EPN-V2

YFRM3900 Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet helhetlig yrkesfaglærerkompetanse - bacheloroppgave er det avsluttende emnet i yrkesfaglærerutdanningen i studieretningen for restaurant- og matfag. I dette emnet vil det bli lagt vekt på at studentene skal kunne integrere yrkesfag, yrkesopplæring, FoU-aktiviteter og vise en helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.

Forkunnskapskrav

Opptak og rangering av søkere skjer i henhold til forskrift om opptak til studier ved OsloMet.

Opptakskravet er fullført bachelgrad i økonomi og administrasjon (180 studiepoeng) eller bachelorgrad i regnskap og revisjon (180 studiepoeng). Bachelorgraden må tilfredsstille minimumskravene i den nasjonale planen for bachelor i økonomi og administrasjon, fastsatt av UHR-ØA november 2018.

https://www.uhr.no/_f/p1/i48e11d18-8b76-4089-acb1-511fa13135e4/boa-plan-vedtatt-av-uhr-oa-november-2018-endelig.pdf

Som en overgangsordning, til ny plan er fullt implementert, tilfredsstilles også kravene når innholdet i graden er dekket i henhold til tidligere nasjonal plan, vedtatt av NRØA i oktober 2011. Det innebærer at 120 studiepoeng skal bestå av obligatoriske emner (90 studiepoeng) og videreføringsemner (30 studiepoeng). I de obligatoriske emnene skal det inngå minst 30 studiepoeng i bedriftsøkonomisk analyse, 25 studiepoeng i administrasjonsfag, 15 studiepoeng i samfunnsøkonomi og 20 studiepoeng i metode. 

Også personer med en annen bachelorgrad som tilsvarer bachelorgraden i økonomi og administrasjon, kvalifiserer for å søke opptak. Det vil si at graden må tilfredsstille kravene i nasjonal plan om minst 120 studiepoeng i økonomisk-administrative fag og at kravene til fagsammensetning for øvrig må være oppfylt. Bachelorgraden må tilfredsstille kravet om generell bredde og dybde innen økonomi og administrasjon for å betraktes som tilsvarende en bachelorgrad i økonomi og administrasjon. Det er en forutsetning at de økonomisk-administrative emnene som kreves for å oppfylle fagkravene, inngår i selve graden søkeren har tatt. Maksimalt to av emnene som inngår i fagkravene, tillates å være tatt utenom bachelorgraden.

Gjennomsnittskarakteren for de eksamener som inngår i det faglige grunnlaget på 180 studiepoeng, må være C eller bedre for å kunne konkurrere om opptak.

Bachelorgrad tatt i land utenfor Norge må være på minimum 3 år utover kravet for å oppnå generell studiekompetanse i Norge. For søkere med bachelorgrad som er tatt utenfor Norden kreves det bestått enten GMAT- eller GRE-test. Testen må være avlagt innenfor de siste 4 årene. Det kreves minimum 600 poeng på GMAT-testen. Ved GRE-testen kreves det minimum 152 poeng på den kvantitative delen (ny skala). 

Søkere som allerede har en siviløkonomutdanning og tas opp til studiet, kan søke om å få innpasset emner fra sin mastergrad inn i mastergraden i regnskap og revisjon. Det kan innpasses inntil 60 studiepoeng. Fagsammensetningen fra siviløkonomutdanningen vil avgjøre hvor mange studiepoeng som kan innpasses og hvor lang tid man må bruke på mastergraden i regnskap og revisjon.

For øvrig vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse. Benevnelser i parentes referer til læringsutbyttebeskrivelser i rammeplan for yrkesfaglærerutdanning.

