Studieinfo emne YLDH2000 2018 HØST
YLDH2000 Visuell kommunikasjon og entreprenørskap Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Visual Communication and Entrepreneurship
- Studieprogram
-
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjon
- Omfang
- 20 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet omhandler entreprenørskap, praktisk arbeid i å videreutvikle og dokumentere egen arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse. Visuell dokumentasjon innen design og håndverk/medieproduksjon. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, og ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Emnet kan tilrettelegges på engelsk, og kan tas i forbindelse med studentutveksling til et annet land.
Emnet består av 20 studiepoeng fordelt med 5 studiepoeng profesjonsfag, 5 studiepoeng yrkesfaglig dybde og 10 studiepoeng yrkesfaglig bredde
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om entreprenøriell læring
- har kunnskap om produktutvikling fra ide til ferdig salgbart produkt
- har kunnskap om arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om miljøkonsekvenser for fag/yrkesutøvelsen
- har kunnskap om visuell dokumentasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan dokumentere produktutvikling fra ide til ferdig produkt knyttet til entreprenøriell læring
- kan anvende visuell kommunikasjon i dokumentasjonsprosessen
- kan analysere læreplanverket og konkretisere læreplanene og prinsipper for opplæringen i utdanningsprogrammene, som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
Generell kompetanse
Studenten
- kan utøve, analysere og vurdere entreprenøriell læring
- kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv
- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeidsliv, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
- kan utføre arbeidet som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier
Innhold
- innovasjon, utvikling og endring i yrkesfagene og yrkesutøvelsen i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- entreprenørskap, entreprenøriell læring, nytenking og innovasjon
- visuell kommunikasjon
- produktutvikling fra ide til ferdig salgbart produkt
- kvalitetssikring
Arbeids- og undervisningsformer
Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.
Praksis
- 15 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden)
- 5 dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 1 (jfr. praksisguiden)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Oppdatert individuell plan for studiet
- Individuell logg fra 5 dager pedagogisk praksis (observasjon). Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner, etc.
- Visualisering av arbeidsprosess og gjennomføring av et praktisk arbeid som presenteres for klassen (ca. 15 - 20 minutter pr. student).
- Individuelle arbeidslogger fra 15 dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon (yrkesfaglig bredde). En logg pr. yrke. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder vedlegg, mm.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. avsnitt om arbeidskrav i programplanen).
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen.
- Eksamen består av dokumentasjon av arbeidsprosess og resultat med refleksjon over egen læring. Omfang ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.