EPN

YLDH3900 Bacheloroppgave Innovasjon, systematisk og samfunnstjenlig yrkesutvikling og yrkesutdanning Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor's Thesis: Innovation and Systematic and Socially Beneficial Vocational Development and Vocational Education
Studieprogram
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler innovasjon og forskningsbasert utvikling i eget yrkesfag eller relatert til flere yrker i design og håndverk/medieproduksjon, sett i et samfunnsperspektiv. Emnet omhandler også tilpasset og yrkesrelevant opplæring i utdanningsprogram for design og håndverk/medieproduksjon.

 

Emnet består av 30 studiepoeng fordelt med 20 studiepoeng yrkesfaglig bredde/dybde og 10 studiepoeng profesjonsfag.

Forkunnskapskrav

Må ha bestått alle tidligere emner i studiet for å kunne gå opp til eksamen i emnet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om eget yrkes utvikling, kompetansebehov og samfunnsfunksjon
  • har kunnskap om yrkene i design og håndverk/medieproduksjon og deres fellestrekk og særpreg
  • har kunnskap om forskningsbasert utviklingsarbeid, og kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen
  • har kunnskap om undervisning, læring, motivasjon og elevers læringsbehov

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere, sammenligne og finne fram til design-, håndverk og medieproduksjonsyrkenes fellestrekk og særpreg
  • kan utøve eget yrke i hele dets bredde
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere forskningsbaserte undersøkelser og systematisk utviklingsarbeid
  • kan bruke fagterminologi i faglig arbeid og arbeid som yrkesutøver og yrkesfaglærer
  • kan utføre, begrunne, vurdere og dokumentere faglig arbeid på høyt nivå innen eget yrkesfag i hele yrkesfagets bredde
  • kan analysere læreplanverket og tolke innholdet i forhold til opplæring i ulike yrker
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning og læring
  • kan presentere eget arbeid visuelt, skriftlig og muntlig

 

Generell kompetanse          

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere et faglig utviklingsarbeid i eget lærefag på høgt nivå (yrkesfaglig dybde) og/eller knyttet til DH-yrkenes felles- og særpreg (Yrkesfaglig bredde)
  • kan vurdere sammenhengen mellom arbeid, læringsmål, problemstilling og egen læring
  • kan forklare avanserte arbeidsprosesser og funksjoner i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i DH
  • kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i eget yrke/ yrker i DH og i forhold til yrkets/yrkenes utvikling
  • kan etablere og lede nettverksrelasjoner skole / arbeidsliv / høgskole og mellom etater og bedrifter i fht. læring innenfor fagområdet
  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner

Innhold

  • helhetlig profesjonsfaglig- og yrkesfaglig kompetanse
  • samfunnstjenlig utvikling i yrker og bransjer
  • innovasjon og kreativitet i yrkesutøvelse og yrkesopplæring
  • design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkenes / eget yrkes plass i et lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv forsknings- og utviklingsarbeid i skole og arbeidsliv
  • nettverksrelasjoner

Arbeids- og undervisningsformer

Erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.

Praksis

  • 10 dager i pedagogisk praksis, 4. periode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis).
  • 5 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Individuell arbeidslogg fra 5 dager yrkesfaglig praksis. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner etc. En logg pr. yrke
  • Individuell Arbeidslogg fra 10 dagers pedagogisk praksis.. Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner etc.

 

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel om arbeidskrav i programplanen).

Vurdering og eksamen

Bacheloreksamen består av tre komponenter:

  • Bacheloroppgave som løses individuelt, eller i gruppe (2-5), (maks 6000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg)

  • Individuell presentasjon av Bacheloroppgaven som en reel undervisningssituasjon (ca. 30 - 45 minutter pr. presentasjon)

  • Individuell muntlig høring (ca. 20 - 30 minutter pr. student)

 

Det gis én helhetlig individuell karakter på de tre komponentene. 

 

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren F kan det leveres omarbeidet versjon Bacheloroppgaven (a) og presentasjon av undervisningssituasjon (b) til sensur inntil en gang. Det gjennomføres ikke ny muntlig presentasjon, denne leveres skriftlig. Ved senere forsøk må det leveres ny oppgave og ny presentasjon. Muntlig høring (c) gjennomføres som ved ordinær eksamen

  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Alle komponentene må være bestått for å få vurdering i emnet.

Sensorordning

Eksamen vurderes av en intern og ekstern sensor