Kunnskap

Studenten

  • kjenner gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjons- og yrkesutøvelse og kan videreutvikle sin kunnskap innenfor disse områdene

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper i innenfor fag- og yrkesopplæringen i restaurant- og matfag og relevante fag i grunnskolen
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplærings tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
  • kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

    • har solid innsikt i relevante yrkesfaglige og yrkesetiske problemstillinger innen restaurant og matfag, og kan formidle sentralt fagstoff
    • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet innenfor fag- og yrkesopplæringen i restaurant- og matfagene
    • har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og yrkesliv innenfor restaurant- og matfagene
    • kan bygge gode relasjoner og samarbeide med aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv relevant for yrkesopplæringen i restaurant- og matfagene
    • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer

Innhold

Det tas forbehold om endringer i programplanen, som følge av f.eks. forskriftsendringer. Endringer i pensum forekommer også, og vi anbefaler at studentene venter med å kjøpe lærebøker til de har fått bekreftet pensum ved kursstart. Emneplanene vedtas for ett studieår om gangen, slik at det vil være den nyeste emneplanen som gjelder ved førstkommende ordinære eksamen og påfølgende kontinuasjonseksamen (ny/utsatt eksamen).

.

Arbeids- og undervisningsformer

En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter, og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten

  • har spesialisert innsikt og avansert kunnskap i emnene innenfor en av studiets fire hovedprofiler: finansiell økonomi, strategi, organisasjon og ledelse, regnskap og revisjon eller økonomisk analyse.
  • har inngående kunnskap om statistisk metode, bruk av økonomiske modeller, validitetsformer, kausalitet, og kvantitative data i forskningsprosessen. Kandidaten kan relatere problemstilling, kontekst og data til metodevalg, og har anvendt dette i sitt arbeid med masteroppgaven.
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor studiets fire fagprofiler, finansiell økonomi, strategi, organisasjon og ledelse, regnskap og revisjon eller økonomisk analyse og kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.

Innenfor profilen finansiell økonomi skal kandidaten tilegne seg:

  • avansert kunnskap om hvordan verdiskapingen i en virksomhet skal måles, analyseres og styres på en best mulig måte
  • inngående kunnskap om metoder for måling og kvantifisering av risiko, og sette opp strategier for å nøytralisere risiko
  • inngående kunnskap og teoretisk forståelse av en rekke økonometriske analysemetoder tilpasset problemstillinger i finans og forståelse for deres sterke og svake sider.
  • spesialisert innsikt i forskjellige styringsverktøy, hva som styrer prisdannelse, verdsettelse og bedrifters finansieringsvalg og ulike perspektiver og modeller for bedrifters beslutningsgrunnlag og hva som er dets økonomiske konsekvenser.

 

Innenfor profilen strategi, organisasjon og ledelse skal kandidaten tilegne seg:

  • kunnskap om kartlegging og analyse av organisasjoner med vekt på arbeidsmiljø og ledelse, samt kunnskap om sentral forskning innen fagfeltet både nasjonalt og internasjonalt.
  • inngående kunnskap om kvantitativ data (surveymetoden, bruk av sekundærdata), kvantitative analyser og kvalitativ metode (utvalg, intervjuer, analyse og validitet.)
  • inngående kunnskap om samfunnsvitenskapelig teori og metode, forståelse for bruk av modeller i samfunnsvitenskapene, og hva som kreves for å gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
  • inngående kunnskap om teorier relatert til strategisk ledelsesteori, strategiutvikling og endring i bedrifter.
  • avansert og forskningsbasert kunnskap om bedrifters konkurransearenaer, strategiutvikling, og forskningsbasert kunnskap om strategier for internasjonalisering i en globalisert økonomi.

Innenfor profilen regnskap og revisjon skal kandidaten tilegne seg:

  • avansert kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innen regnskap og revisjon i privat og offentlig sektor.
  • kunnskap om forsknings- og utviklingsarbeid innenfor eget fagfelt, samt relevante metoder og arbeidsmåter innenfor fagene.
  • inngående kjennskap til ulike revisjonsbehov og revisjonsordninger i privat og offentlig sektor.
  • innsikt i fagets egenart og historie, samt fagets og revisors rolle i samfunnet.
  • inngående kjennskap til foretaksrett, skatterett og lover og reguleringer i regnskap og revisjon i privat og offentlig sektor.

