Programplaner og emneplaner - Student
VERPRA35 Praksis i faglig fordypning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Studies Related to Bachelor Thesis
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hovedfokuset er miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering, relatert til vernepleierens arbeidsfelt. VERPRA35 omfatter brukerrettet praksis i reelle yrkessituasjoner. Bacheloroppgaven i VERB3900 utarbeides på grunnlag av erfaringer i VERPRA35. Samarbeid på tvers av virksomheter, nivåer og sektorer, kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser og nytenkning står sentralt i tiltak som skal etableres/videreføres.
Studentene velger selv et relevant fordypningsområde som universitetet tilbyr. Alternativt kan studentene selv foreslå aktuelt fordypningsområde. Studentene skal samarbeide med praksissted og tjenestemottaker(e) om aktuelle problemstillinger som de skal jobbe selvstendig med i emnet.
VERPRA35 går over 11 uker (330 timer) og omfatter brukerrettet praksisstudier i reelle yrkessituasjoner.
Merk at i emnet VERB3900 er det 1 seminaruke forut for praksisstudiene som har tilknytning til VERPRA35. I denne seminaruken vil det være fokus på prosjektbeskrivelse, datainnsamlingsmetoder, APA-standard og gjennomføring av prosjekter som forberedelse til bacheloroppgaven.
Forkunnskapskrav
Bestått alle studiepoenggivende emner i 2. studieår samt VERPRA21.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for lover og forskrifter som er aktuelle for virksomheten ved tjenestestedet
- kan beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- kan beskrive tjenestestedets kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
- kan beskrive saksbehandlingsrutiner på tjenestestedet
- kan gjøre rede for virksomhetens rapporterings- og journalsystem
- kan gjøre rede for tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid tjenestestedet har på tvers av virksomheter, nivåer og sektorer
- har kjennskap til kunnskapsbaserte metoder som bidrar til å styrke tjenestemottakerens livskvalitet
Ferdighet
Studenten
- kan utarbeide prosjektbeskrivelse
- kan ivareta tjenestemottakeres rettigheter, selvbestemmelse og gi beslutningsstøtte
- kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere tjenestemottakers mål og behov som grunnlag for tiltak
- kan utarbeide tiltak som er i tråd med etiske krav, lover og forskrifter for å fremme mestring og deltakelse
- kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere et kunnskapsbasert opplærings- og/eller omsorgstiltak i samarbeid med tjenestemottaker og andre
- kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kan beskrive metoder for å følge opp dette systematisk i samarbeid med andre
- kan veilede, eventuelt gi undervisning til, tjenestemottakere, pårørende, medarbeidere eller andre aktører ved å anvende faglig kunnskap og resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer i miljøterapeutiskarbeid, habilitering og rehabilitering
- kan diskutere og nyttiggjøre seg kritisk refleksjon av egen arbeidsprosess og eget samarbeid med andre
- kan bidra med nytenkning og mulige systematiske kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser, inkludert bruk av digitale og velferdsteknologiske muligheter og løsninger, i samarbeid med tjenestemottakere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører
- kan diskutere profesjonsrollen i en tverrfaglig kontekst og kan initiere og bidra til tverrprofesjonelt- og tversektorielt samarbeid
- kan utveksle faglige synspunkter og erfaring og bidra til utvikling av god praksis.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter ekstern praksis, forelesninger, seminarer, gruppearbeid, selvstudium og ferdighetsøvelser knyttet bl. a til veilederferdigheter og møte- og gruppeledelse. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- prosjektbeskrivelse på inntil 1000 ord for bacheloroppgaven*
- deltakelse i undervisning knyttet til valgt fordypningstema - 80 prosent tilstedeværelse
- deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse
- vurdert i henhold til skikkethetskriterier jfr. Forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning
- innleverte utfylte og signerte praksisdokumenter etter gitte kriterier
*Hvis prosjektet studenten deltar på endres etter at opprinnelig prosjektbeskrivelse er godkjent, må studenten levere ny prosjektbeskrivelse til godkjenning innen gitte frister.
Vurdering og eksamen
Vurderte praksisstudier:
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studentens oppnåelse av læringsutbyttene i praksisemnene. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.
Ny og utsatt vurdering:
«Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisemnet på nytt.
Følgende gjelder for alle praksisemnene i studiet
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Bestått praksis forutsetter at tre elementer er bestått:
- Obligatorisk tilstedeværelse
- Læringsutbytter
- Skikkethet
Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse. I praksisemnene kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse. Dersom fraværsgrensen overskrides, kan studenten ta igjen manglende praksis/undervisning, forutsatt at dette er praktisk mulig. Dersom fraværet ikke kan kompenseres må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelse i studentens studieprogresjon.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant
Vurderingsuttrykk
Bestått - ikke bestått
Sensorordning
Faglærer etter innstilling fra praksisveileder.
Emneoverlapp
10 stp fra VERPRA30