Programplaner og emneplaner - Student
YLDH2100 Yrkesretting, tilpasset opplæring og karriereveiledning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocationalisation, Adapted Education and Career Guidance
- Studieprogram
-
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjonEnkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emne 2a drøfter følgende tema, som er gjennomgående gjennom studiet.
Tema 1: Profesjonskunnskap og pedagogisk veiledning
- Profesjonskunnskap, lærerrolle og veilederrolle
- Kunnskap om tradisjoner og teorier i pedagogisk veiledning
- Didaktisk analyse som grunnlag for pedagogisk arbeid
- Profesjonsetiske perspektiver og dilemmaer i veiledning av studenter og nyutdannede
- Lovverk, forskrifter og styringsdokumenter for lærerutdanning, grunnopplæring og veiledning i skolen.
Tema 2: Praksislærerrollen og veilederrollen
- Veilederens valg av strategi og forløp
- Observasjon som grunnlag for veiledning
- Underveisvurdering og sluttvurdering, skikkethetsvurdering i lærerutdanningen
- Skolen som læringsarena - veiledningens rolle i kvalifisering og identitetsutvikling i profesjonelle læringsfellesskap
Tema 3: Studenten og den nyutdannede
- Studenters og nyutdannedes individuelle og kollektive læringsprosesser
- Danningsaspektet i veiledning
- Veiledning individuelt og i grupper
- Redskaper til refleksjon
- Vanskelige samtaler med studenter og nyutdannede
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om kommunikasjon, samhandlingsprosesser og relasjonsbygging
- har kunnskap om elevens ståsted, hva som påvirker elevens personlighet, atferd og læring
- har kunnskap om betydningen av motivasjon for elevens læring
- har kunnskap om konflikthåndtering
- har kunnskap om læringskultur og læringsmiljø
- har kunnskap om profesjonskunnskapens betydning for læring
- har kunnskap om betydningen av yrkesrettet og tilpasset opplæring
Ferdigheter
- kan analysere læreplanverket og konkretisere læreplanene og prinsipper for opplæringen i forhold til ulike yrkesfag i eget utdanningsprogram
- kan tilrettelegge for og lede tilpasset opplæring ut fra elevens læreforutsetninger og yrkesinteresser
- kan veilede elever til å ta bevisste karrierevalg
- kan motivere til elevens læring
- kan utvikle et godt læringsmiljø og forebygge konflikter samt konflikthåndtering
- kan kommunisere og samhandle med elever, kollegaer, skolens ledelse, bransjen og bidra til nettverksbygging i samfunnet
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte og håndtere yrkesestetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
- kan legge til rette for utvikling av elevers kommunikasjons- og relasjonskompetanse
- kan analysere og vurdere behovet for, og utvikle en god læringskultur som skaper et godt læringsmiljø
- kan lede læringsprosesser som utvikler et godt læringsmiljø gjennom forebygging av konflikter, samt konflikthåndtering
- kan reflektere og vurdere eget kunnskapssyn og egen yrkesfaglig kompetanse
- kan legge til rette for opplæringsprosesser og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring
- kan analysere yrkesutøvelse i ulike yrker i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring.
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav og elevenes individuelle læringsbehov og utdanningsplaner
Innhold
- yrkesretting og yrkesdifferensiering
- læreplananalyse (Vg1)
- karriereveiledning og veiledning
- vurdering
- skolens og yrkesopplæringens mål, etikk og verdigrunnlag
- profesjonskunnskap (for lærerprofesjonen)
- undervisnings- og læringsteorier
- ulike lærings-/kunnskapssyn
- klasseledelse
- kommunikasjon, samhandlings og nettverksrelasjoner
- konfliktforståelse og - håndtering
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning / dialogbasert undervisning, rollespill, seminar, veiledning, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling.
Praksis
- 15 dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 2 (jfr. praksisguiden)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene og pedagogisk praksis, og arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel om arbeidskrav i programplanen.
Vurdering og eksamen
Praktisk eksamen, individuell eller i gruppe.
- Planlegging og gjennomføring av en reel undervisningssituasjon (ca. 45 minutter på praksisskole eller OsloMet) individuelt eller i små grupper (1-3 studenter), med individuell egenvurdering og begrunnelse som skrives umiddelbart etter gjennomføring på praksisskolen. Omfang maks 1000 ord, 120 min.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.