EPN-V2

YLDH2200 Innovasjon og yrkenes utvikling i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational Innovation and Development from National and International Perspectives
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Forkunnskapskrav

    Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe.

    Praksis

    • 20 dager pedagogisk praksis, 1. periode del 1 (jfr. praksisguiden)
  • Læringsutbytte

    • Individuell logg fra undervisningsøvelse som gjennomføres for medstudenter. Omfang: ca. 800 ord, + bilder, illustrasjoner etc.

    Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel 8 i programplanen).

  • Innhold

    • innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene, yrkesutøvelsene og yrkesopplæring
    • utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
    • yrkeskultur, yrkeshistorie, mesterlære og skolehistorie
    • vurdering for, som og av læring
    • planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid i eget fagområde
    • yrkeskunnskap, yrkesetikk og prinsipper for fagopplæringen
    • yrkesfagenes trender og samfunnsutvikling sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3 år.

  • Vurdering og eksamen

    Prosjekteksamen i gruppe.

    • Eksamen består av et praktisk utviklingsprosjekt (planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon), som gjennomføres i grupper på 2-5 studenter. Valgfri dokumentasjon (skriftlig og/eller visuell) og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang utviklingsprosjekt hvis skriftlig prosjektdokumentasjon ca. 4000 ord + bilder, film, illustrasjoner etc.Omfang individuelt refleksjonsnotat ca 1500 ord. Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknad skal godkjennes av faglærer og studieleder.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern sensor og en ekstern sensor.