EPN-V2

YFTI3100 Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesfagområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov. Femte semester er studiets internasjonale semester der det legges til rette for at studenter kan gjennomføre relevant yrkespraksis eller studieemner i utlandet.

Forkunnskapskrav

For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen

Læringsutbytte

Studenten må være tatt opp på studiet.

Innhold

  • Yrke, organisasjon og ledelse

    • Yrkesmessige utfordringer i skole, samfunn og arbeidsliv, likestilling
    • Samfunnsdanning, demokrati og medborgerskap
    • Analyse av utviklingstrekk og fremtidsscenarier knyttet til samfunnsoppgaver og aktuelle yrker i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
  • Forskningsmetode
  • Innovasjon og utvikling

    • Teknikk-, produkt- og tjenesteutvikling
    • Digitalisering og robotisering
    • Bærekraft og etikk

Praksis

Yrkesfaglig praksis minimum fem dager og eventuelt resterende dager til minimum 60 dager.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om de sentrale begrepene i legemiddelregning
  • kunnskap om legemiddelregningens plass som en del av legemiddelhåndtering og hvordan legemiddelhåndtering reguleres av lover og forskrifter

Ferdigheter

Studenten kan

  • bruke internasjonale standarder og enhetssystemer innenfor legemiddelregning
  • regne ut dose, styrke eller mengde
  • regne ut injeksjons- og infusjonshastighet (dr/min og ml/t)
  • regne med tid der dosen fordeles over en gitt tidsperiode, innenfor et gitt tidsrom
  • regne med tid der dosen er ordinert per ml eller dråper og angitt per tidsenhet (0,125 mg/ml eller 0, 15 ml/kg/min)
  • regne ut i fra ordinert dose i forhold til kroppsvekt (i kg eller kroppsoverflate (i m2)
  • regne med fortynning av flytende legemidler eller fortynning av tilsetning av legemidler som er blandet ut for å gis som injeksjoner/fusjoner

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

Arbeidskrav 1

Studentene skal levere et individuelt dokument om nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde som kan få betydning for yrkesutøvelse, kompetanse, bærekraftig utvikling og opplæringsbehov. Arbeidskravet skal inkludere samtaler med sentrale aktører i eget yrke og utdanningsprogram. Omfang: 1000 ord +/- 10 %. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget yrke eller utdanningsprogram for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt. I tillegg skal studentene få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.

Arbeidskrav 2

Individuell skriftelig og faglig forankret oppgave om planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeid innen eget yrke eller eget programområde. Oppgaven skal knyttes til yrkesfaglig praksis og hensikten er at studentene skal få erfaring med å dokumentere og lede endrings- og/eller utviklingsarbeid. Omfang: 3500 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelt vedlegg

Arbeidskrav 3

Individuell undervisningsutøvelse innen yrkesfaglig dybde og ny teknologi. Omfang: 1500 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er å videreutvikle sin egen undervisning hvor fokus på teknologi innen fagområde er sentralt. Arbeidskravet kan etter avtale med faglærer gjennomføres i gruppe, da må det også leveres individuell refleksjon med et omfang på 600 ord +/- 10%.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Vurdering og eksamen

For å fremstille seg til eksamen må arbeidskravet være godkjent.

Eksamen

  • Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene
  • Vurderingsform: Individuell skriftlig prøve under tilsyn, 3 timer

Eksamen vil normalt bli arrangert 4 ganger i løpet av studieåret. Dette er en spesialordning som kun gjelder dette emnet. Det må derfor understrekes at eksamensretten følger av Forskrift om studier og eksamen ved HiOA gjelder (§5-4): Studenten har 3 forsøk på å bestå eksamen. Hvis 3. gangs forsøk ikke er bestått, kan studenten søke om et fjerde og siste forsøk.

Hjelpemidler ved eksamen

Kalkulator utlevert fra høgskolen.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått. For å bestå eksamen må studenten levere en feilfri besvarelse.

Sensorordning

Alle besvarelser blir vurdert av én intern sensor.