Innenfor profilen økonomisk analyse skal kandidaten tilegne seg:

  • avansert kunnskap om en moderne markedsøkonomis virkemåte, herunder lønnsdannelse og arbeidsledighet, rente og valutakurs, internasjonal handel og utenriksregnskap, betydningen av naturressurser og miljøtilstand.
  • inngående kunnskap og teoretisk forståelse av en rekke økonometriske analysemetoder tilpasset problemstillinger i økonomifaget og forståelse for deres sterke og svake sider.
  • kunnskap om bruk av samfunnsøkonomisk metode til å evaluere offentlige tiltak og til å vurdere private tiltak som trenger tillatelser, konsesjoner eller lignende
  • spesialisert innsikt i virkemåten til ulike typer av markeder; naturlig monopol, oligopol, perfekt konkurranse. Videre økonomiske modeller for tilpasningen av konsumenter og produsenter.

 

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende eksisterende teorier, statistiske, økonometriske og samfunnsvitenskapelige metoder og fortolkninger innenfor finansiell økonomi, strategi, organisasjon og ledelse, regnskap og revisjon eller økonomisk analyse.
  • kan arbeide selvstendig med analyse av komplekse og omfattende strategiske problemstillinger for offentlige myndigheter, selskaper og deler av selskaper,
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder (som tilgjengelig statistikk, finansregnskap, børsdata), modeller og metoder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer.
  • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset forskningsprosjekt under veiledning, knyttet til aktuelle faglige problemstillinger innenfor et av studiets fagprofiler, finansiell økonomi, strategi, organisasjon og ledelse, regnskap og revisjon eller økonomisk analyse, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

Innenfor profilen finansiell økonomi kan kandidaten:

  • på en selvstendig måte analysere og drøfte kjerneområder i finansiell økonomi ved hjelp av kvantitative data.
  • estimere verdi på derivater, og bruke statistiske metoder og simulering for å kartlegge og avdekke ulike former for risiko og deres størrelse,
  • foreta verdsetting av ulike aktiva og foreta investeringsbeslutninger, inkludert salg, oppkjøp og fusjoner,
  • foreta økonometriske analyser tilpasset problemstillinger i finans

Innenfor profilen strategi, organisasjon og ledelse kan kandidaten:

  • analysere og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor personalarbeid, arbeidsmiljø, ledelse, strategiske prosesser i virksomheter, og internasjonale utfordringer for bedrifter i et globalt marked,
  • bruke relevante metoder (kvalitativ og kvantitativ), for faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte innenfor ulike felt i organisasjon og ledelse,
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder, herunder forskningsbasert litteratur, ulike undersøkelser, statistikk og annet datagrunnlag, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer.

Innenfor profilen regnskap og revisjon kan kandidaten:

  • verdsette foretak og fastsette og ta stilling til rimeligheten av virkelig verdi av eiendeler og gjeld.
  • identifisere, planlegge og gjennomføre prosjekter og arbeidsoppgaver både selvstendig og i team på revisjons- og regnskapsoppdrag.
  • beherske sentrale og aktuelle metoder, teknikker og uttrykksformer i regnskap og revisjon i privat og offentlig sektor.
  • anvende analysemetoder, kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger innen finansiell revisjon, regnskap og juss og kunne begrunne sine valg.

Innenfor profilen økonomisk analyse kan kandidaten:

  • på en selvstendig måte analysere og drøfte kjerneområder i samfunnsøkonomi ved hjelp av samfunnsøkonomiske modeller.
  • foreta økonometriske analyser tilpasset problemstillinger i samfunnsøkonomi som estimering av etterspørsel- og tilbudsfunksjoner, avdekke kausale sammenhenger ved hjelp av naturlige eksperimenter, hendelsesstudier e.l.
  • foreta evaluering av ulike offentlige tiltak ved hjelp av nytte-kostnadsanalyse og andre verktøy.
  • diskutere og analysere endringer i eksisterende offentlige reguleringer eller nye reguleringer ved bruk av samfunnsøkonomisk teori og/eller økonometriske analyser av data. 

 Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • analysere økonomisk-administrative fag- og forskningsetiske problemstillinger
  • anvende økonomisk-administrative kunnskaper og ferdigheter på nye områder,
  • gjennomføre avanserte økonomisk-administrative arbeidsoppgaver og prosjekter,
  • takle ledelsesmessige utfordringer på alle nivåer og lede krevende utviklingsprosesser,
  • formidle omfattende selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig og beherske økonomisk-administrative uttrykksformer,
  • kommunisere økonomisk-administrative problemstillinger, analyser og konklusjoner både til spesialister og til allmennheten,
  • ha en aktiv rolle i å bidra til nytenkning i innovasjonsprosesser, organisasjonsmessig design og endringsprosesser i bedrifter og foretak,

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan levere bacheloroppgaven:

Arbeidskrav 1

Innlevering av to veiledningsdokumenter knyttet til bacheloroppgaven etter retningslinjer gitt av OsloMet. Arbeidskravet består av to deler som begge må være godkjent.

  1. Innlevering av problemstilling for godkjenning, informasjonsbrev til informanter og datainnsamlingsverktøy som intervjuguide eller spørreskjema.

Hensikten med dette arbeidskravet er at faglærer ved OsloMet sikrer at datainnsamling foregår profesjonelt og etter etiske retningslinjer.

2. Innlevering av veiledningsdokument på helheten av bacheloroppgaven. Omfang: 2000 ord +/- 10%

Hensikten med dette arbeidskravet er å legge til rette for en prosessorientert form for skriving av bacheloroppgaven der studentene får veiledning underveis i skriveprosessen.

Arbeidskrav 2

Formidling av bachelorprosjekt til studenter i yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag. Omfang: Ca. 15 minutters presentasjon.Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dele sine forskningsfunn fra arbeidet med bacheloroppgavene med resten av klassen for å spre resultatet av forskningen. Presentasjonen gir også muligheter for tilbakemeldinger før den skriftlige bacheloroppgaven skal leveres.

Arbeidskrav 3

Praksisrapport etter 15 dager pedagogisk praksis. Omfang: 1500 ord +/- 10%. Hensikten med dette arbeidskravet er at studentene skal dokumentere og reflektere over egne læringsaktiviteter i praksisperioden og knytte dette til emnets faginnhold.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet består av to deler:

Del 1: Bacheloroppgave, individuelt eller i grupper á 2 studenter, omfang 4000 +/- 10% + vedlegg.

Del 2: Individuell muntlig presenasjon. Omfang: 30-45 minutter per kandidat. 15 min til presentasjon og inntil 30 minutter til oppklarende spørsmål. Individuell muntlig eksamen skal vise helhetlig yrkesfaglærerkompetanse.

Nærmere retningslinjer for eksamen i del 1 og del 2 gis av emneansvarlig.

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres ny eksamen som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes grupper til del 1, gjennomføres den individuelt.
  • Ved karakteren F for ikke bestått, kan en omarbeidet versjon av bacheloroppgaven leveres til ny sensur inntil én gang, muntlig eksamen gjennomføres på nytt.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb.

Hjelpemidler ved eksamen

Det vil være muligheter for å dra på utenlandsopphold i 3. semester. Emnene ved den utenlandske utdanningsinstitusjonen må forhåndsgodkjennes av Handelshøyskolen, slik at man sikrer at studentene oppfyller kravene til hovedprofil/støtteprofil etter endt utdanning. Foreløpig er det ikke mulig med utveksling ved profil regnskap og revisjon.

Flere av våre masteremner vil kunne undervises på engelsk, og det er dermed lagt til rette for å kunne ta imot utenlandske studenter fra våre samarbeidsinstitusjoner i utlandet.

Vurderingsuttrykk

I en rekke emner inngår arbeidskrav som må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen i emnet. Dette kan f.eks. være tester, innleveringer, prosjektoppgaver, muntlige presentasjoner og gruppearbeid. Arbeidskrav er nærmere beskrevet i hver emneplan. Arbeidskravene er med på å støtte opp om emnets læringsutbytte, både ved at studentene blir trenet gjennom selve arbeidet med disse oppgavene og ved at arbeidskravene ofte sørger for at studentene tilegner seg ferdigheter og kunnskaper som ikke blir testet under selve eksamenen.

