EPN-V2

YLDH1000 Analyse av yrkesutøvelse, produksjon og prosessdokumentasjon Emneplan

Engelsk emnenavn
Analysis of Vocational Practice, Production and Process Documentation
Omfang
25.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Emnet omhandler analyse av yrkene i eget utdanningsprogram; fellestrekk og særtrekk i design-, håndverks- og medieproduksjonsyrkene, yrkeskompetanse, produksjon- og prosessdokumentasjon i yrkesfaglig dybde og bredde. Læreplananalyse, observasjon og kartlegging av læreforutsetninger i pedagogisk praksis.

    Emnet utgjør 25 studiepoeng med en fordeling på 10 studiepoeng yrkesfaglig bredde, 10 studiepoeng yrkesfaglig dybde og 5 studiepoeng profesjonsfag.

  • Forkunnskapskrav

    Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldene læreplaner
    • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
    • har kunnskap om kompetanse i de ulike yrkene i yrkesområdene
    • har kunnskap om å analysere utdanningsbehov og utviklingsmuligheter på yrkesområdet
    • har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor sitt fagområde, relatert til bredde- og dybdekompetanse

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan beskrive yrkeskulturen i ulike yrker innen design-, håndverks og medieproduksjonsfag
    • kan planlegge, begrunne, gjennomføre og dokumentere yrkesfaglig arbeid
    • kan bruke IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgaver
    • kan beskrive særtrekk og fellestrekk i yrkene
    • kan analysere yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke læreplanene
    • kan analysere læreplanene
    • kan kartlegge elevenes læreforutsetninger

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov
    • kan vurdere hvordan design, yrkeskultur og historie kan brukes i yrkesutøvelsen i yrkene
    • kan bruke samarbeidslæring og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
    • kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
  • Innhold

    • individuell studieplan for hele studiet
    • analyse av yrkeskvalifikasjoner og kartlegging av egen kompetanse
    • særtrekk og fellestrekk mellom design-, håndverks og medieproduksjonsyrkene
    • etablering av nettverk i skole og arbeidsliv
    • dokumentasjon og kvalitetssikring
    • produksjon utover eget fagbrevnivå (fordypning)
    • pedagogisk observasjon
    • styringsdokumenter og læreplananalyse
    • yrkeslogg og refleksjonslogg
    • IKT som et verktøy i yrkesrelevante oppgaver

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Erfaringsdeling, forelesning, øvingsoppgaver, seminar, dialogbasert undervisning, utstilling, gruppearbeid i tillegg til skriftlig dokumentasjon knyttet til yrkesfaglig fordypning og yrkesdidaktikk.

    Praksis

    • 15 dager i yrkesfaglig praksis (jf. praksisguiden)
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    • Individuell plan for studiet med utvidet CV
    • Individuell skriftlig oppgave: Analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Omfang: ca. 1000 - 2000 ord + bilder og illustrasjoner som legges fram for klassen (ca. 5 - 15 minutter).
    • Skriftlig gruppeoppgave: Analyse av særtrekk og fellestrekk mellom yrker som inngår i Vg1 design og håndverk/medieproduksjon knyttet til læreplananalyse av gjeldende læreplaner. Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende. Omfang: ca. - 1000 - 2000 ord + bilder og illustrasjoner.
    • Individuelle arbeidslogger fra 15 dager yrkesfaglige praksis, med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. Det skrives en logg pr. yrke. Omfang: ca. 800 ord pr. logg + bilder/film mm.

    Det kreves 80 % tilstedeværelse på samlingene, og alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen (jf. kapittel 8 i programplanen).

  • Vurdering og eksamen

    Individuell praktisk eksamen.

    • Eksamen består av å lage et praktisk produkt med prosessdokumentasjon i eget fagbrevområde, (omfang: ca.1000 - 2000 ord + bilder/film mm.), utstilling og muntlig presentasjon med refleksjon rundt egen læring, fellestrekk og særtrekk i minimum tre håndverksyrker (ca. 10 - 20 minutter pr. student).

    Ny og utsatt eksamen

    • Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil en gang.
    • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.
  • Vurderingsuttrykk

    Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert 3. år.