Programplaner og emneplaner - Student
VERPRA21 Praksis i miljøterapeutisk arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical Studies in Social Education
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere emner og anvende vernepleierens arbeidsmodell i praksis. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteyting og ivareta brukermedvirkning/gi beslutningstøtte. Studentene får erfaring med betydningen av flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid knyttet til sammensatte problemstillinger. Hovedfokus er deltagende observasjon, kartlegging og vurdering av behovet for endringsarbeid. Studentene skal delta på planlegging, gjennomføring og evaluering av opplæring, helse- og omsorgsarbeid. Målgruppen er personer med funksjonsnedsettelser og/eller sammensatte bistandsbehov.
Emnet VERPRA21 går over 12 uker og omfatter en seminardag på campus, samt en total arbeidsmengde i praksis på 10 uker (300 timer) brukerrettet praksisstudier i reelle yrkessituasjoner fordelt på de 12 ukene i emneperioden. Emnet går parallelt med VERB3200.
Forkunnskapskrav
Godkjente arbeidskrav i andreårsemnet VERB2300, samt bestått alle øvrige studiepoenggivende emner fra 2. studieår.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten
- kan beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- kan beskrive tjenestestedets kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
- kan gjøre rede for lovverk og forskrifter som gjelder på tjenestestedet
- kan gjøre rede for saksbehandlingsrutiner på tjenestestedet
- kan gjøre rede for hvordan tjenestestedet samarbeider med andre relevante tjenester/arenaer
- kan gjøre rede for tjenestestedets rapporterings- og journalsystem
- kan gjøre rede for ulike fagadministrative systemer
- kan gjøre rede for innhold og struktur i ulike typer rapporter på tjenestestedet
- kan beskrive tjenestestedets bruk av velferdsteknologi
- kan gjøre rede for egen profesjonsrolle og hvordan flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid kan fremmes
- kan beskrive forhold som kan virke samarbeidsfremmende, konfliktutløsende og konfliktløsende
Ferdighet
Studenten
- kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter i tjenesteytingen
- kan ivareta brukermedvirkning og anvende faglig kunnskap i beslutningsstøtte
- kan anvende relevante observasjons-, kartleggings- og registreringsmetoder i samarbeid med tjenestemottaker for å identifisere mål, behov og interesser, samt evaluering av opplærings-/omsorgstiltak
- kan utarbeide tiltaksbeskrivelse i samarbeid med tjenestemottaker og andre på tjenestestedet
- kan anvende oppdaterte og kunnskapsbaserte metoder i opplærings- og omsorgstiltak som fremmer tjenestemottakerens selvstendighet i samarbeid med andre ansatte/profesjoner
- kan vurdere risiko for uønskede hendelser og i samarbeid med ansatte på tjenestestedet vurdere og eventuelt iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
- kan anvende relevante uttrykksformer for å formidle og dokumentere fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe
- kan vise ferdigheter som fremmer samarbeid med tjenestemottakere, kollegaer og andre impliserte parter
Generell kompetanse
Studenten
- kan vise profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
- kan sammenstille relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
- kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter ekstern praksis og undervisningsdag på campus forut for praksis.
Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltakelse på undervisningsdag i forkant av praksis
- deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse
- innlevering av utfylte og signerte praksisdokumenter etter gitte kriterier
- Vurdert i henhold til skikkethetskriterier jfr. Forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning
Vurdering og eksamen
Vurderte praksisstudier.
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studentens oppnåelse av læringsutbyttene i praksisemnene. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.
Følgende gjelder for alle praksisemnene i studiet
Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Bestått praksis forutsetter at tre elementer er bestått:
- Obligatorisk tilstedeværelse
- Læringsutbytter
- Skikkethet
Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse. I praksisemnene kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse. Dersom fraværsgrensen overskrides, kan studenten ta igjen manglende praksis/undervisning, forutsatt at dette er praktisk mulig. Dersom fraværet ikke kan kompenseres må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelse i studentens studieprogresjon.
Hjelpemidler ved eksamen
Ikke relevant
Vurderingsuttrykk
Bestått-ikke bestått
Sensorordning
Faglærer etter innstilling fra praksisveileder.
Emneoverlapp
15 studiepoeng overlapp med VERPRA20 (fullt overlapp med del 1 praksisdelen i VERPRA20)