Programplaner og emneplaner - Student
YFFB1200 Yrkesfaglige kjerneelementer og ledelse av læringsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Vocational core elements and leadership of learning processes
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Særemne er valgfritt emne i 6. semester.
Mulige varianter for særemne er:
- A Et relevant emnestudium ved et universitet eller en høgskole i inn- eller utland (dette vil ikke regnes som utveksling, og evt. opphold i utlandet blir sannsynligvis ikke dekket av lånekassen)
- B Et valgfritt emne i studieløpet som studenten ikke har fulgt tidligere
- C Et relevant emne som studentene komponerer selv
- D Et forskningsbasert studieløp
- E En medieproduksjon
Under følger emnebeskrivelse for den enkelte variant. Variant må forhåndsgodkjennes av emneansvarlig. For godkjenning leveres det et skjema i CANVAS. Innleveringsfrist meddeles på CANVAS og vil normalt være medio desember i 5. semester. Krav til innhold av informasjon i skjemaet er oppført under den enkelte varianten
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om læreplanverket, skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
- har kunnskap om undervisningsplanlegging og vurdering
- har kunnskap om ulike undervisningsmetoder og veiledningsstrategier
- har kunnskap om kompetansebehov sett i et bransje- og samfunnsperspektiv
- har kunnskap om bruk av IKT og annen aktuell teknologi innenfor frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
Ferdigheter
Studenten
- kan lede læringsprosesser i skole og arbeidsliv
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og lede yrkesrelevant undervisning i skole og arbeidsliv med utgangspunkt i didaktisk relasjonstenkning
- kan veilede elever og lærlinger i konkrete opplæringssituasjoner i frisør-, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i klasserommet
- kan legge til rette for gode samhandlings- og gruppeprosesser
Generell kompetanse
Studenten
- kan tilrettelegge for og lede læring i skole og arbeidsliv, med utgangspunkt i yrkenes kvalifikasjonskrav, gjeldende læreplaner og styringsdokumenter
- kan bruke samarbeidslæring, konflikthåndtering og kommunikasjon i gruppearbeid for å bidra til utvikling av det sosiale arbeids og læringsmiljøet
- kan kommunisere og samarbeide med skolen, bedriften og samfunnet om å lede og organisere opplæring og faglig utvikling på yrkesområdet
Innhold
Variant A og B: Se den aktuelle emneplan.
Variant C, D og E: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformer i emnet er praktiske undervisningsøvelser, prosjekt som metode, forelesning/dialogbasert undervisning, rollespill, refleksjon over pedagogisk praksis gjennom refleksjonsnotat og erfaringsdeling, og utviklingsarbeid i gruppe
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
Arbeidskrav 1
Undervisningsøvelse for medstudenter i grupper på 3-5 studenter. Tid: 45 minutter pr. gruppe. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal få øvelse i å planlegge, gjennomføre, observere og vurdere en undervisning.
Arbeidskrav 2
Individuell dokumentasjon og refleksjon fra pedagogisk praksis med konkrete eksempler som oppgavetekster, undervisningsplaner, vurdering mm. Omfang: 3000 ord +/- 10 % + illustrasjoner, bilder og vedlegg. Hensikten med arbeidskravet er at studenten skal beskrive, begrunne og reflektere over egen læring knyttet opp mot relevant teori.
Arbeidskrav 3
Individuell dokumentasjon og refleksjon fra 10 dager yrkesfaglig praksis med fokus på analyse av yrkesoppgaver, kompetansebehov og kjerneelementer i yrkesutøvelsen. Det skrives en dokumentasjon med refleksjon pr. yrke. Omfang: 800 ord pr. dokumentasjon +/-10% + bilder/film mm. Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt i yrkene i utdanningsprogrammet.
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Vurdering og eksamen
Variant A
Studenten må selv skaffe seg plass på emnet som ønskes avlagt. Studenten følger emnet jfr. aktuell emneplan.
Variant B
Studenten kan avlegge et av valgemnene på andre eller tredje studieår som sitt særemne. Se aktuell emneplan.
Variant C
Studenten(e) kan lage et egenkomponert emne i samarbeid med veileder. Dette skrives i et skjema.
Skjemaet skal inneholde foreslått navn på emnet, og problemstilling og tema for semesteroppgaven (se Vurdering). Emnets innhold må være relevant til medier og kommunikasjon.
Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studenten må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studenten skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.
Variant D
Studenten må selv skaffe seg tilknytning til forskningsnettverket eller forskningsprosjektet.
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal inneholde informasjon om forskningsnettverket eller prosjektets tema/innhold, hvordan studenten skal bidra og navn på veileder i prosjektet/nettverket. Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Særemnet godkjennes av emneansvarlig. Endelig utforming av emneplan gjøres i samråd med veileder og godkjennes av emenansvarlig.
Veileder
Fastsetting av konkrete arbeidsoppgaver skal planlegges av veileder og student i fellesskap. Veileder skal følge studenten i hennes/hans læreprosess og aktivt ta ansvar for nødvendig progresjon. Student og veileder har gjensidig ansvar for å forberede innholdet i veiledningstimene. Veiledningen skal tilrettelegges slik at studenten aktivt kan reflektere over faglige og etiske problemstillinger tilknyttet forskningsnettverkets/-prosjektets tema/innhold. Veileder skal skrive en kommentar med helhetsvurdering av studentens forskningsopphold.
Variant E
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal gi informasjon om form, tema og produksjonsplan for medieproduksjonen. Sammen med skjemaet skal det vedlegges et utkast til en egen emneplan, som skal inneholde forslag til kunnskaps- og ferdighetsmål. Særemnet godkjennes av emneansvarlig og studentene får oppnevnt en veileder.
