Programplaner og emneplaner - Student
YLDH2100 Yrkesretting, tilpasset opplæring og karriereveiledning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocationalisation, Adapted Education and Career Guidance
- Studieprogram
-
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjonEnkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om yrkesretting av programfag/fellesfag og ledelse av læringsprosesser med utgangspunkt i elevens læreforutsetninger og elevens, bransjens og samfunnets kompetansebehov. Dette innebærer også karriereveiledning og utvikling av lærerens kommunikasjons-, samhandlings- og relasjonskompetanse for å kunne utvikle en god, lærings- og skolekultur som bidrar til et godt læringsmiljø
Emnet består av 20 studiepoeng fordelt med 10 studiepoeng profesjonsfag og 10 yrkesfaglig bredde
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon, samhandlingsprosesser og relasjonsbygging
- har kunnskap om elevens ståsted, hva som påvirker elevens personlighet, atferd og læring
- har kunnskap om betydningen av motivasjon for elevens læring
- har kunnskap om konflikthåndtering
- har kunnskap om læringskultur og læringsmiljø
- har kunnskap om profesjonskunnskapens betydning for læring
- har kunnskap om betydningen av yrkesrettet og tilpasset opplæring
Ferdigheter
- kan analysere læreplanverket og konkretisere læreplanene og prinsipper for opplæringen i forhold til ulike yrkesfag i eget utdanningsprogram
- kan tilrettelegge for og lede tilpasset opplæring ut fra elevens læreforutsetninger og yrkesinteresser
- kan veilede elever til å ta bevisste karrierevalg
- kan motivere til elevens læring
- kan utvikle et godt læringsmiljø og forebygge konflikter samt konflikthåndtering
- kan kommunisere og samhandle med elever, kollegaer, skolens ledelse, bransjen og bidra til nettverksbygging i samfunnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte og håndtere yrkesestetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
- kan legge til rette for utvikling av elevers kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- kan analysere og vurdere behovet for, og utvikle en god læringskultur som skaper et godt læringsmiljø
- kan lede læringsprosesser som utvikler et godt læringsmiljø gjennom forebygging av konflikter, samt konflikthåndtering
- kan reflektere og vurdere eget kunnskapssyn og egen yrkesfaglig kompetanse
- kan legge til rette for opplæringsprosesser og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring
- kan analysere yrkesutøvelse i ulike yrker i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring.
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner
Innhold
Individuell hjemmeeksamen, 14 dager.
- Refleksjonsnotat med konkrete eksempler fra pedagogisk praksis (oppgavetekster, undervisningsplaner mm). Omfang: ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet handler om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner, ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv.
Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 10 studiepoeng profesjonsfag og 5 studiepoeng dybdefag
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
- har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
- har kunnskap om ulike undervisningsmetoder
- har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om ulike veiledningsstrategier
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- kan reflektere over og vurdere egen læring
- kan tilrettelegge for yrkesrelevant opplæring i skole og bedrift innenfor eget fagbrevområde
- kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
- kan orientere seg i faglitteratur
- kan veilede medstudenter i henhold til den didaktiske relasjonsmodellen
- kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
- kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
- kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
Vurderingsuttrykk
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe.
Praksis
- 20 dager pedagogisk praksis, 1. periode del 1 (jfr. praksisguiden)
Sensorordning
- Individuell logg fra undervisningsøvelse som gjennomføres for medstudenter. Omfang: ca. 800 ord, + bilder, illustrasjoner etc.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel 8 i programplanen).