EPN-V2

YFBA3900 Helhetlig yrkesfaglærerkompetanse – bacheloroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Bachelor’s assignment - Comprehensive vocational teacher competence
Studieprogram
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Bachelorstudium i yrkesfaglærerutdanning
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

The course consists of lectures, where students actively participate in group work, practical exercises and group discussions.

Forkunnskapskrav

Students must take part in at least three practical exercises and submit a coursework requirement, assigned and to be approved by the course lecturer on course related topics. Students whose papers are not approved after the first submission will be given the chance to resubmit once. Papers that are not approved after the second submission will disqualify the student from taking part in the final examination.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten

  • skal ha kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og yrkesfaglige området.
  • kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid eller vitenskapelig forskning.

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper,
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplærings tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier
  • kan bruke relevante forskningsresultater for å treffe begrunnende valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom andre dokumentasjonsformer,
  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan analysere og forklare avanserte arbeidsprosesser i eget yrkesfag og sammenligne eget yrke med andre yrker i utdanningsprogrammet
  • kan reflektere over forhold knyttet til verdiforankring og yrkesetiske utfordringer i fag- og yrkesopplæringen
  • har endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og yrkesliv

Innhold

  • Forskningsmetodikk
  • FoU-arbeid knyttet til yrkesopplæring (med fleksibel vekt på utviklingsarbeid eller forskning) i skole og/eller arbeidsliv
  • Dokumentasjon og refleksjon av helhetlig yrkesfaglærerkompetanse
  • Ulike pedagogiske retninger, kritisk tenkning
  • Styringsdokumenter knyttet til vurdering for- og av læring
  • Profesjonsetikk og håndtering av etiske dilemmaer
  • Samarbeidsrelasjoner innenfor skole og arbeidsliv
  • Planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av egen undervisningspraksis med vekt på vurderingspraksis samt elev- og arbeidslivmedvirkning

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene som benyttes er varierte og består av individuelle litteraturstudier, forelesning, gruppearbeid, caseoppgaver og praksisrelaterte arbeidsoppgaver som:

Bacheloroppgaven ved yrkesfaglærerutdanningen innebærer å planlegge, gjennomføre og dokumentere en FoU-prosess knyttet til yrkesopplæring (med fleksibel vekt på utviklingsarbeid eller forskning) i skole og/eller arbeidsliv.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Students may use a spelling dictionary, as well as a bilingual dictionary during the written school exam.

Vurdering og eksamen

Students are awarded grades on a descending scale from A to E for pass and F for fail.

Hjelpemidler ved eksamen

Exams are assessed by an internal and an external examiner. External examiners assess a random sample consisting of at least 25 per cent of the exams. The grades given for this sample provide a basis for the internal examiner's assessment. The external examiner will also assess papers where there is doubt about giving a grade of pass.

Vurderingsuttrykk

Randi Wærdahl

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor.