EPN-V2

VERPRA10 Praksis i helsefremming, omsorg og helsehjelp Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical Studies in Health Promotion and Health Care
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoretiske emner og anvende kunnskapen i praksis. Studentene skal utføre grunnleggende stell og pleie, administrere rekvirerte legemidler i samarbeid med praksisveileder, samt tilegne seg en helhetlig forståelse for ulike omsorgsbehov. Studentene skal sette seg inn i rammene for tjenesteytingen, ha fokus på brukermedvirkning og flerfaglig samarbeid.

    Emne VERPRA10 omfatter 9 uker brukerrettet praksisstudier i reelle yrkessituasjoner. I tillegg kommer to seminaruker - én uke i forkant og én uke i etterkant av praksisperioden. I uka forut for praksis er det forarbeider til praksis. Det settes fokus på rollen som student i praksis, veiledning og syntetisering av kunnskaper fra de ulike emnene som har vært avholdt til nå i utdanningen. Refleksjon over praksiserfaringer gjøres i uka etter praksis.

  • Forkunnskapskrav

    Godkjente arbeidskrav fra førsteårsemnet VERB1500, samt bestått alle øvrige emner fra 1. studieår.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kan beskrive tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
    • kan beskrive tjenestestedets kvalitets-, varslings-, og avvikshåndteringssystemer
    • kan beskrive saksbehandlingsrutiner på tjenestestedet
    • kan gjøre rede for virksomhetens rapporterings- og journalsystem
    • kan gjøre rede for innhold og struktur i ulike typer rapporter på tjenestestedet
    • kan gjøre rede for symptomer på sykdom
    • kan gjøre rede for behandling av de vanligste sykdommene og rehabiliterende tiltak
    • kan gjøre rede for sykdommens betydning for god helse
    • kan gjøre rede for hvordan atferd kan påvirkes av miljøbetingelser
    • kan reflektere over omsorg ved livets slutt

    Ferdigheter 

    Studenten

    • kan anvende vernepleierens arbeidsmodell, samt andre relevante verktøy og metoder i planlegging og utøvelse av helsehjelp ved sykdom og helsesvikt
    • kan administrere forordnede legemidler under tilsyn av autorisert helsepersonell
    • kan bruke Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka ved håndtering av legemidler, med spesiell fokus på virkning, bivirkning og interaksjoner  
    • kan på selvstendig måte utføre praktiske prosedyrer innenfor eget kompetansefelt i henhold til VAR- Healthcare  
    • kan gjennomføre basale smittevernrutiner i tjenesteutøvelsen
    • kan dokumentere helsehjelp i henhold gjeldende retningslinjer og lovverk
    • kan bruke helse- og velferdsteknologiske løsninger på tjenestestedet
    • kan anvende grunnleggende kommunikasjonsferdigheter som aktiv lytting, stille spørsmål og gi konstruktive tilbakemeldinger 
    • kan anvende oppdatert kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i tjenesteutøvelsen 
    • kan gjennomføre spesifiserte litteratursøk på norsk og engelsk i relevante databaser
    • kan muntlig formidle vernepleierens rolle som autorisert helsepersonell til tjenestestedet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre grunnleggende pleieprosedyrer og daglig omsorg på en omsorgsfull og faglig forsvarlig måte
    • kan utføre faglig forsvarlig legemiddelhåndtering
    • kan identifisere tjenestemottakers ressurser og behov og ivareta disse i et helhetlig omsorgsarbeid
    • kan gjøre rede for lover og forskrifter som regulerer tjenester til tjenestemottaker
    • kan innhente informert samtykke og ivareta taushetsplikten
    • kan vise aktsomhet, respekt og gode samhandlings- og kommunikasjonsferdigheter i henhold til skikkethetsvurderingen
    • kan anvende hensiktsmessige relasjonelle ferdigheter som bidrar til å fremme flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid
    • kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter ekstern praksis, forelesninger, gruppearbeid, gruppe- og individuell veiledning og selvstudium. Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet.

