EPN

VPSY6210 Psykisk helse og traumatiske belastninger Emneplan

Engelsk emnenavn
Mental Health and Traumatic Stress
Studieprogram
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - heltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Formålet med emnet er å utvikle studentenes ferdigheter og relasjonskompetanse i psykisk helsearbeid. Emnet omfatter menneskelige reaksjoner knyttet til traumatiske belastninger, samt sentrale arbeidsformer og forebyggingsstrategier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter for å kunne identifisere, vurdere og samhandle med mennesker med psykiske reaksjoner som følge av traumer og kriser. 

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • kan drøfte betydningen av traumer, kriser og menneskelige reaksjoner på disse, i en sosial og kulturell kontekst
  • kan vurdere hvordan holdninger påvirker relasjons- og omsorgsarbeid
  • har innsikt i hvordan kommunikasjon kan brukes som et middel i relasjons- og omsorgsarbeid
  • kan redegjøre for sentrale forklaringsmodeller for sammenhengen mellom traumatiske belastninger, psykisk lidelse og tilhørende arbeidsmetoder
  • kan kritisk vurdere relasjonens betydning i møte med mennesker med lidelse knyttet til traumatiske belastninger

 

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i arbeidet med mennesker med traumatiske belastninger og psykisk lidelse på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
  • kan drøfte og anvende faglige teorier i arbeidet med mennesker med traumatiske belastninger og psykisk lidelse på individ, - gruppe, - og samfunnsnivå
  • kan anvende relasjonskunnskap i samhandling med brukere/pasienter med traumeerfaring 
  • kan identifisere og vurdere selvmords- og voldsrisiko 

 

Generell kompetanse

Studenten

 

  • kan drøfte sammenhenger mellom faglig forståelse, menneskesyn og holdninger i samspillet med mennesker med traumatiske belastninger og psykiske lidelser
  • kan anvende faglig kunnskap om traumatiske belastninger i møte med brukere/pasienter, pårørende, fagpersoner og allmennheten 

Arbeids- og undervisningsformer

Studiegrupper, forelesninger, seminarer, selvstudier, simulerings- og relasjonell ferdighetstrening. Anerkjent terapeutisk metodikk innen psykisk helsearbeid er grunnlaget for simuleringen. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være utført og godkjent:

  • Skriftlig oppgave, individuelt eller i gruppe, inntil 3 studenter, omfang: 750 ord (+/- 10 %)
  • Deltakelse i obligatoriske aktiviteter, 80 % deltakelse i forelesninger, seminarer, simulerings- og relasjonell ferdighetstrening

Vurdering og eksamen

Prosjekteksamen, i form av skriftlig oppgave i gruppe på inntil 3 studenter. 

Omfang: 2500 ord (+/- 20 %).  Går over hele emneperioden, med innleveringsdato etter endt

undervisning. 

 

Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten   anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.  

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/Ikke bestått         

Sensorordning

Hver besvarelse vurderes av 2 sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 prosent). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

VPSY6210, VPSYD6210 og MAPSD4210 er 100% overlappende.