EPN

YLDH3100 Yrkesetikk, design og formbeskrivelse i praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Ethics, Design and Form Description in Practice
Studieprogram
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler praktisk arbeid i å dokumentere arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse på et høyt nivå. Refleksjon rundt framtidige endringsbehov innen yrkene, være kritisk i forhold til yrkesetiske utfordringer og bruk av visuell dokumentasjon innen design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og drøftes opp mot yrkesopplæringen i yrkesfagene innen design og håndverk/medieproduksjon. 

Emnet består av 15 studiepoeng yrkesfag (bredde/dybde)

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læring, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene
  • har bred kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet
  • har kunnskap om yrkesetiske utfordringer i design-, håndverk og medieproduksjonsyrkene

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
  • kan etablere og vedlikeholde nettverk
  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ- og virksomhetsnivå

 

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve og analysere avansert faglig arbeid (planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere) og kunne forklare avanserte prosesser og funksjoner
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget lære-/yrkesfag.

kan bidra til yrkesfaglig utvikling, og kunne delta i og lede forskningsbasert endrings og utviklingsarbeid på egen arbeidsplass

Innhold

  • arbeid med form og formforståelse, formutvikling og design
  • utvikle innovative utrykk innenfor design og produktutvikling
  • fagterminologi knyttet til teknikker og produksjon innen yrkesfagene
  • yrkesetikk

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid, praktisk utviklingsarbeid.

 

Praksis

  • 5 dager yrkesfaglig praksis (jfr. praksisguiden).

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Individuelle arbeidslogger fra 5 dager yrkesfaglig praksis. En logg pr. yrke. Omfang ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner, etc., med fokus på design og formbeskrivelse.

 

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. programplanens kapittel om arbeidskrav).

Vurdering og eksamen

Individuell praktisk eksamen.

  • Den praktiske eksamen består av utstilling av praktisk produkt med prosessdokumentasjon (valgfri dokumentasjon). Omfang ca. 1000 - 2000 ord + bilder og illustrasjoner, muntlig presentasjon av produkt, prosess og egen progresjon (ca. 20 - 30 minutter pr. student).

 

 

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Student Web.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.