EPN

VETEK6100 Individuell tilrettelegging Emneplan

Engelsk emnenavn
Person Centered Adaption
Studieprogram
Videreutdanning i velferdsteknologi
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter fordypning i hvordan utforming av objekter kan redusere funksjonsproblemer. Det legges vekt på kartlegging, analyse, praktisk utprøving og evaluering av løsninger på individ- og tjenestenivå.

Forkunnskapskrav

Studenten må ha bestått VETEK6000.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om individuell tilrettelegging, tilgjengelighet og kompenserende teknologi
  • har inngående kunnskap om teknologi og teknikker i en samfunnsmessig kontekst som er relevante for individuell tilrettelegging og tilgjengelighet

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere faglige og etiske problemstillinger knyttet til tilgjengelighet, tilrettelegging og universell utforming for personer med nedsatt funksjon
  • kan identifisere, analysere, gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet individuell tilrettelegging, både til spesialister og allmennheten
  • kan kritisk vurdere etiske problemstillinger knyttet til individuell tilrettelegging og tilgjengelighet
  • kan bidra til kunnskapsutvikling og innovasjon i samarbeid med brukere, tjenesteapparat, forsknings- og utviklingsmiljøer og næringsliv

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, skriftlige oppgaver og selvstudier.

Studentene starter det konkrete arbeidet med prosjektoppgaven i løpet av den første samlingen. De oppfordres til å tenke på aktuelle problemstillinger mens de tar VETEK6000. Studenten får veiledning på prosjektoppgaven både på samlingene og i begge mellomperiodene.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
  • skriftlig prosjektskisse, inntil 1000 ord (godkjennes av veileder)

Vurdering og eksamen

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene.

Vurderingsform: Prosjektoppgave i gruppe på to til fire studenter.

Omfang: Inntil 8000 ord. Prosjektarbeidet strekker seg gjennom hele semesteret.

Den samme vurderingsformen anvendes ved ny/utsatt eksamen.

Tidspunkt: Slutten av 2. semester.

Hvis prosjektoppgaven vurderes til F, kan studentene levere omarbeidet versjon av oppgaven én gang.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F, der A er beste og E dårligste karakter for bestått. F er ikke bestått.

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor vurderer minimum 20 prosent av studentene. De øvrige vurderes av to interne sensorer. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.