EPN

YLDH2200 Innovasjon og yrkenes utvikling i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational Innovation and Development from National and International Perspectives
Studieprogram
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler praktisk arbeid i å dokumentere arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse. Refleksjon rundt framtidige endringsbehov innen yrkene, være kritisk i forhold til yrkesetiske utfordringer og bruk av visuell dokumentasjon innen design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og drøftes opp mot yrkesopplæringen i yrkesfagene innen design og håndverk/medieproduksjon.

Emnet består av 20 studiepoeng og fordeles med 10 studiepoeng yrkesfaglig bredde, 5 studiepoeng yrkesfaglig dybde og 5 studiepoeng profesjonsfag.

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
  • har bred kunnskap om arbeidslivet, yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet
  • har kunnskap om innovasjon, utviklings- og endringsbehov i yrkesfagene
  • har kunnskap om vurdering

 

Ferdigheter                                                       

Studenten

  • kan gjennomføre yrkesfaglig utviklingsarbeid
  • kan vurdere kvalitet på faglig arbeid
  • kan formulere vurderingskriterier knyttet til læringsmål
  • kan anvende ulike vurderingsverktøy
  • kan gjennomføre og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid

 

 

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere yrkesutøvelse i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring
  • kan vise innovativ kompetanse innen yrkesutøvelsen i eget fagområde i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier
  • kan legge til rette for og lede opplæring som fremmer yrkesidentitet og yrkesstolthet

Innhold

  • innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene, yrkesutøvelsene og yrkesopplæring
  • utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
  • yrkeskultur, yrkeshistorie, mesterlære og skolehistorie
  • vurdering for, som og av læring
  • planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid i eget fagområde
  • yrkeskunnskap, yrkesetikk og prinsipper for fagopplæringen
  • yrkesfagenes trender og samfunnsutvikling sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, gruppeveiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.

Praksis

  • 5 dager i pedagogisk praksis, 2. periode, del 3 (jf. praksisguide for pedagogisk praksis)
  • 10 dager yrkesfaglig praksis (jfr. praksisguiden)

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Individuelle arbeidslogger fra 10 dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon. En logg pr. yrke. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner etc.
  • Individuell arbeidslogg fra 5 dager pedagogisk praksis. Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner etc.

 

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr programplanens kapittel om arbeidskrav).

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen i gruppe.

 

  • Eksamen består av et praktisk utviklingsprosjekt (planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon), som gjennomføres i grupper på 2-5 studenter. Valgfri dokumentasjon (skriftlig og/eller visuell) og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang utviklingsprosjekt hvis skriftlig prosjektdokumentasjon ca. 4000 ord + bilder, film, illustrasjoner etc.Omfang individuelt refleksjonsnotat ca 1500 ord. Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknad skal godkjennes av faglærer og studieleder.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern sensor og en ekstern sensor.