EPN-V2

VERND2110 Data Collection, analysis and Learning conditions Course description

Course name in Norwegian
Datainnsamling, analyse og læringsbetingelser
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history
  • Introduction

    I dette emnet får studentene en innføring i temaer som er viktige for at mennesker med ulike funksjonsnedsettelser kan leve gode og selvstendige liv. Sentralt i emnet står anvendt atferdsanalyse som faglig utgangspunkt for kartlegging og analyse, samt vurderinger av -omsorgs-, opplærings- og endringstiltak.

  • Required preliminary courses

    Emnets tre samfunnsfaglige perspektiver presenteres med forelesninger, gruppearbeid og selvstudium.

    Den organiserte undervisningen i emnet avsluttes med et seminar der alle tre fagområdene inngår.

  • Learning outcomes

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskaper

    Studenten kan

    • definere atferdsanalytiske prinsipper, slik som forsterkning, stimuluskontroll og motiverende operasjoner
    • beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
    • beskrive og begrunne opplæringsprogrammer som fremmer grunnleggende ferdigheter, dagliglivsferdigheter og verbal atferd
    • beskrive bruk av atferdsanalytiske prinsipper for å fremme sosialt valide atferdsendringer
    • beskrive ulike typer funksjonelle analyser vurderinger
    • redegjøre for metoder for måling av atferd og begrunne hvorfor ulike observasjons- og registreringsmetoder er egnet for bestemte formål
    • beskrive logikken knyttet til ulike typer innendeltaker/N=1 eksperimentelle design
    • redegjøre for lovgiving, etikk, normer og retningslinjer i forbindelse med tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper og funksjonelle analyser, inkludert redegjørelse for tematikk knyttet personvern, taushetsplikt, sosial validitet, brukermedvirkning, selvbestemmelse og bruk av tvang og makt
    • forklare hvordan radikalbehaviorisme, som omhandler vitenskapsteori og verdisyn innen atferdsanalyse, er relevant for tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • planlegge og begrunne tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper som har som mål å fremme ønskelig atferd eller å redusere utfordrende atferd
    • planlegge og begrunne bruk av funksjonelle vurderinger
    • måle atferd for å dokumentere effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
    • bedømme effekten av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper ved inspeksjon av visuelle fremstillinger av innendeltaker/N=1 eksperimentelle design

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • beskrive hvordan bruk av atferdsanalytiske prinsipper kan fremme sosialt valid atferdsendring
    • studenten kan redegjøre for praktiske, normative og etiske forhold av betydning for beslutning, planlegging og gjennomføring av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
    • har nødvendige forutsetninger for å selvstendig kunne gjennomføre og måle effekt av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
    • benytte forskningsartikler og annen faglitteratur som en del av å anvende atferdsanalytiske prinsipper for å fremme atferdsendring
  • Teaching and learning methods

    1. Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
    2. Eksamensform: Hjemmeeksamen, individuell. To uker for heltid, tre uker for deltid, omfang inntil 3200 ord.
    3. Ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, to uker for heltid og deltid.
    4. Sensorordning: To sensorer.
    5. Vurderingsuttrykk: Gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

    Hjelpemidler til eksamen

    Alle.

    Pensumliste

    Innføring i sosiologi og sosialantropologi

    Eriksen, T. H. & Sajjad, T. A. (2015). Kulturforskjeller i praksis: Perspektiver på det flerkulturelle Norge (6. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[s. 33-64, 77-89, 109-135, 149-163, 221-242]

    Goffman, E. (2009). Stigma: Om afvigerens sociale identitet (B. Gooseman, Overs., 2. utg.). Frederiksberg: Samfundslitteratur. [*] [Stigma og social identitet, s. 13-44]

    Kassah, A. K. & Kassah, B. L. (2009). Funksjonshemning: Sentrale ideer, modeller og debatter . Bergen: Fagbokforl. [*] [Kap 1: Modeller og tilnærminger, s. 18-29]

    Merton, R. K. (1978). Den selvoppfyllende spådom. I D. Østerberg (Red.), Handling og samfunn: Sosiologisk teori i utvalg (s. 152-172). Oslo: Pax forlag.[*]

    Oliver, M. (2009). Understanding disability: From theory to practice (2. utg.). New York: Palgrave Macmillan.[*] [The social model in context, s. 30-42]

