000-5000 ord.
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Dersom refleksjonstekstene vurderes til ikke bestått (karakter F), må studenten levere en omarbeidet og forbedret versjon av tekstene som er vurdert til karakteren F.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.