EPN-V2

YLDH1100 Veiledning og ledelse av læringsprosesser Emneplan

Engelsk emnenavn
Guidance in and Management of Learning Processes
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler praktisk arbeid i å dokumentere arbeidsprosess og yrkesfaglig kompetanse. Refleksjon rundt framtidige endringsbehov innen yrkene, være kritisk i forhold til yrkesetiske utfordringer og bruk av visuell dokumentasjon innen design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene. Arbeidet skal utvikles i tråd med yrkesetiske retningslinjer, ses i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv og drøftes opp mot yrkesopplæringen i yrkesfagene innen design og håndverk/medieproduksjon.

    Emnet består av 20 studiepoeng og fordeles med 10 studiepoeng yrkesfaglig bredde, 5 studiepoeng yrkesfaglig dybde og 5 studiepoeng profesjonsfag.

  • Forkunnskapskrav

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
    • har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
    • har kunnskap om ulike undervisningsmetoder
    • har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
    • har kunnskap om ulike veiledningsstrategier

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
    • kan reflektere over og vurdere egen læring
    • kan tilrettelegge for yrkesrelevant opplæring i skole og bedrift innenfor eget fagbrevområde
    • kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
    • kan orientere seg i faglitteratur
    • kan veilede medstudenter i henhold til den didaktiske relasjonsmodellen
    • kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
    • kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
    • kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
  • Innhold

    Prosjekteksamen i gruppe.

    • Eksamen består av et praktisk utviklingsprosjekt (planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon), som gjennomføres i grupper på 2-5 studenter. Valgfri dokumentasjon (skriftlig og/eller visuell) og et individuelt refleksjonsnotat over egen læring. Omfang utviklingsprosjekt hvis skriftlig prosjektdokumentasjon ca. 4000 ord + bilder, film, illustrasjoner etc.Omfang individuelt refleksjonsnotat ca 1500 ord. Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt. Søknad skal godkjennes av faglærer og studieleder.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om utviklingsarbeid og utviklingsprosjekt
    • har bred kunnskap om arbeidslivet, yrkesutøvelsen i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet
    • har kunnskap om innovasjon, utviklings- og endringsbehov i yrkesfagene
    • har kunnskap om vurdering

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre yrkesfaglig utviklingsarbeid
    • kan vurdere kvalitet på faglig arbeid
    • kan formulere vurderingskriterier knyttet til læringsmål
    • kan anvende ulike vurderingsverktøy
    • kan gjennomføre og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere yrkesutøvelse i eget utdanningsprogram, forklare og vurdere yrkenes fellestrekk, som grunnlag for å lede oppdatert og yrkesrelevant opplæring
    • kan vise innovativ kompetanse innen yrkesutøvelsen i eget fagområde i henhold til fagenes normer, samfunns- og yrkesetiske verdier
    • kan legge til rette for og lede opplæring som fremmer yrkesidentitet og yrkesstolthet
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    • Individuell logg fra undervisningsøvelse som gjennomføres for medstudenter. Omfang: ca. 800 ord, + bilder, illustrasjoner etc.

    Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel 8 i programplanen).

  • Vurdering og eksamen

    Individuell hjemmeeksamen, 14 dager.

    • Refleksjonsnotat med konkrete eksempler fra pedagogisk praksis (oppgavetekster, undervisningsplaner mm). Omfang: ca. 4000 ord + illustrasjoner, bilder og vedlegg.

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.
  • Vurderingsuttrykk

    • Individuelle arbeidslogger fra 10 dager yrkesfaglig praksis, med fokus på analyse av særtrekk og fellestrekk, kvalitetssikring og prosessdokumentasjon. En logg pr. yrke. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder, illustrasjoner etc.
    • Individuell arbeidslogg fra 5 dager pedagogisk praksis. Omfang: ca. 800 ord + bilder, illustrasjoner etc.

    Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr programplanens kapittel om arbeidskrav).

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3 år.