EPN-V2

YDEP6100 Yrkesdidaktikk og bærekraft i arbeidslivsfaget Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational didactics and sustainability in the working life
Studieprogram
Yrkesdidaktikk og entreprenørskap i arbeidslivsfaget
Yrkesdidaktikk og entreprenørskap i arbeidslivsfaget
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Two internal examiners will be used. External examiner is used regularly.

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Forkunnskapskrav

The course has 5 ECTS of overlapping content towards STKD6610 Technology and Society, STKD6600 Technology and Society I, PSYK1070 Technology and Society, BIOB1070 Technology and Society, ERGOB1070 Technology and Society, FYB1070 Technology and Society, RAB1070 Technology and Society, SYKK1070 Technology and Society, SYKP1070 Technology and Society, TAB1070 Technology and Society, ORI1070 Technology and Society, PMED1070 Technology and Society, FARB1070 Technology and Society and VERB1070 Technology and Society

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om yrkesdidaktisk planlegging, gjennomføring og vurdering av produksjon, varer og tjenester
  • har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet som en del av arbeidslivsfaget
  • har kunnskap om fag- og yrkesopplæring og yrkesveiledning
  • har kunnskap om sosial, økonomisk og miljømessig bærekraft i planlegging og produksjon
  • har kunnskap om hvordan undervisning i arbeidslivsfaget kan påvirke elevenes helsemessige og psykososiale sider ved å arbeide sammen med andre
  • har kunnskap om hvordan praktisk arbeid kan gi mestringsopplevelser i sosiale sammenhenger

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk undervisning
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere praktiske arbeidsoppgaver
  • kan ivareta bærekraft og helse, miljø og sikkerhet i elevenes arbeid med praktiske oppgaver
  • kan sette seg inn i ukjente og bærekraftige produksjonsmetoder, tjenester og teknikker
  • kan implementere de tverrfaglige temaer i planlegging av undervisningen i arbeidslivsfaget

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre, og vurdere en yrkesdidaktisk praktisk undervisning som ivaretar bærekraft og helse, miljø og sikkerhet
  • kan implementere de tverrfaglige temaene i undervisning og yrkesveiledning
  • kan utvikle fagets innhold og muligheter

Innhold

  • Yrkesdidaktikk og yrkespedagogikk
  • Tverrfaglige temaer i arbeidslivsfaget
  • Planlegging og gjennomføring av undervisning i arbeidslivsfaget
  • Veiledning og vurdering i arbeidsprosesser og arbeidsoppgaver
  • Bærekraftige arbeidsprosesser, produkter og tjenester
  • Helse, miljø og sikkerhet
  • Fag- og yrkesopplæring

Arbeids- og undervisningsformer

Se omtale av arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må følgende tre arbeidskrav være vurdert til godkjent

  1. Studentene skal skrive et refleksjonsnotat hvor de reflekterer over egen kompetanse opp mot læreplanen i arbeidslivsfag og yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske perspektiver. Individuelt skriftlig notat. Omfang 800 ord +/- 10 %
  2. Studentene skal i gruppe på 2 - 3 studenter planlegge og gjennomføre en yrkesdidaktisk praktisk oppgave ved en skole. Bærekraft og HMS skal være en del av planlegging og gjennomføring. Arbeidet skal dokumenteres digitalt og presenteres for medstudenter. I presentasjonen skal gruppen reflektere over eget arbeid. Presentasjonene skal samlet ha et omfang: 8-10 minutter.
  3. Studentene skal i en individuell skriftlig oppgave utarbeide en undervisningsplan for en praktisk oppgave med vekt på veiledning og vurdering av en praktisk arbeidsprosess, og begrunne dette med aktuell teori. Omfang: 1200 ord +/- 10% (vedlegg kan komme i tillegg)

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Hensikten med arbeidskravene er at studentene skal reflekter over utvikling av egen kompetanse og vise at de ser sammenhengen mellom teori og praksis. Studentene skal også vise praktiske ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning. Det er lagt stor vekt på arbeid i grupper og presentasjoner for medstudenter. Deling av kunnskap og eksempler på praktisk gjennomføring vil bidra til at studentene etter endt studie, har yrkespedagogiske metoder og verktøy for å undervise i arbeidslivsfaget. Arbeidskravene skal bidra til et helhetlig læringsutbytte i emnet.

Krav om tilstedeværelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse. Se nærmere omtale av arbeidskrav og krav om tilstedeværelse i programplanen

Vurdering og eksamen

Skriftlig individuelle hjemmeeksamen over 10 dager der studenten viser sin helhetlige kompetanse knyttet opp mot læringsutbyttene i emnet. Studenten skal reflektere over eget læringsutbytte i emnet og eksamensoppgaven skal begrunnes med aktuell teori. Omfang 2500 ord +/-10 % (+ eventuelle vedlegg).

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen, det vil bli gitt ny oppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt. Det stilles krav om korrekt bruk av kilde- og referansetenikk

Vurderingsuttrykk

A-F

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen som evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.