Programplaner og emneplaner - Student
VERPRA21 Praksis i miljøterapeutisk arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Studies in Social Education
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere emner og anvende vernepleierens arbeidsmodell i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteyting og ivareta brukermedvirkning/gi beslutningstøtte. Studentene får erfaring med betydningen av flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid knyttet til sammensatte problemstillinger. Hovedfokus er deltagende observasjon, kartlegging og vurdering av behovet for endringsarbeid. Studentene skal delta på planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæring, helse- og omsorgsarbeid. Målgruppen er personer med funksjonsnedsettelser og/eller sammensatte bistandsbehov.
Emnet VERPRA21 går over 12 uker og omfatter en seminardag på campus, samt en total arbeidsmengde i praksis på 10 uker (300 timer) brukerrettet praksisstudier i reelle yrkessituasjoner fordelt på de 12 ukene i emneperioden. Emnet går parallelt med VERB3200.
Forkunnskapskrav
I emnet fokuseres det på tema rundt HELSE OG MOTE og universell utforming av klær. Formbygging i klær vil bli utført ved hjelp av kinetisk mønsterkonstruksjon. Studenten blir veiledet til å finne egen identitet og visjon gjennom eksperimentering i et nytenkende konsept. Det tas hensyn til design og klesproduksjon i forhold til bærekraftig utvikling i et økologisk, sosialt og økonomisk miljø, for å bli forberedt til å ta plass i en utfordrende mote- og tekstilindustri. Faglig diskusjon vil handle om hva studentene mener at bærekraft innebærer og hvilken praktisk betydning dette får i emnet. Emnet er også forberedende prosjektperiode til arbeidet med bacheloroppgaven.
Det vises ellers til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten
- kan beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- kan beskrive tjenestestedets kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
- kan gjøre rede for lovverk og forskrifter som gjelder på tjenestestedet
- kan gjøre rede for saksbehandlingsrutiner på tjenestestedet
- kan gjøre rede for hvordan tjenestestedet samarbeider med andre relevante tjenester/arenaer
- kan gjøre rede for tjenestestedets rapporterings- og journalsystem
- kan gjøre rede for ulike fagadministrative systemer
- kan gjøre rede for innhold og struktur i ulike typer rapporter på tjenestestedet
- kan beskrive tjenestestedets bruk av velferdsteknologi
- kan gjøre rede for egen profesjonsrolle og hvordan flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid kan fremmes
- kan beskrive forhold som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende
Ferdighet
Studenten
- kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
- kan ivareta brukermedvirkning og anvende faglig kunnskap i beslutningsstøtte
- kan anvende relevante observasjons-, kartleggings- og registreringsmetoder i samarbeid med tjenestemottaker for å identifisere mål, behov og interesser, samt evaluering av opplærings-/omsorgstiltak
- kan utarbeide tiltaksbeskrivelse i samarbeid med tjenestemottaker og andre på tjenestestedet
- kan anvende oppdaterte og kunnskapsbaserte metoder i opplærings- og omsorgstiltak som fremmer tjenestemottakerens selvstendighet i samarbeid med andre ansatte/profesjoner
- kan vurdere risiko for uønskede hendelser og i samarbeid med ansatte på tjenestestedet vurdere og eventuelt iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
- kan anvende relevante uttrykksformer for å formidle og dokumentere fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe
- kan vise ferdigheter som fremmer samarbeid med tjenestemottakere, kollegaer og andre impliserte parter
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
- kan sammenstille relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
- kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter ekstern praksis og undervisningsdag på campus forut for praksis.
Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet forutsetter tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne sett i et bærekraftig perspektiv. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Vurdering og eksamen
Part 1: All materials allowed in the project report.
Part 2: None in the oral presentation
Hjelpemidler ved eksamen
Arbeidskrav må være innfridd og være vurdert til godkjent før studentene kan fremstille seg til eksamen.
- En muntlig presentasjon av et problemområde, individuelt / eller gruppe
- 80 % tilstedeværelse i forelesninger, workshop, veiledning og faglige debatter. Hvilke læringsaktiviteter som har krav til obligatorisk deltakelse synliggjøres i Canvas og timeplanen (TP) før studiestart.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Vurderingsuttrykk
Eksamensprosjektet består av et praktisk arbeid med tilhørende skriftlig rapport. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensresultatet kan påklages. Eksamenen kan være individuell eller i gruppe.
1. Praktisk arbeid
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk arbeid innenfor en problemstilling knyttet til MOTE OG HELSE.
2. Skriftlig rapport
Studenten skal skrive et refleksjonsnotat som omhandle temaet MOTE OG HELSE og det praktiske arbeidet, og skal omfatte om lag 1000 ord.
Eksamen kan leveres i gruppe, og alle kandidater får da samme karakter. Dette avklares senest innen presentasjon av arbeidskravet.
Gyldig fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Sensorordning
- Completion of a basic materials science course.
- Knowledge of the fundamentals of chemical reactions.
Emneoverlapp
Bestått - ikke bestått