Programplaner og emneplaner - Student
VPSY6210 Psykisk helse og traumatiske belastninger Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mental Health and Traumatic Stress
- Studieprogram
-
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - heltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Formålet med emnet er å utvikle studentenes ferdigheter og relasjonskompetanse i psykisk helsearbeid. Emnet omfatter menneskelige reaksjoner knyttet til traumatiske belastninger, samt sentrale arbeidsformer og forebyggingsstrategier på individ-, gruppe- og samfunnsnivå. Studenten skal tilegne seg kunnskap og ferdigheter for å kunne identifisere, vurdere og samhandle med mennesker med psykiske reaksjoner som følge av traumer og kriser.
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte betydningen av traumer, kriser og menneskelige reaksjoner på disse, i en sosial og kulturell kontekst
- kan vurdere hvordan holdninger påvirker relasjons- og omsorgsarbeid
- har innsikt i hvordan kommunikasjon kan brukes som et middel i relasjons- og omsorgsarbeid
- kan redegjøre for sentrale forklaringsmodeller for sammenhengen mellom traumatiske belastninger, psykisk lidelse og tilhørende arbeidsmetoder
- kan kritisk vurdere relasjonens betydning i møte med mennesker med lidelse knyttet til traumatiske belastninger
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende forskningsbasert kunnskap i arbeidet med mennesker med traumatiske belastninger og psykisk lidelse på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
- kan drøfte og anvende faglige teorier i arbeidet med mennesker med traumatiske belastninger og psykisk lidelse på individ, - gruppe, - og samfunnsnivå
- kan anvende relasjonskunnskap i samhandling med brukere/pasienter med traumeerfaring
- kan identifisere og vurdere selvmords- og voldsrisiko
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte sammenhenger mellom faglig forståelse, menneskesyn og holdninger i samspillet med mennesker med traumatiske belastninger og psykiske lidelser
- kan anvende faglig kunnskap om traumatiske belastninger i møte med brukere/pasienter, pårørende, fagpersoner og allmennheten
Arbeids- og undervisningsformer
Studiegrupper, forelesninger, seminarer, selvstudier, simulerings- og relasjonell ferdighetstrening. Anerkjent terapeutisk metodikk innen psykisk helsearbeid er grunnlaget for simuleringen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være utført og godkjent:
- Skriftlig oppgave, individuelt eller i gruppe, inntil 3 studenter, omfang: 750 ord (+/- 10 %)
- Deltakelse i obligatoriske aktiviteter, 80 % deltakelse i forelesninger, seminarer, simulerings- og relasjonell ferdighetstrening
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen, i form av skriftlig oppgave i gruppe på inntil 3 studenter.
Omfang: 2500 ord (+/- 20 %). Går over hele emneperioden, med innleveringsdato etter endt
undervisning.
Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Data analytics provides a set of both qualitative and quantitative techniques to analyze data in order to convert information into useful knowledge.
The last decade or so has seen sizable decreases on costs to gather, store, and process data, creating a fertile environment for the use of empirical (data analytics) approaches to problem solving based on big-data. The range of real-word problems that can be solved is wide: This course is aimed at teaching students about a set of tools and techniques that are state-of-the-art and commonly used for data analytics in the industry. Examples and practical exercises are geared towards demonstrating real-world use cases and make students proficient in using these tools as well as understanding the theory behind them.
Emneoverlapp
One half year of university studies (30 ECTS), in addition to the international summer school's general requirement. The requirement needs to be met by application deadline.