Programplaner og emneplaner - Student
YFIM1100 Profesjon- og yrkesfag i et opplæringsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Professional and vocational subjects in a training perspective
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanningBachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har ikke forkunnskapskrav, men studiet har generelle progresjonsregler. Se programplan.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevant for profesjonsutøvelsen
- har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet
- har kunnskap om kommunikasjon og samarbeid i læringsgrupper
- har kjennskap til ulike læringsstrategier for planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæring
Ferdigheter
Studenten
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk informasjonskilder
- kan beskrive yrkesutøvelse som grunnlag for å tolke og analysere læreplanene ut fra særtrekk og fellestrekk i yrkene
- kan videreutvikle sine grunnleggende ferdigheter i å lese, å uttrykke seg muntlig og skriftlig, å regne og digitale ferdigheter
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesfaglig arbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan identifisere egne behov for kompetanseheving
- kan utføre arbeid som fagarbeider og yrkesfaglærer i henhold til fagenes normer, samfunns og yrkesetiske verdier
- kan arbeide i nettverksrelasjoner
Innhold
- Lovverk og styringsdokumenter i yrkesopplæringen med vekt på undervisningsplanlegging
- Lærerrollen
- Yrkesidentitet og yrkesstolthet med vekt på verdier og prinsipper for IKT og medieproduksjon
- Fellestrekk og særtrekk mellom yrkene i IKT og medieproduksjon
- Skolens og yrkesopplæringens plass og rolle i kultur og samfunn
- Læringsstrategier Undervisningsplanlegging, planlegging av yrkesopplæring, observasjon og veiledningsstrategier, elevkartlegging som forutsetning for tilpasset opplæring.
- Etikk i yrkesutøvelsen og opplæringen i utdanningsprogrammet for IKT og medieproduksjon
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på informasjonsinnhenting og kildebruk
Praksis
Yrkespraksis fleksibel 5 - 20 dager.
Arbeids- og undervisningsformer
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.
Arbeidskrav
1. Studentene skal i gruppe på inntil tre studenter gjennomføre en grammatisk og diskursiv analyse av en tegnspråklig tekst som er valgt ut i samråd med faglærer. Analysen skal dokumenteres i en felles rapport på 1250 ord +/- 10 % per gruppe.
Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til grammatisk analyse og diskursanalyse.
2. Studentene skal levere en individuell skriftlig hjemmeoppgave på 1250 ord +/- 10 %. Temaet skal være godkjent av faglærer på forhånd og leveres innen en dato fastsatt av faglærer.
Arbeidskravet skal bidra til å sikre læringsutbyttet knyttet til ett eller flere av emnets kunnskapsmål.
Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.
Krav om deltakelse
Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen er en tre-dagers individuell hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være skriftlig på 3000 ord +/- 10 %. Eksamensspråk er norsk.
Ny/utsatt eksamen foregår som ordinær eksamen.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
Gradert skala A-F
Vurderingsuttrykk
Det benyttes to sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.