Programplaner og emneplaner - Student
VETEK6000 Human Beings and Techonolgy Course description
- Course name in Norwegian
- Menneske og teknologi
- Study programme
-
Further Education Programme in Assistive Technology – Master’s Level
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet omfatter fordypning i ulike forhold knyttet til brukergrensesnitt. Det legges vekt på kunnskap om teknologiske løsninger som kan styrke den enkeltes muligheter til å klare seg selv i hverdagen til tross for nedsatt funksjon.
Required preliminary courses
Studenten må være tatt opp på studiet.
Learning outcomes
Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om «menneske-maskin-interaksjon» (MMI) og brukergrensesnitt
- har kunnskap om menneskelige og teknologiske forutsetninger for at betjeningsløsninger og tilbakemeldingssystemer kan fungere ved nedsatt funksjon
- har kunnskap om sensoriske, fysiske og kognitive funksjonsnedsettelser og konsekvenser for aktivitet og samfunnsdeltakelse
- har inngående kunnskap om ulike perspektiver på funksjonshemming
- har inngående kunnskap om velferdsteknologi i en samfunnsmessig kontekst
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og foreslå teknologiske tilretteleggingstiltak for ulike brukere i en tverrfaglig sammenheng ut fra et brukerperspektiv
- kan analysere brukergrensesnitt
Generell kompetanse
Studenten
- kan kritisk analysere hvordan teknologi kan assistere mennesket, ut fra et brukerperspektiv
- kan formidle brukerbehov til hjelpeapparat, utviklere, produsentmiljøer og leverandører
- kan analysere, begrunne og formidle etiske dilemmaer knyttet til interaksjon mellom menneske, teknologi, deltagelse og miljø
Teaching and learning methods
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, skriftlige oppgaver, selvstudier.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80 prosent tilstedeværelse på samlinger
Assessment
Emnet omfatter fordypning i hvordan utforming av objekter kan redusere funksjonsproblemer. Det legges vekt på kartlegging, analyse, praktisk utprøving og evaluering av løsninger på individ- og tjenestenivå.
Permitted exam materials and equipment
Studenten må ha bestått VETEK6000.
Grading scale
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om individuell tilrettelegging, tilgjengelighet og kompenserende teknologi
- har inngående kunnskap om teknologi og teknikker i en samfunnsmessig kontekst som er relevante for individuell tilrettelegging og tilgjengelighet
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere faglige og etiske problemstillinger knyttet til tilgjengelighet, tilrettelegging og universell utforming for personer med nedsatt funksjon
- kan identifisere, analysere, gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet individuell tilrettelegging, både til spesialister og allmennheten
- kan kritisk vurdere etiske problemstillinger knyttet til individuell tilrettelegging og tilgjengelighet
- kan bidra til kunnskapsutvikling og innovasjon i samarbeid med brukere, tjenesteapparat, forsknings- og utviklingsmiljøer og næringsliv
Examiners
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid, skriftlige oppgaver og selvstudier.
Studentene starter det konkrete arbeidet med prosjektoppgaven i løpet av den første samlingen. De oppfordres til å tenke på aktuelle problemstillinger mens de tar VETEK6000. Studenten får veiledning på prosjektoppgaven både på samlingene og i begge mellomperiodene.