    Repstad, P. (2014). Sosiologiske perspektiver for helse- og sosialarbeidere (3. utg.). Oslo: Universitetsforl.[s. 18-33, 50-130, 163-228, 237-248]

    Innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori

    Fiva, J. H., Hagen, T. P. & Sørensen, R. J. (2014). Kommunal organisering: Effektivitet, styring og demokrati (7. utg.). Oslo: Universitetsforl.[Kap. 2 og 3]

    Hanssen, G. S., Helgesen, M. K. & Vabo, S. I. (2011). Politikk og demokrati: En innføring i stats- og kommunalkunnskap (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.[Kap. 1-3, 5-11 og 14]

    Jacobsen, D. I. & Thorsvik, J. (2013). Hvordan organisasjoner fungerer (4. utg.). Bergen: Fagbokforl.[Kap. 1-6 og 9]

    Innføring i juridiske emner

    Bostad, I. & Hanisch, H. (2016). Rettighetsbegrepet på reisefot: Skiftende syn på likhet og frihet for personer med nedsatt funksjonsevne. I I. Ikdahl & V. Blaker Strand (Red.), Rettigheter i velferdsstaten: Begreper, trender, teorier (s. 249-265). Oslo: Gyldendal juridisk. [17 sider]

    Helsedirektoratet (2015). Pasient- og brukerrettighetsloven med kommentarer (Rundskriv IS-8/2015). Hentet fra https://helsedirektoratet.no/publikasjoner/pasient-og-brukerrettighetsloven-med-kommentarer[Kap. 1: Alminnelige bestemmelser][Kommentarer til §§ 2-1a, 2-1b, 2-1c, 2-1d, 2-1e][Kap. 3: Rett til medvirkning og informasjon][Kap. 4: Samtykke til helsehjelp] [65 sider]

    Helsedirektoratet. (2017). Veileder for saksbehandling: Tjenester etter helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-2 første ledd nr. 6, 3-6 og 3-8 (Veileder IS-2442). Hentet fra https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1149/Veileder-for-saksbehandling-IS-2442.pdf[Kapittel 1: Pasient og brukeres rett til nødvendige tjenester] [14 sider]

    Helsedirektoratet. (2018). Helsepersonelloven med kommentarer (Rundskriv IS-8/2012). Hentet frahttps://helsedirektoratet.no/publikasjoner/helsepersonelloven-med-kommentarer[Kap. 1 til og med kap. 11] [160 sider]

    Kjønstad, A., Syse, A. & Kjelland, M. (2017). Velferdsrett I: Grunnleggende rettigheter, rettssikkerhet og tvang (6. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk.[*] [Punkt 3.1 t.o.m. 3.4 og kap. 10] [80 sider]

    Molven, O. (2015). Helse og jus (8. utg.). Oslo: Gyldendal juridisk.[Kapittel 1: Juridisk metode Kapittel 2: Rettsregler og rettigheterKapittel 3: Rettssikkerhet] [29 sider]

    Norges domstoler. (2017, 10. august). De alminnelige domstolene. Hentet fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/

    Norges domstoler. (2017, 14. august). Høyesterett. Hentet fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Hoyesterett/

    Norges domstoler. (2017, 14. august). Lagmannsrettene. Hentet fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Lagmannsrettene/

    Norges domstoler. (2017, 8. september). Tingrettene. Hentet fra https://www.domstol.no/no/Om-domstolene/De-alminnelige-domstolene/Tingrettene/

    Prop. 91 L (2010-2011). (2011). Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. (helse- og omsorgstjenesteloven) . Hentet fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop-91-l-20102011/id638731/ [Merknader til §§ 3-1, 3-2 og 3-4][Merknader til §§ 3-6 og 3-8]

    Stortinget. (2015, 26. februar). Lovarbeidet. Hentet fra https://www.stortinget.no/no/Stortinget-og-demokratiet/Arbeidet/Lovarbeidet/

    Noter

    * Ligger som PDF-filer på Fronter ved kursstart.

    (Pensumliste ajour: 2107-10-23 i APA 6th-stil v/lmb, bibl. Kjeller)

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

    • pretest ved oppstart av emnet
    • deltagelse i veiledet gruppearbeid
    • 1 skriftlig, individuell oppgave på maksimum 800 ord
    • posttest ved emnets slutt
  • Assessment

    Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen

  • Grading scale

    Gradert skala A-F

  • Examiners

    To sensorer