    Følgende gjelder alle praksisemner i studiet

    Studiet har totalt 30 praksisuker, fordelt på 3 praksisemner. All praksis skal være veiledet og brukerrettet i reelle yrkessituasjoner. Praksisstudiene er obligatoriske. Obligatorisk tilstedeværelse utgjør gjennomsnittlig 30 timer per uke. Studentene må påregne egenaktivitet i tillegg til timene på praksisstedet. Det forventes en arbeidsinnsats i praksisemnene på normalt 40 timer per uke. Student og praksisveileder skal avtale hvilke dager og tidspunkt studenten skal gjennomføre praksisstudiet. Denne avtalen skal bidra til å sikre studenten best mulig læringsutbytte. Universitetet legger til rette for praksisstudier innen ulike offentlige og private virksomheter på ulike nivåer i forvaltningen.

    Praksisstudiene skal bidra til at studentene utvikler sin vurderings-, handlings- og beslutningskompetanse gjennom å integrere teoretisk og praktisk kunnskap. Praksisstudiene skal også gi erfaring med flerfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid. I praksisstudiene oppnevnes det en praksisveileder. Denne skal bidra til å støtte læringsprosessen til studenten slik at læringsutbyttene for praksisemnene nås.

    Ferdighetstrening i utdanningen vil ikke foregå kjønnsadskilt. Det kan heller ikke forventes kjønnsadskilte praksisstudier.

    Hvert praksisemne har egne læringsutbytter som framgår av emneplanene. I praksisstudiene får studenten erfaring med:

    • tverrprofesjonelt og tverretatlig samarbeid,
    • miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering,
    • helsefremming, omsorg og helsehjelp,
    • tilrettelegging, inkludering og deltakelse for personer med kognitive funksjonsnedsettelser og sammensatte bistandsbehov, og
    • innovasjon, dokumentasjon og kvalitetssikring.

    Praksisstudiene vurderes til bestått - ikke bestått av praksisveileder i samarbeid med universitetets faglærer. Student og praksisveileder gjennomfører halvtids- og sluttevaluering i praksisemnet. Faglærer deltar i vurderingen ved behov.

    I tilknytning til praksisstudiene er det en praksisforberedende uke forut for praksis og en uke etterarbeid etter endt praksis i de to første praksisemnene. Disse ukene er obligatoriske og er medregnet i angivelsen av antall studiepoeng for hvert praksisemne.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse
    • deltakelse på undervisning, ferdighetstrening, gruppe- og individuell veiledning før oppstart og i løpet av praksisperioden, minimum 80 prosent tilstedeværelse
    • innleverte utfylte og signerte praksisdokumenter
    • vurdert i henhold til skikkethetskriterier jfr. Forskrift om skikkethetsvurdering i høgre utdanning
    • En refleksjonsoppgave knyttet til praksis på inntil 1000 ord. Studentene får tilbakemelding på notatet

  • Vurdering og eksamen

    Vurderte praksisstudier:

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, og den løpende vurderingen som er gjort av studentens oppnåelse av læringsutbyttene i praksisemnene. For å kunne gi en vurdering av studenten kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse i praksis.

    Ny og utsatt vurdering:

    «Ikke bestått» praksis innebærer normalt at studenten må ta hele praksisemnet på nytt.

    Følgende gjelder alle praksisemner i studiet

    Praksis vurderes til bestått/ikke bestått. Bestått praksis forutsetter at tre elementer er bestått:

    • Obligatorisk tilstedeværelse
    • Læringsutbytter
    • Skikkethet

    Bestått praksis forutsetter at studenten har oppfylt kravet til obligatorisk tilstedeværelse. I praksisemnene kreves det minimum 90 prosent tilstedeværelse. Dersom fraværsgrensen overskrides, kan studenten ta igjen manglende praksis/undervisning, forutsatt at dette er praktisk mulig. Dersom fraværet ikke kan kompenseres må perioden tas igjen i sin helhet. Dette fører til forsinkelse i studentens studieprogresjon.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått - ikke bestått

  • Sensorordning

    Faglærer etter innstilling fra praksisveileder.