Programplaner og emneplaner - Student
YFTI1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional and vocational subjects in a training perspective
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
-
Innledning
Work and teaching methods include lectures, seminars and skills training. Teaching is largely based on the flipped classroom method. Digital learning resources will be made available to students in advance, and the time they spend at the university will primarily be spent working on assignments and group work.
-
Forkunnskapskrav
The following must have been approved in order for the student to take the exam:
- minimum attendance of 80% at seminars and in skills training
- two individual written assignments of up to 1,000 words
- individual subject note including documentation of 30 selected X-ray examinations and evaluations
-
Læringsutbytte
Individual written home exam over 3 days with a scope of 3,000 words (+/- 20%).
The paper can be written in English or a Scandinavian language.
-
Innhold
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
- Lærerrollen
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for teknikk og industriell produksjon
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i teknikk og industriell produksjon
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
- Læringsstrategier Undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring
- Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for teknikk og industriell produksjon
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk
;
Praksis
Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager.
-
Arbeids- og undervisningsformer
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:
Arbeidskrav 1
Arbeidskravet består av to deler:
- Kartlegging av egen kompetanse. Individuell skriftlig oppgave: Kompetansekartlegging og analyse av yrkesutøvelse og særtrekk i eget yrke. Omfang: 2000 ord +/- 10%.
- Individuell plan for studiet med utvidet CV legges vedlagt. Planen favner også om kompetansebehov som avdekkes i arbeidskrav 2.
;
Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal kartlegge egen kompetanse som grunnlag og plan for kompetanseutvikling i aktuelle utdanningsprogrammet.
;
Arbeidskrav 2
Yrkenes og utdanningsprogrammenes fellestrekk og særtrekk. Skriftlig gruppeoppgave, (i faggrupper med gruppestørrelse fra to til fem studenter): Analyse av særtrekk og fellestrekk mellom yrker som inngår i Vg1 teknikk og industriell produksjon knyttet til læreplananalyse av gjeldende læreplaner. Omfang: 2000 ord +/- 10%.
;
Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal gå inn i utdanningsprogrammet og belyse kompetansekrav i de ulike yrkene i forhold til sin kompetanse i eget yrke. Arbeid i faggruppa skal bidra til innsikt i gruppedannelser og samarbeid som fremtidig yrkesfaglærer
*Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende;
;
Arbeidskrav 3
Øvingsoppgave med undervisning av andre. Studenten skal planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et undervisningsopplegg fra eget yrke i basisgruppe. Omfang: 1500 ord +/- 10%. Det oppfordres til å anvende alternative dokumentasjonsformer, omfang må avklares i samråd med veileder.
;
Hensikten med oppgaven er at studenten skal undervise andre studenter. Studenten skal erfare hvordan det er jobbe med undervisning sammen med medstudenter. Øvelsen skal danne erfaringsgrunnlag for videre innføring i yrkesdidaktikk. I tillegg skal arbeidet i basisgruppa bidra til innsikt i gruppedannelser og samarbeid som fremtidig yrkesfaglærer.
;
Arbeidskrav 4
Dokumentasjon og refleksjon fra yrkesfaglig praksis med fokus på særtrekk og fellestrekk, produksjon og prosessdokumentasjon. Som grunnlag for arbeidet benyttes individuell plan som er utarbeidet i forbindelse med arbeidskrav 1 og 2. Det utarbeides en dokumentasjon med refleksjon. Omfang: 800 ord +/-10% pr. yrke.
Hensikten med oppgaven er å tilegne seg yrkesfaglig kompetanse i eget utdanningsprogram.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
;
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
-
Vurdering og eksamen
All answers are assessed by two examiners. An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Two years’ experience as a radiographer.
-
Vurderingsuttrykk
The course is offered as an individual course. Admission requirements:
- Bachelor’s degree or equivalent degree in radiography.
-
Sensorordning
None.