EPN-V2

YLDH2000 Visual Communication and Entrepreneurship Course description

Course name in Norwegian
Visuell kommunikasjon og entreprenørskap
Study programme
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education in Design, Arts and Crafts /Media Production
Bachelor's Programme in Vocational Teacher Education - Art, Craft and Design, Elective Modules
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Emnet omhandler entreprenørskap, praktisk arbeid i å videreutvikle og dokumentere egen arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse. Visuell dokumentasjon innen design og håndverk/medieproduksjon. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, og ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Emnet kan tilrettelegges på engelsk, og kan tas i forbindelse med studentutveksling til et annet land.

Emnet består av 20 studiepoeng fordelt med 5 studiepoeng profesjonsfag, 5 studiepoeng yrkesfaglig dybde og 10 studiepoeng yrkesfaglig bredde

Required preliminary courses

Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om entreprenøriell læring
  • har kunnskap om produktutvikling fra ide til ferdig salgbart produkt
  • har kunnskap om arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om miljøkonsekvenser for fag/yrkesutøvelsen
  • har kunnskap om visuell dokumentasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan dokumentere produktutvikling fra ide til ferdig produkt knyttet til entreprenøriell læring
  • kan anvende visuell kommunikasjon i dokumentasjonsprosessen
  • kan analysere læreplanverket og konkretisere læreplanene og prinsipper for opplæringen i utdanningsprogrammene, som grunnlag for yrkesrelevant opplæring

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utøve, analysere og vurdere entreprenøriell læring
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt arbeidsliv, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
  • kan utføre arbeidet som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier

Content

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive og forklare faktorer som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i grupper eller befolkningen som helhet
  • kan beskrive det epidemologiske og demografiske grunnlaget for folkehelsearbeid
  • kan beskrive sosial ulikhet i helse og kjenner til nasjonale og globale konsekvenser av ulikhet
  • kan beskrive helse -og sosialtjenestenes hensikt, organisering og koordinering
  • kjenner til relevante lover og forskrifter for helse- og sosialtjenesten
  • kan beskrive forholdet mellom arbeid, utdanning, sosial deltagelse, inkludering og opplevelse av helse
  • kan beskrive bærekraftmålene og målenes betydning for folkehelsen

Ferdigheter

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer knyttet til folkehelsearbeid som har til hensikt å endre atferd
  • finne, vurdere og henvise til helsefremmende og forebyggende strategier, organiseringer og tiltak i lys av bærekraftsmålene
  • reflektere over samers status som urfolk relatert til utforming av helse- og sosialtjenesten

Teaching and learning methods

Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.

Praksis

  • 15 dager i yrkesfaglig praksis (jf. yrkespraksisguiden)
  • 5 dager pedagogisk praksis, 2. periode, del 1 (jfr. praksisguiden)

Course requirements

  • Oppdatert individuell plan for studiet
  • Individuell logg fra 5 dager pedagogisk praksis (observasjon). Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner, etc.
  • Visualisering av arbeidsprosess og gjennomføring av et praktisk arbeid som presenteres for klassen (ca. 15 - 20 minutter pr. student).
  • Individuelle arbeidslogger fra 15 dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon (yrkesfaglig bredde). En logg pr. yrke. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder vedlegg, mm.

Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. avsnitt om arbeidskrav i programplanen).

Assessment

Individuell prosjekteksamen.

  • Eksamen består av dokumentasjon av arbeidsprosess og resultat med refleksjon over egen læring. Omfang ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.

Grading scale

Fellesemnet er utarbeidet for alle bachelorutdanningene ved fakultetet for helsevitenskap som inngår i Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS).

Emnet omfatter folkehelse og helseforvaltning. Folkehelse vektlegger hvordan helseutfordringer fordeler seg i befolkningen basert på årsakssammenhenger og risikofaktorer knyttet til helse, utdanning, arbeid og levekår. Helseforvaltning vektlegger internasjonale føringer og forhold som påvirker sykdom, helse og livskvalitet i befolkningen på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.

Emnet skal bidra til en grunnleggende profesjonsfaglig forståelse av helsevesenets organisering, relevant lovgivning, strategier og mål for forebyggende og helsefremmende arbeid i Norge.

Examiners

Studenten må være tatt opp på studiet.