EPN-V2

YFHD2200 Youth culture, gender and diversity Course description

Course name in Norwegian
Ungdomskultur, kjønn og mangfold
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

Emnet omhandler ungdomskultur, barn og unges utvikling, relasjonskompetanse, identitet, likeverd, kjønn og mangfold. I tillegg til faglig fordypning og praksis og relevante fag i ungdomsskolen (8-10. trinn) som er relatert til design, håndverk, utdanningsvalg og arbeidsliv. Emnet vil også omhandle karriereveiledning og det å forstå overgangen mellom ungdomsskolen og videregående opplæring

Required preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ungdomskultur, unges utvikling, identitet, kjønn og mangfold.
  • har kunnskap om ungdom i vanskelige situasjoner og om deres rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har kunnskap om relevante læreplaner i ungdomstrinnet 8.-10. trinn
  • har kunnskap om sosiale medier, nettvett og kildekritikk
  • har kunnskap om konsum, redskapsbruk, materialbruk og produksjon i et bærekraftig perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere aktuelle læreplaner for 8.-10. trinn
  • kan planlegge og gjennomføre opplæring i kunst og håndverk, og andre relevante fag på ungdomstrinnet
  • kan utøve karriereveiledning knyttet til ungdommers utdanningsvalg
  • kan bruke digitale medier til innhenting av kunnskap som kreativt utforskende verktøy i designprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan opparbeide relasjonskompetanse knyttet til ungdom i vanskelige situasjoner, og ungdomskultur, for tilrettelegging av opplæring i relevante fag på ungdomstrinnet
  • kan legge til rette for samarbeid mellom skolens hjelpeapparat, hjem, skole og arbeidsliv i et samfunnsperspektiv
  • kan tilrettelegge for samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående opplæring
  • kan inspirere, motivere og veilede i kreative og utforskende arbeidsformer
  • kan drøfte og vurdere feltet formgiving, kunst og håndverk som grunnlag for mulige yrkesvalg for elever

Content

  • Ungdomskultur, barn og unges utvikling
  • Identitet, likeverd, kjønn og mangfold
  • Sosiale medier, nettvett og kildekritikk
  • Barne- og unges rettigheter og oppvekstvillkår
  • Folkehelse og livsmestring, (stress og psykisk helse)
  • Identifisere tegn på omsorgssvikt, vold, ekstremisme, seksuelle overgrep, mobbing og rus mm.
  • Omsorg ved kriser
  • Aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere
  • Kjennskap til kontaktlærerrollen, struktur og fag i ungdomsskolen
  • Karriereveiledning og overgang mellom ungdomsskole og videregående skole
  • Yrkesfaglig innhold tilpasset relevante fag og valgfag i ungdomsskolen

Praksis

  • 10 dager pedagogisk praksis på ungdomstrinnet, 3. praksisperiode (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
  • 10 dager yrkesfaglig praksis

Teaching and learning methods

Arbeids- og undervisningsformer i emnet er erfaringsdeling, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, gruppearbeid i tillegg til refleksjon over yrkespedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:

Arbeidskrav 1

Individuell refleksjon fra 10 dagers praksis fra ungdomstrinnet knyttet til teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning. Omfang: 2000 ord +/- 10% + vedlegg, bilder mm. Hensikten med arbeidskravet er å dokumentere erfaringer og refleksjoner fra praksis i ungdomstrinnet opp mot teori om mangfold, ungdomskultur og utdanning.

Arbeidskrav 2

Gruppebasert* praktisk gjennomføring av undervisningsopplegg for resten av klassen med selvvalgt tema innenfor kunst og håndverk. Det skal vedlegges en undervisningsplan. Omfang: ca. 30 minutter presentasjon i grupper á 4-5 studenter. Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i teori innenfor de aktuelle temaene og øve på samarbeid om undervisning i et profesjonsfellesskap.

*Arbeidskravet kan løses individuelt ved sykdom eller lignende, etter avtale med faglærer.

Arbeidskrav 3

Dokumentasjon og refleksjon fra 10 dagers yrkespraksis med fokus på produkter, teknikker og arbeidsprosesser relevant for undervisning på ungdomstrinnet. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon pr. yrke. Omfang:800 ord +/- 10% pr. dokumentasjon + bilder/film mm. Hensikten med arbeidskravet er å bli kjent med ulike teknikker og materialer, som kan anvendes i undervisning på ungdomstrinnet.

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører

arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

Assessment

Individuell praktisk - muntlig

Oppsummering av egen læring opp mot læringsutbyttene og relevant teori i emnet, ved hjelp av film, PP, Poster eller lignende. Tid pr. student: 35 minutter (20 minutter presentasjon, og 15 minutter til avklarende spørsmål).

Ny og utsatt eksamen

  • Ved sykdom arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Ved ikke bestått må kandidaten opp til ny muntlig-praktisk eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet.
  • Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes med gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.