Programplaner og emneplaner - Student
YLDH2200 Innovasjon og yrkenes utvikling i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational Innovation and Development from National and International Perspectives
- Studieprogram
-
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjonEnkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Forkunnskapskrav
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3 år.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om grensedragninger knyttet til arbeidstakerbegrepet og midlertidig ansettelse
- inngående kunnskap om arbeidsgivers styringsrett som juridisk begrep, og om lovfestede og ulovfestede skranker i denne bestemmelsesretten
- inngående kunnskap om hvilke regler som kommer til anvendelse ved omorganisering og nedbemanning
- spesialisert innsikt i regler om virksomhetsoverdragelse
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og analysere juridiske problemstillinger i forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i endringsprosesser
- anvende en juridisk metodisk problemløsning og forstå og analysere sentrale dommer knyttet til omstilling og endring
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske skriftlig utredning, faglig rapporttering og muntlig presentasjon som faglige uttrykksformer
Innhold
- innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene, yrkesutøvelsene og yrkesopplæring
- utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
- yrkeskultur, yrkeshistorie, mesterlære og skolehistorie
- vurdering for, som og av læring
- planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid i eget fagområde
- yrkeskunnskap, yrkesetikk og prinsipper for fagopplæringen
- yrkesfagenes trender og samfunnsutvikling sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
Arbeids- og undervisningsformer
For å kunne fremstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Kunnskapstest 1
- Arbeidskrav 2: Kunnskapstest 2
- Arbeidskrav 3: Kunnskapstest 3
Kunnskapstestene er korte tester (5-20 spørsmål) som skal besvares digitalt etter hver samling.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon innen angitt frist.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen i emnet er en utredning som kan leveres individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Utredningen skal ha et omfang på inntil 10 sider. Forside, innholdsfortegnelse og referanseliste telles ikke med når antall sider beregnes. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studentene velger selv et praktisk arbeidsrettslig problem innenfor rammen av tematikken i emnet. Ved gruppeinnlevering blir det gitt en felles karakter på utredningen. Blir en deltaker i gruppa syk, kan gruppa levere utredningen til ny og utsatt eksamen, eller man kan åpne opp for individuell innlevering.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.