Programplaner og emneplaner - Student
YLDH1100 Veiledning og ledelse av læringsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Guidance in and Management of Learning Processes
- Studieprogram
-
Bachelorstudium - yrkesfaglærer i Design og håndverk/medieproduksjonEnkeltemner knyttet til Yrkesfaglærerutdanning i design og håndverksfag
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet handler om å bruke yrkesfaglig kompetanse i veiledning av elever og lærlinger i opplæringssituasjoner, ledelse av læringsprosesser i egen klasse, planlegging med begrunnelse, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læring i skole og arbeidsliv.
Emnet består av 15 studiepoeng med en fordeling på 10 studiepoeng profesjonsfag og 5 studiepoeng dybdefag
Forkunnskapskrav
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
- har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
- har kunnskap om ulike undervisningsmetoder
- har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om ulike veiledningsstrategier
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- kan reflektere over og vurdere egen læring
- kan tilrettelegge for yrkesrelevant opplæring i skole og bedrift innenfor eget fagbrevområde
- kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
- kan orientere seg i faglitteratur
- kan veilede medstudenter i henhold til den didaktiske relasjonsmodellen
- kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
- kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
- kan skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø
Innhold
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- avansert kunnskap om grensedragninger knyttet til arbeidstakerbegrepet og midlertidig ansettelse
- inngående kunnskap om arbeidsgivers styringsrett som juridisk begrep, og om lovfestede og ulovfestede skranker i denne bestemmelsesretten
- inngående kunnskap om hvilke regler som kommer til anvendelse ved omorganisering og nedbemanning
- spesialisert innsikt i regler om virksomhetsoverdragelse
Ferdigheter
Studenten kan
- identifisere og analysere juridiske problemstillinger i forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i endringsprosesser
- anvende en juridisk metodisk problemløsning og forstå og analysere sentrale dommer knyttet til omstilling og endring
Generell kompetanse
Studenten kan
- formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske skriftlig utredning, faglig rapporttering og muntlig presentasjon som faglige uttrykksformer
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe.
Praksis
- 20 dager pedagogisk praksis, 1. periode del 1 (jfr. praksisguiden)
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Individuell logg fra undervisningsøvelse som gjennomføres for medstudenter. Omfang: ca. 800 ord, + bilder, illustrasjoner etc.
Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jfr. kapittel 8 i programplanen).
Vurdering og eksamen
Emnet omfatter arbeidsrettslige problematiseringer med særlig relevans for omstillings- og endringsprosesser. Arbeidsgivers behov for fleksibilitet og endring sees i lys av arbeidstakers behov for beskyttelse og forutsigbarhet. Endringstiltak kan variere i art og omfang. Emnet tar utgangspunkt i den juridiske rammen som arbeidsavtalen medfører, og problematiserer endringsbehov knyttet til den enkelte arbeidstaker, omorganisering knyttet til deler eller hele virksomheten, rasjonalisering og nedbemanning og endringer som medfører overføring av oppgaver eller virksomhet til en annen arbeidsgiver. I tillegg til aktuelt lovverk og tariffavtaler, blir det lagt stor vekt på aktuelle dommer. I denne forbindelse trekkes det sammenhenger til avgjørelser i EU-domstolen. Fokus rettes mot offentlig sektor.
Undervisningsspråk er norsk.
Vurderingsuttrykk
Ingen forkunnskapskrav
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3 år.