Programplaner og emneplaner - Student
YLDH1100 Veiledning og ledelse av læringsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Guidance in and Management of Learning Processes
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Emnet omhandler praktisk arbeid i å dokumentere arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse. Refleksjon rundt framtidige endringsbehov innen yrkene, være kritisk i forhold til yrkesetiske utfordringer og bruk av visuell dokumentasjon innen design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og drøftes opp mot yrkesopplæringen i yrkesfagene innen design og håndverk/medieproduksjon.
Emnet består av 20 studiepoeng og fordeles med 10 studiepoeng yrkesfaglig bredde, 5 studiepoeng yrkesfaglig dybde og 5 studiepoeng profesjonsfag.
-
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
- har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
- har kunnskap om ulike undervisningsmetoder
- har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om ulike veiledningsstrategier
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- kan reflektere over og vurdere egen læring
- kan tilrettelegge for yrkesrelevant opplæring i skole og bedrift innenfor eget fagbrevområde
- kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
- kan orientere seg i faglitteratur
- kan veilede medstudenter i henhold til den didaktiske relasjonsmodellen
- kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
- kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
- kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
-
Innhold
Prosjekteksamen i gruppe.
- Eksamen består av et praktisk utviklingsprosjekt (planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon), som gjennomføres i grupper på 2-5 studenter. Valgfri dokumentasjon (skriftlig og/eller visuell) og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang utviklingsprosjekt hvis skriftlig prosjektdokumentasjon ca. 4000 ord + bilder, film, illustrasjoner etc.Omfang individuelt refleksjonsnotat ca 1500 ord. Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknad skal godkjennes av faglærer og studieleder.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
-
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
- har bred kunnskap om arbeidslivet, yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet
- har kunnskap om innovasjon, utviklings- og endringsbehov i yrkesfagene
- har kunnskap om vurdering
Ferdigheter
Studenten
- kan gjennomføre yrkesfaglig utviklingsarbeid
- kan vurdere kvalitet på faglig arbeid
- kan formulere vurderingskriterier knyttet til læringsmål
- kan anvende ulike vurderingsverktøy
- kan gjennomføre og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere yrkesutøvelse i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring
- kan vise innovativ kompetanse innen yrkesutøvelsen i eget fagområde i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier
- kan legge til rette for og lede opplæring som fremmer yrkesidentitet og yrkesstolthet
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Individuell logg fra undervisningsøvelse som gjennomføres for medstudenter. Omfang: ca. 800 ord, + bilder, illustrasjoner etc.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel 8 i programplanen).
-
Vurdering og eksamen
Individuell hjemmeeksamen, 14 dager.
- Refleksjonsnotat med konkrete eksempler fra pedagogisk praksis (oppgavetekster, undervisningsplaner mm). Omfang: ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.
Ny og utsatt eksamen
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
-
Vurderingsuttrykk
- Individuelle arbeidslogger fra 10 dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon. En logg pr. yrke. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner etc.
- Individuell arbeidslogg fra 5 dager pedagogisk praksis. Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner etc.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr programplanens kapittel om arbeidskrav).
-
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3 år.