Programplaner og emneplaner - Student
YFSR1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional and vocational subjects in a training perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanningBachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
HØST 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Forkunnskapskrav
Se avsnittet Progresjon i programplanen.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har innsikt i kvantitative og kvalitative datainnsamlings- og analysemetoder
- har en reflektert holdning til metoder, kildebruk og resultater
- har kunnskap om personvern og forskningsetiske retningslinjer
- har innsikt i vitenskapelig publisering og prinsippene for åpen vitenskap
- har genrekunnskap og innsikt i forskningsformidling
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge et selvstendig forskningsprosjekt basert på metoder og teorier som er relevante for feltet
- kan anvende samfunnsfaglige metoder og teori i arbeid med oppgaveløsning i sitt videre studieforløp
- kan gjennomføre enklere undersøkelser og analyser i sitt fremtidige arbeid i praksisfeltet
- kan vurdere og formidle vitenskapelig kunnskap
Generell kompetanse
Studenten
- har en grunnleggende forståelse av hva en forskningsprosess innebærer av planlegging, gjennomføring og rapportering
- kan designe et forskningsprosjekt
- kan vurdere vitenskapsteoretiske, metodiske og etiske problemstillinger
Innhold
This course addresses educational perspectives on innovation for sustainability. Education has the potential to change current practices and contribute to the transformation of ideas, attitudes, habits and values in societies. Formal education, from kindergarten and general education through professional studies and the PhD degree, offers unique arenas for development of knowledge, skills and competencies, that is, literacies, needed to create a more sustainable future. Learning is a lifelong project and involves the transfer and use of knowledge and skills in different problem-solving situations. This course discusses the effect of education and invites reflection on changes within and across cultures and societies. It also addresses changes in the creative industries due to innovation, digitalisation, technology and globalism, and sustainable perspectives on learning and education.
The focus will be on enhancement of critical reflection, literacies and democratic participation in innovation and design for sustainability. The course invites questioning of why we act as we do and how education can contribute to critical consumption and consciousness. The course addresses the reflective citizen and invites reflection on how sustainability as part of education can change behaviour and actions, and pave the way for innovative cooperation between citizens and professionals on community environmental challenges. The course introduces perspectives on new materialism and practises of making as well as on the social lives with materials and products and their implications for cultural identities. It emphasises the exploration of future scenarios, and the candidates are invited to identify future-oriented research needs. The focus in the course may be adjusted to fit the interest of the participants of the course, in cooperation with their supervisors.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, øvinger og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
En prosjektplan på maksimalt ti sider vil være grunnlag for tildeling av veileder. Prosjektplanen må være godkjent av veileder før arbeidet med masteroppgaven begynner i fjerde semester. Prosjektplanen skal gjøre rede for problemstilling og opplegg for oppgaven. Dersom prosjektplanen ikke blir godkjent, gis det anledning til å levere forbedret versjon én gang. Innleveringsfrister for prosjektplanen blir bekjentgjort i begynnelsen av 3. semester.
Vurdering og eksamen
Masteroppgaven skal leveres i månedsskiftet mai/juni. Siste frist for innlevering vil fremgå av eksamensplanen.
Masteroppgaven er normalt på 80 til 100 sider. Dersom man har fått innvilget å skrive individuell oppgave, er et omfang på 60 til 80 sider normalt. Skrift: 12-punkts Times New Roman og i 1,5 punkts linjeavstand. Omfang drøftes og avtales nærmere med veileder. Spesielt for oppgaver med en stor del kvantitativ analyse, kan antall sider ha mindre betydning.
For studenter som har rett til ny/utsatt eksamen, vil det bli satt en ny innleveringsfrist. Innlevering vil bli i månedsskiftet august/september. Siste frist vil fremgå av eksamensplanen. For studenter som strøk ved ordinær eksamen, kan det gis én time veiledning etter avtale med veileder.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.