Programplaner og emneplaner - Student
VSHFS6000 Seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Impacts of Disability and Illness on Sexual Health
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for barn og ungeMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for eldre personerMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i rehabilitering og habiliteringMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i sykepleie - klinisk forskning og fagutviklingMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i fysioterapi for muskelskjeletthelseEnkeltemner knyttet til Masterstudium i helsevitenskapMasterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapiVidereutdanning i seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Ingen forkunnskapskrav
Læringsutbytte
The student must have passed all exams in the first and second year of the programme.
Innhold
Videreutdanningen består av ett obligatorisk emne, VSHFS6000 Seksuell helse ved funksjonshemming og sykdom (10 stp), og gjennomføres på deltid over et semester. Emnet er inndelt i moduler, som gjenspeiles i de digitale læringsressursene. Læringsressursene og samlinger/webseminarier er heldigitale. Det avholdes fire webseminarer hvor to er presentasjoner fra studenter. Forventet studieinnsats er beregnet til ca. 12 timer pr. uke.
Internasjonalisering
Økende globalisering av arbeidsmarkedet gjør internasjonal erfaring, språk- og kulturkunnskap viktig. Internasjonalisering gir også innsikt i globalisering generelt og bidrar til å oppnå bedre studiekvalitet og styrking av fagmiljøet ved utdanningen. Kunnskap om internasjonale forhold er også viktig for kunnskapsutviklingen.
Internasjonalisering skjer gjennom fagmiljøets kontakt og samarbeid med kolleger i andre land. Videreutdanningen har som mål å rekruttere utenlandske studenter som behersker ett av de skandinaviske språkene, og markedsføres derfor i alle nordiske land. Pensum består både av norsk og internasjonal fag- og forskningslitteratur.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen består av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter:
- individuell pensumlesing
- forelesninger i plenum
- teknisk opplæring i grupper
- individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper
Undervisningen foregår fysisk, på campus.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er tre arbeidskrav tilknyttet emnet:
1) En praktisk produksjon - lyd. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal beherske verktøy knyttet til redigering og publisering av lyd, og få innsikt i viktige aspekter ved lydproduksjon
2) En praktisk produksjon - video. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal beherske verktøy knyttet til redigering og publisering av video, og få innsikt i viktige aspekter ved videoproduksjon
3) En praktisk produksjon - foto. Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal beherske grunnleggende fotografering, og få innsikt i viktige aspekter ved fotografering.
For de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper studenten jobber med. Omfanget på de praktiske produksjonene vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig ved emnestart.
Studenter som ikke leverer til frister gitt i kursplanen, eller som er avtalt med faglærer, og/eller ikke møter på gjennomganger, mister retten til å få tilbakemelding på produksjonen. Alle tre arbeidskravene må være bestått for å gå opp til eksamen.
For å sikre studentenes læringsutbytte er følgende aktiviteter obligatoriske (verktøyopplæringer):
- Opplæring lyd (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke), samt gruppegjennomgang.
- Opplæring video (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke), samt gruppegjennomgang.
- Opplæring foto (workshop/samlinger med varighet opp mot en uke), samt gruppegjennomgang.
- Opplæring publiseringsverktøy.
Formålet med de obligatoriske aktivitetene er å gi praktiske øvelser knyttet til pensum og teknisk opplæring. Studenter som ikke deltar på verktøyopplæringen, mister eksamensretten.
Det er også obligatorisk å delta på minst 80 prosent av forelesingene. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten.
Ved fravær fra obIigatorisk verktøopplæring eller ved fravær utover 20 prosent av forelesningene, kan faglærer gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.
Vurdering og eksamen
No coursework requirements or compulsory activities
Hjelpemidler ved eksamen
The exam in the course is an individual written in-depth paper on a topic chosen by the student. The students will work on the assignment throughout the course. The answer paper must have a scope of 8-10 pages. Font and font size: Calibri 12 point. Line spacing: 1.5.The approved citation style APA for assignments must be complied with.
A selection of self-chosen readings, which comprises of 300 pages must be attached in the assignment.
If the student fails the exam, they will be given one opportunity to submit an improved version of the assignment for assessment.
Vurderingsuttrykk
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.
Sensorordning
Grade scale A-F.
Opptakskrav
All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.