Programplaner og emneplaner - Student
VPSY6010 Menneske, psykisk lidelse og det sosiale miljø Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Human Being, Mental Suffering and the Social Environment
- Studieprogram
-
Tverrfaglig videreutdanning i psykisk helse-, rus- og avhengighetsarbeid - heltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Bestått første studieår
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte teorier, modeller og metoder i utøvelse av psykisk helsearbeid
- kan vurdere hensikten med og utfordringene ved klassifikasjon- og diagnosesystemer for psykiske lidelser
- kan identifisere sentrale sårbarhets- og risikofaktorer for psykisk helse i et biopsykososialt perspektiv
- kan beskrive og vurdere utviklingen av psykiske helsetjenester for brukere, pasienter og pårørende
- kan kritisk vurdere individets rett til autonomi og brukermedvirkning, samt kjenne til viktige etiske problemstillinger og avveininger i utviklingen av likeverdige helsetjenester
- kan vurdere overordnede betingelser som har betydning for bedringsprosesser innen psykisk helsearbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle fagområdets teoretiske og forskningsbaserte kunnskap, skriftlig og muntlig
- kan delta i faglige og helse- og sosialpolitiske diskusjoner og drøftinger som fremmer kunnskap om fagområdet psykisk helse, og som kan formidle brukers/pasienters ståsted
- kan kritisk vurdere helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse
- kan analysere empiri, teori og forskning som omhandler utvikling, sårbarhet, beskyttelse og konsekvenser av psykiske helseplager
- kan fremvise inngående faglig innsikt og forståelse for den enkelte bruker/pasient, familie og nettverk
- kan analysere egen fagprofesjons kompetanse i tverrfaglig samarbeid på de ulike nivåene, og kan anvende kompetansen i koordinering av brukerrettede tjenester
- kan anvende faglitteratur og forskning i eget utviklingsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere FNs bærekraftsmål om god helse og mindre ulikhet i etiske og faglige problemstillinger knyttet til psykisk helse og psykiske lidelser, inkludert rus- og avhengighetsproblematikk
- kan analysere sammenhenger mellom individnivå, tjenestenivå og samfunnsnivå i utformingen av psykisk helsearbeid
- kan reflektere og bidra i diskusjoner med utgangspunkt i fag- og forskningskunnskap, brukerkunnskap og erfaringskunnskap
- kan formidle faglige problemstillinger, analyser og forskningsresultater på en forskningsetisk forsvarlig måte
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, selvstudium, oppgaveløsning med utgangspunkt i casebeskrivelser, veiledet gruppearbeid samt praktiske ferdighetsøvelser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Innlevering av skriftlig forarbeid til veiledet gruppearbeid, 6 deltagere per gruppe, inntil 1500 ord
- 100 prosent tilstedeværelse i veiledet gruppearbeid med case
- Muntlig presentasjon i veiledet gruppearbeid av caseanalyse, målvalgs- og opplæringsplan
- Individuell muntlig presentasjon av målvalgs- og opplæringsplan ut fra caseanalyse i gruppe på 6 studenter. Tilbakemelding etter gitte kriterier fra medstudenter
- Individuell prosjektbeskrivelse for selvendringsprosjekt, inntil 1000 ord
- Individuell muntlig presentasjon av selvendringsprosjektet i gruppe på 6 studenter. Tilbakemelding etter gitte kriterier fra medstudenter og faglærer.
- 100 prosent tilstedeværelse i tre dager med ferdighetstrening
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen, i form av individuell skriftlig oppgave, omfang 4000 ord (+/- 20 %)
Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F .
Sensorordning
Tildeling av praksisplass forutsetter at alle tidligere semestre og eksamener er bestått.
Gjennom praksisperioden skal studentene få praktisk erfaring med selvstendig, fotojournalistisk arbeid i en redaksjon. De skal gjennom perioden utvikle evnen til kritisk evaluering av eget arbeid.
Emneoverlapp
Emnet er 100 % overlappende med MAPSD4010, VPSY6010 og VPSYD6010.