Programplaner og emneplaner - Student
YFSR1200 Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational core elements and leadership of learning processes
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanningBachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
- har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
- har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier
- har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor utdanningsprogrammet
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner
- kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet
- kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
- kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
- kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
Innhold
Gradert skala A-F
Arbeids- og undervisningsformer
Læringsmålene
Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:
Læringsutbytte Med bestått eksamen/vurdering i emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Kandidaten har kunnskap om engelsk som verktøy for god kommunikasjon.
- Kandidaten har kunnskap om akademisk skriving og engelsk fagspråk.
- Kandidaten kjenner til hvilken betydning kulturelle elementer har i kommunikasjonsprosesser.
Ferdigheter
- Kandidaten kan skrive klart og grammatisk korrekt.
- Kandidaten kan lytte til, forstå og bruke akademisk språk i arbeid med egne muntlige og skriftlige tekster.
- Kandidaten kan bruke engelsk fagterminologi i skriftlig og muntlig kommunikasjon innenfor ulike ingeniørrelevante sammenhenger og formål.
- Kandidaten kan skrive resonnerende tekster, slik som drøftinger og utredninger.
- Kandidaten kan skrive ulike typer funksjonelle tekster tilpasset formål, mottaker og situasjon, slik som brev, søknader, e-post, notater, instruksjoner, sammendrag - av egne og andres tekster - og presentasjoner, med god sammenheng, struktur og flyt.
- Kandidaten kan planlegge, strukturere og holde presentasjoner og instruksjoner.
Generell kompetanse
- Kandidaten kan på en selvstendig måte uttrykke seg skriftlig og muntlig i aktuelle sammenhenger relevant for en ingeniør.
- Kandidaten kan forstå og arbeide kritisk med engelskspråklige kilder og bruke slike kilder på en etterrettelig måte.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Individuell undervisningsøvelse, basert på den didaktiske relasjonsmodellen, for medstudenter. Hensikten er å formidle yrkesteoretiske kunnskap innen eget fagområde. Dere skal levere inn en skriftlig undervisningsplan i forbindelse med øvelsen. Omfang: 10-15 minutter pr. student.
Arbeidskrav 2
Individuell dokumentasjon og refleksjon fra pedagogisk praksis med konkrete eksempler. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal vise oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering med mer fra pedagogisk praksis, og gjøre rede for hva studenten har lært i praksisperioden. Omfang: 2000 ord +/- 10%.
Arbeidskrav 3
Dokumentasjon av og refleksjon over yrkesfaglig kompetanse med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det forventes refleksjoner om anvendelsen av tilegnet kompetanse som yrkesfaglærer. Omfang: 1200 ord +/- 10%.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Vurdering og eksamen
Prosjekt i gruppe (3-4 studenter)*
- Eksamen består av skriftlig rapport fra et yrkesfaglig og yrkesdidaktisk prosjekt knyttet til utvikling av forståelse for sammenheng mellom yrkes- og profesjonsteori og yrkesopplæring. Omfang: 4000 ord +/. 10%
*Det kan søkes om å gjennomføre eksamen individuelt dersom det foreligger dokumenterte grunner. Søknaden skal godkjennes av faglærer og studieleder. Omfang ved individuell gjennomføringer 4000 ord +/- 10 %
Ny og utsatt eksamen
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen og det legges til rette for individuell gjennomføring
- Ved karakteren ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres på nytt, som sammen med ny presentasjon sensureres inntil en gang
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet
- Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg for eksamen. Temaer og oppgave beskrivelser skal presenteres på Canvas.
- En muntlig presentasjon. Presentasjonen er en gruppeoppgave. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 5 minutter pr. student
- En oppsummering av en kort populær artikkel om vitenskap eller teknologi. En individuell oppgave. Lengde: Ca. 1 side.
- Én analyse av språk forbruk og diskurs i et teknisk fag som skal skrives på engelsk. Gruppeoppgave. 3-4 studenter i hver gruppe. Lengde: Ca. 3 sider.
- En oppsummering av en norsk akademisk eller profesjonell artikkel. Oppsummering skal skreves på engelsk. Lengde: Ca. 1-2 sider.
Vurderingsuttrykk
Eksamen består av to deler:
- Individuell skriftlig hjemmeeksamen på ca 2-5 sider som teller 40%
- Individuell skriftlig eksamen på fire timer som teller 60%
De to delene av eksamen gis en helhetlig vurdering med én karakter, men alle enkeltdeler må vurderes til bestått for at eksamen som helhet skal bli vurdert til E eller bedre.
Eksamensresultat kan påklages.
Sensorordning
PC med institusjonens eksamensplattform med retteprogram og elektronisk ordbok - og samtidig sperret internett.
Fysiske ordbøker som er godkjent av institusjonen kan benyttes.