EPN-V2

YLDH2200 Innovasjon og yrkenes utvikling i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational Innovation and Development from National and International Perspectives
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler praktisk arbeid i å dokumentere arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse. Refleksjon rundt framtidige endringsbehov innen yrkene, være kritisk i forhold til yrkesetiske utfordringer og bruk av visuell dokumentasjon innen design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og drøftes opp mot yrkesopplæringen i yrkesfagene innen design og håndverk/medieproduksjon.

    Emnet består av 20 studiepoeng og fordeles med 10 studiepoeng yrkesfaglig bredde, 5 studiepoeng yrkesfaglig dybde og 5 studiepoeng profesjonsfag.

  • Forkunnskapskrav

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
    • har bred kunnskap om arbeidslivet, yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet
    • har kunnskap om innovasjon, utviklings- og endringsbehov i yrkesfagene
    • har kunnskap om vurdering

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre yrkesfaglig utviklingsarbeid
    • kan vurdere kvalitet på faglig arbeid
    • kan formulere vurderingskriterier knyttet til læringsmål
    • kan anvende ulike vurderingsverktøy
    • kan gjennomføre og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere yrkesutøvelse i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring
    • kan vise innovativ kompetanse innen yrkesutøvelsen i eget fagområde i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier
    • kan legge til rette for og lede opplæring som fremmer yrkesidentitet og yrkesstolthet
  • Innhold

    • innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene, yrkesutøvelsene og yrkesopplæring
    • utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
    • yrkeskultur, yrkeshistorie, mesterlære og skolehistorie
    • vurdering for, som og av læring
    • planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid i eget fagområde
    • yrkeskunnskap, yrkesetikk og prinsipper for fagopplæringen
    • yrkesfagenes trender og samfunnsutvikling sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, gruppeveiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.

    Praksis

    • 5 dager i pedagogisk praksis, 2. periode, del 3 (jf. praksisguide for pedagogisk praksis)
    • 10 dager yrkesfaglig praksis (jfr. praksisguiden)
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    • Individuelle arbeidslogger fra 10 dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon. En logg pr. yrke. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner etc.
    • Individuell arbeidslogg fra 5 dager pedagogisk praksis. Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner etc.

    Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr programplanens kapittel om arbeidskrav).

  • Vurdering og eksamen

    Prosjekteksamen i gruppe.

    • Eksamen består av et praktisk utviklingsprosjekt (planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon), som gjennomføres i grupper på 2-5 studenter. Valgfri dokumentasjon (skriftlig og/eller visuell) og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang utviklingsprosjekt hvis skriftlig prosjektdokumentasjon ca. 4000 ord + bilder, film, illustrasjoner etc.Omfang individuelt refleksjonsnotat ca 1500 ord. Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknad skal godkjennes av faglærer og studieleder.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern sensor og en ekstern sensor.