EPN-V2

YLDH2100 Yrkesretting, tilpasset opplæring og karriereveiledning Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocationalisation, Adapted Education and Career Guidance
Studieprogram
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
Enkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Emne 2a drøfter følgende tema, som er gjennomgående gjennom studiet.

Tema 1: Profesjonskunnskap og pedagogisk veiledning

  • Profesjonskunnskap, lærerrolle og veilederrolle
  • Kunnskap om tradisjoner og teorier i pedagogisk veiledning
  • Didaktisk analyse som grunnlag for pedagogisk arbeid
  • Profesjonsetiske perspektiver og dilemmaer i veiledning av studenter og nyutdannede
  • Lovverk, forskrifter og styringsdokumenter for lærerutdanning, grunnopplæring og veiledning i skolen.

Tema 2: Praksislærerrollen og veilederrollen

  • Veilederens valg av strategi og forløp
  • Observasjon som grunnlag for veiledning
  • Underveisvurdering og sluttvurdering, skikkethetsvurdering i lærerutdanningen
  • Skolen som læringsarena - veiledningens rolle i kvalifisering og identitetsutvikling i profesjonelle læringsfellesskap

Tema 3: Studenten og den nyutdannede

  • Studenters og nyutdannedes individuelle og kollektive læringsprosesser
  • Danningsaspektet i veiledning
  • Veiledning individuelt og i grupper
  • Redskaper til refleksjon
  • Vanskelige samtaler med studenter og nyutdannede

Forkunnskapskrav

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om kommunikasjon, samhandlingsprosesser og relasjonsbygging
  • har kunnskap om elevens ståsted, hva som påvirker elevens personlighet, atferd og læring
  • har kunnskap om betydningen av motivasjon for elevens læring
  • har kunnskap om konflikthåndtering
  • har kunnskap om læringskultur og læringsmiljø
  • har kunnskap om profesjonskunnskapens betydning for læring
  • har kunnskap om betydningen av yrkesrettet og tilpasset opplæring

Ferdigheter

  • kan analysere læreplanverket og konkretisere læreplanene og prinsipper for opplæringen i forhold til ulike yrkesfag i eget utdanningsprogram
  • kan tilrettelegge for og lede tilpasset opplæring ut fra elevens læreforutsetninger og yrkesinteresser
  • kan veilede elever til å ta bevisste karrierevalg
  • kan motivere til elevens læring
  • kan utvikle et godt læringsmiljø og forebygge konflikter samt konflikthåndtering
  • kan kommunisere og samhandle med elever, kollegaer, skolens ledelse, bransjen og bidra til nettverksbygging i samfunnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte og håndtere yrkesestetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
  • kan legge til rette for utvikling av elevers kommunikasjons- og relasjonskompetanse
  • kan analysere og vurdere behovet for, og utvikle en god læringskultur som skaper et godt læringsmiljø
  • kan lede læringsprosesser som utvikler et godt læringsmiljø gjennom forebygging av konflikter, samt konflikthåndtering
  • kan reflektere og vurdere eget kunnskapssyn og egen yrkesfaglig kompetanse
  • kan legge til rette for opplæringsprosesser og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring
  • kan analysere yrkesutøvelse i ulike yrker i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring.
  • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner

Innhold

  • yrkesretting og yrkesdifferensiering
  • læreplananalyse (Vg1)
  • karriereveiledning og veiledning
  • vurdering
  • skolens og yrkesopplæringens mål, etikk og verdigrunnlag
  • profesjonskunnskap (for lærerprofesjonen)
  • undervisnings- og læringsteorier
  • ulike lærings-/kunnskapssyn
  • klasseledelse
  • kommunikasjon, samhandlings og nettverksrelasjoner
  • konfliktforståelse og - håndtering

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning / dialogbasert undervisning, rollespill, seminar, veiledning, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling.

Praksis

  • 15 dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 2 (jfr. praksisguiden)

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene og pedagogisk praksis, og arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel om arbeidskrav i programplanen.

Vurdering og eksamen

Praktisk eksamen, individuell eller i gruppe.

  • Planlegging og gjennomføring av en reel undervisningssituasjon (ca. 45 minutter på praksisskole eller OsloMet) individuelt eller i små grupper (1-3 studenter), med individuell egenvurdering og begrunnelse som skrives umiddelbart etter gjennomføring på praksisskolen. Omfang maks 1000 ord, 120 min.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.