Programplaner og emneplaner - Student
YLDH2200 Innovasjon og yrkenes utvikling i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational Innovation and Development from National and International Perspectives
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
-
Forkunnskapskrav
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe.
Praksis
- 20 dager pedagogisk praksis, 1. periode del 1 (jfr. praksisguiden)
-
Læringsutbytte
- Individuell logg fra undervisningsøvelse som gjennomføres for medstudenter. Omfang: ca. 800 ord, + bilder, illustrasjoner etc.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel 8 i programplanen).
-
Innhold
- innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene, yrkesutøvelsene og yrkesopplæring
- utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
- yrkeskultur, yrkeshistorie, mesterlære og skolehistorie
- vurdering for, som og av læring
- planlegge, begrunne, forklare, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid i eget fagområde
- yrkeskunnskap, yrkesetikk og prinsipper for fagopplæringen
- yrkesfagenes trender og samfunnsutvikling sett i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
-
Arbeids- og undervisningsformer
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3 år.
-
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i gruppe.
- Eksamen består av et praktisk utviklingsprosjekt (planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon), som gjennomføres i grupper på 2-5 studenter. Valgfri dokumentasjon (skriftlig og/eller visuell) og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang utviklingsprosjekt hvis skriftlig prosjektdokumentasjon ca. 4000 ord + bilder, film, illustrasjoner etc.Omfang individuelt refleksjonsnotat ca 1500 ord. Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknad skal godkjennes av faglærer og studieleder.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
-
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
-
Sensorordning
Det benyttes en intern sensor og en ekstern sensor.