Sensorordning

Vurdering og sensur skjer i samsvar med universitets- og høgskoleloven og forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. 

Vurderingsformene i studiet varierer fra emne til emne og omfatter blant annet skriftlige arbeider (oppgaver), mappevurderinger, muntlige presentasjoner, hjemmeeksamen og skriftlig skoleeksamen.

Det gis enten graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått, eller bestått/ikke bestått. Vurderingsuttrykk og vurderingsform er nærmere omtalt i hver emneplan.

Eksamensoppgaven utarbeides normalt på norsk, og eksamen besvares på norsk (eventuelt dansk eller svensk). Dersom undervisningen foregår på engelsk, vil oppgaven bli utarbeidet på engelsk. Studentene vil normalt kunne velge om de da ønsker å besvare på norsk (eventuelt dansk eller svensk) eller engelsk. Ved enkelte eksamener kan det være krav om å besvare på engelsk, for eksempel hvis det er fremmedspråklig foreleser på kurset. 

Når det gjelder klage på karakter, vises det til § 5-3 i lov om universiteter og høgskoler, samt til universitetets nettside om klagebehandling https://student.OsloMet.no/klage

Ved mappevurdering kan man normalt kun klage på endelig karakter på mappen, og kun dersom mappen ikke inneholder deler som ikke kan etterprøves. Dersom det er oppgitt konkret hvor mange prosent den enkelte del i mappen utgjør, og det blir gitt karakter for hver gjennomført del, kan det klages på delkarakterer som kan etterprøves. Klagefrist gjelder i så fall fra dato for kunngjøring av sensur på den aktuelle del. Tilsvarende vil gjelde i emner hvor vurderingen består av for eksempel mappe og skriftlig skoleeksamen. I emner der det oppgis delkarakterer som det kan klages på, kan det ikke klages på totalkarakteren dersom frist for å klage på én av delene er utløpt. Dersom det kun gis en samlet karakter i emnet, gjelder klagefristen i forhold til kunngjøringsdato for samlet karakter.

 

Hjelpemidler ved eksamen

Hjelpemidler som tillates brukt under eksamen fremgår av den enkelte emneplan. I emner hvor kalkulator er oppgitt som tillatt hjelpemiddel, gjelder følgende regler:

·         Kalkulatoren skal utgjøre en enkelt gjenstand og ha lommeformat.

·         Kalkulatoren må ikke ha mulighet for kommunikasjon med andre dataenheter.

·         Kalkulatoren tillates ikke koblet til strømnett.

·         Kalkulatoren skal ikke avgi lyd.

·         Kalkulatoren skal ikke kunne utføre symbolske beregninger, så som derivasjon av funksjonsuttrykk osv.

Det er studentens ansvar å påse at minnet er tømt før eksamen. Dette kan bli kontrollert på eksamen, og hvis minnet ikke er tømt, blir dette å regne som fusk eller forsøk på fusk. Se universitetets regler om fusk/forsøk på fusk. 

Studenter som har behov for å bruke tospråklige ordbøker ved eksamen, må søke fakultetet om dette dersom ordbok ikke er oppført i den aktuelle emneplanen som et generelt hjelpemiddel ved eksamen. Søknadsskjema og informasjon om frister med mer vil finnes på fakultetets nettsider.

 

Bruk av kilder/kildehenvisninger

Det forventes at masterstudentene allerede har grunnleggende kunnskaper om bruk av kilder/ kildehenvisninger og sitatbruk. OsloMet ser svært alvorlig på fusk, og det er viktig at studentene er fortrolig med hvilke regler som gjelder for å unngå å bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk i forbindelse med oppgaveskriving. På denne nettsiden finner du også viktig informasjon om fusk https://student.OsloMet.no/retningslinjer-fusk-eksamen

 

Sensur 

Handelshøyskolen benytter normalt ekstern sensor på eksamen, og et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av både intern og ekstern sensor. Karakterene på dette uttrekket danner grunnlag for nivå på de øvrige besvarelsene som sensureres kun av intern sensor. Bruk av sensor er nærmere beskrevet i den enkelte emneplan.