Endelig utforming av emneplan og endelig form, tema og produksjonsplan gjøres i samråd med veileder.
Veileder
Veileder er normalt en av de faste undervisningsansatte ved bachelorstudiet i medier og kommunikasjon. Studentene har krav på inntil 4 timers veiledning. Studentene må selv kontakte veileder for å avtale veiledningstimer. Studentene skal forelegge veileder spørsmål og problemstillinger skriftlig før veiledningstimene.
Hjelpemidler ved eksamen
Variant A
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal inneholde informasjon om emnets navn og studiested. Vedlagt skjemaet skal det leveres inn emneplan med pensumliste. Det anbefales at studenten også fører opp en alternativ variant/annet emne i tilfelle studenten ikke får plass på ønsket emne.
Variant B
Skjema for godkjenning av variant
Skjemaet skal inneholde informasjon om emnets navn. Plass på emnet tilbys hvis det er ledig kapasitet. Det anbefales at studenten også fører opp en alternativ variant/annet emne i tilfelle studenten ikke får plass på ønsket emne.
Variant C
Skjema for godkjenning av variant
Endelig emneplan med læringsutbyttebeskrivelser og pensumliste skal godkjennes av veileder. Beskrivelse av læringsutbytte skal være på 200-300 ord. Pensumlisten bør omfatte litteratur på 1000 sider. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Det er også studentens ansvar at fristen settes på et tidspunkt som gjør det mulig å avtale ny frist dersom det innleverte arbeidet ikke blir godkjent eller ikke blir levert. Emneplanen skal være godkjent før studenten kan levere skriftlig særoppgave til eksaminasjon. Godkjent emneplan sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.
Variant D
Skjema for godkjenning av variant
For endelig vurdering skal det leveres en sluttrapport. Disposisjon for sluttrapporten skal godkjennes av instituttleder senest en måned før eksamensinnlevering. Disposisjonen bør være på mellom 1 og 2 sider. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering av disposisjonen Det er også studentens ansvar at fristen settes på et tidspunkt som gjør det mulig å avtale ny frist dersom det innleverte arbeidet ikke blir godkjent eller ikke blir levert.
Endelig emneplan med læringsutbyttebeskrivelser og pensumliste skal leveres inn for godkjenning av instituttleder. Beskrivelse av læringsutbytte skal være på 200-300 ord. Pensumlisten bør omfatte litteratur på 1000 sider. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Det er også studentens ansvar at fristen settes på et tidspunkt som gjør det mulig å avtale ny frist dersom det innleverte arbeidet ikke blir godkjent eller ikke blir levert.
Emneplanen skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen. Godkjent emneplan sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.
Variant E
Skjema for godkjenning av variant
Endelig emneplan med læringsutbyttebeskrivelser og pensumliste skal godkjennes av veileder. Beskrivelse av læringsutbytte skal være på 200-300 ord. Pensumlisten bør omfatte litteratur på 1000 sider. Studenten er selv ansvarlig for å avtale frist for innlevering. Det er også studentens ansvar at fristen settes på et tidspunkt som gjør det mulig å avtale ny frist dersom det innleverte arbeidet ikke blir godkjent eller ikke blir levert.
Emneplanen skal være godkjent før studenten kan fremstille seg for eksamen. Godkjent emneplan sendes administrasjonen ved fakultetet for samfunnsfag senest 14. dager før eksamensinnlevering.
Felles for alle variantene gjelder at studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk kan levere inn en omarbeidet versjon en gang.
Felles for alle variantene gjelder at studenter som ikke får godkjent arbeidskrav ved første forsøk kan levere inn en omarbeidet versjon en gang.
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes til Bestått /ikke bestått.
Sensorordning
Variant A
Etter at eksamen i emnet er bestått ved den aktuelle institusjon, må sluttdokumentasjon/karakterutskrift forelegges fakultetsadministrasjonen slik at emnet kan innpasses i den enkeltes bachelorgrad.
Variant B
Studenten tar eksamen i emnet jfr. emneplan.
Variant C
En skriftlig semesteroppgave. Semesteroppgaven kan etter emnets karakter skrives individuelt eller i en gruppe. Omfang: ca. 15-20 sider ved individuell besvarelse, ca. 20-40 sider hvis flere skriver sammen. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
Variant D
Individuell semesteroppgave i form av en sluttrapport. Veileders kommentar og helhetsvurdering skal være vedlagt. Rapporten kan etter emnets karakter skrives individuelt eller i en gruppe. Omfanget av rapporten skal være 15-20 sider ved individuell besvarelse, eller 20-40 sider hvis flere skriver sammen. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5.
Variant E
Avsluttende vurdering består av to deler.
Eksamensdel 1: Gruppens medieproduksjon med relevante arbeidsdokumenter. Omfanget av medieproduksjonen avtales i samråd med veileder.
Eksamensdel 2: Individuell produksjonsrapport på 5-10 sider. Skrifttype Arial eller Calibri, størrelse 12pkt, linjeavstand: 1,5. Studenten skal i produksjonsrapporten kunne analysere og evaluere ferdig produkt og produksjonsprosess, og drøfte de valgte løsningene i lys av pensum. Studenten skal i den individuelle produksjonsrapporten legge vekt på sine arbeidsområder i produksjonen. Rapporten vil danne grunnlag for individuell justering av karakteren gitt i eksamensdel 1. Karakteren kan justeres ett trinn opp eller ned.
Begge eksamensdeler må være bestått for å få bestått karakter. Om sensur på de to delene faller på ulike tidspunkt gjelder klagefristen fra det tidspunktet den siste senuren ble publisert.