EPN-V2

YFEF3100 Vocational in-depth subject in a school, work and community perspective Course description

Course name in Norwegian
Faglig fordypning i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv
Study programme
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Bachelor’s Programme in Vocational Teacher Education
Weight
30.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Curriculum
FALL 2022
Schedule
Course history

Introduction

Emnet omhandler forskningsbasert fordypning i aktuelle problemstillinger knyttet til kunnskap om, og utvikling av eget yrkesfagområde i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Analyse av fremtidens yrkesutøvelse, kompetansebehov og opplæringsbehov. Femte semester er studiets internasjonale semester der det legges til rette for at studenter kan gjennomføre relevant yrkespraksis eller studieemner i utlandet.;;

Required preliminary courses

For å kunne gå opp til eksamen i emnet, må studentene ha bestått alle tidligere emner i yrkesfaglærerutdanningen

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om styringsdokumenter og nyere nasjonal og internasjonal forskning innen yrkesutøvelsen med fokus på fremtidens kompetansebehov i arbeidslivet;
  • har kunnskap om læring, arbeidsmetoder, verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen nasjonalt og internasjonalt;;
  • har kunnskap om arbeids- og samfunnslivet, yrkene og bransjene i utdanningsprogrammet, deres kultur, virksomhet og plass i samfunnet både nasjonalt og internasjonalt;

;

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge, analysere, utvikle og gjennomføre et yrkespedagogisk utviklingsarbeid i eget yrkesfag på en bærekraftig og yrkesetisk måte;
  • kan vurdere og dokumentere avansert yrkesfaglig arbeid
  • kan orientere seg i faglitteraturen, forskningsresultater og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til forskningsmetode, utviklingsarbeid og fordypning i eget yrkesfagområde

;

Generell kompetanse

Studenten

  • kan administrere og lede daglig læringsarbeid på individ-, organisasjons- og samfunnsnivå;;
  • kan anvende styringsdokumenter og nyere forskning som grunnlag for kartlegging og analyse av fremtidens kompetansebehov i yrkesutøvelsen;
  • kan vurdere egen yrkesutøvelse som fagarbeider i et samfunnsperspektiv nasjonalt og internasjonalt, og kunne bidra i en bærekraftig fagutvikling i eget yrkesfag
  • kan utvikle helhetlige læringsoppgaver som bygger på relevant kompetanse for å møte ulike yrkers bruk av ny teknologi innen eget programområde

Content

Lectures, project work and computer lab modelling using BIM tools.

Teaching and learning methods

Emnet tar for seg menneskerettigheter, ytrings- og pressefrihet nasjonalt og internasjonalt. En av journalistikkens viktigste oppgaver er å sette et kritisk søkelys på hvordan menneskerettighetene forvaltes, både hjemme og ute i verden. Videre er verdier som presse- og ytringsfrihet grunnleggende for en fri og uavhengig journalistikk.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

;

Arbeidskrav 1

Studentene skal levere et individuelt dokument om nasjonale og internasjonale innovasjoner i eget fagområde som kan få betydning for yrkesutøvelse, kompetanse, bærekraftig utvikling og opplæringsbehov. Arbeidskravet skal inkludere samtaler med sentrale aktører i eget yrke og utdanningsprogram. Omfang: 1000 ord +/- 10 %.;Hensikten med arbeidskravet er å fordype seg i eget yrke eller utdanningsprogram;for å utvikle yrkesfaget i tråd med arbeidslivets og samfunnets behov nasjonalt og internasjonalt.; I tillegg skal studentene få trening i å søke, finne, kontakte og gjennomføre et intervju som både gir intervjutrening og også oppdatert faglig kunnskap.;

;

Arbeidskrav 2;Individuell skriftlig og faglig forankret oppgave om planlegging, gjennomføring og vurdering av utviklingsarbeid innen eget yrke eller eget programområde. Oppgaven skal knyttes til yrkesfaglig praksis og hensikten er at studentene skal få erfaring med å dokumentere og lede endrings- og/eller utviklingsarbeid. Omfang: 3500 ord +/- 10% + litteraturliste og eventuelt vedlegg

Arbeidskrav 3;Individuell undervisningsutøvelse innen yrkesfaglig dybde og ny teknologi. Omfang: 1500 ord +/- 10%. Kilder og faglitteratur tilsvarende 400 sider. Undervisningsoppgaven kan etter avtale med faglærer gjennomføres i gruppe, med en individuell refleksjon med omfang på 600 ord +/- 10%. Hensikten med arbeidskravet er å videreutvikle sin egen undervisning hvor fokus på teknologi innen fagområde er sentralt.

;

Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.

;

Obligatorisk tilstedeværelse

Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for menet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.

Assessment

14 dagers individuell hjemmeeksamen. Omfang: 4000 ord +/- 10%, + vedlegg.;

;

Ny og utsatt eksamen;

  • Ved sykdom eller ikke bestått karakter arrangeres eksamen som ved ordinær eksamen
  • Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på Studentweb

Permitted exam materials and equipment

The course is intended to familiarise students with engineers’ work methods as regards cooperation, organisation and oral, written and visual (3D) communication - all based on technical building requirements. Students will acquire knowledge about and skills in how to analyse, design, implement and use building technology solutions.

Grading scale

Studentene arbeider på følgende måter:

  • Individuell pensumlesing.
  • Seminarer og forelesninger i plenum.
  • Samarbeid om produksjon på nett.
  • Individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper.

Examiners

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is familiar with:

  • Building physics subjects such as indoor climate, heat insulation, damp, soundproofing and fire safety
  • load-bearing systems and design principles for wooden houses
  • methods of oral, written and visual communication and presentation

Skills

The student is capable of:

  • cooperating on group projects
  • collecting facts, analysing, designing, implementing and applying the technologies required to solve specific interdisciplinary tasks
  • planning and designing simple wooden house structures
  • carrying out simple heat and moisture transmission calculations for building elements
  • creating simple technical construction drawings using BIM tools
  • presenting results with the help of drawings, written reports and oral presentations

General competence

The student is capable of:

  • cooperating with and respecting the roles of other professional groups in a design process
  • identifying regulations, instructions and documentation
  • identifying sustainable performance of own profession, with the emphasis on energy and the environment
  • communicating through and interpreting simple 2D and 3D drawings