Programplaner og emneplaner - Student
VERND1310 Innføring i samfunnsvitenskapelige og juridiske emner Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Introduction to Social Sciences and Law
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
Innføring i samfunnsfaglige og juridiske emner skal gi studenten innsikt i hvordan sosiale prosesser, styringsverk, organisatoriske betingelser, lovgrunnlag og rettslige idealer kan innvirke på tjenesteyter og tjenestemottaker.
Sosiologi og sosialantropologi gir redskap til å analysere og forstå sosiale kontekster samt hvordan individ og samfunn gjensidig påvirker hverandre. Stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori gir innføring i de politiske, administrative og organisatoriske rammene vernepleieren arbeider innenfor. Juridiske emner gir studenten innføring i tjenestemottakers rettsikkerhet gjennom rettsriktig og ikke-krenkende yrkesutøvelse.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav
-
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne i innføring i sosiologi og sosialantropologi (1), innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori (2) og innføring i rettssystemet, juridisk metode og forvaltningsrett (3) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper (1)
- har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske hovedperspektiv (1)
- har kunnskap om hvordan sosiale relasjoner kan påvirke enkeltmennesket (1)
- har kunnskap om hvordan enkeltmennesket kan påvirke samfunnet (1)
- har kunnskap om hvordan sosiale og kulturelle forhold kan påvirke livet til funksjonshemmede spesielt (1)
- har kunnskap om hvordan man kan analysere sosial ulikhet (1)
- har kunnskap om politikk og politiske prosesser (2)
- har kunnskap om forholdet mellom Storting, regjering, forvaltning og borgerne (2)
- har kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat, fylke og kommune (2)
- har kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger for å forstå organisasjoner (2)
- har kunnskap om rammene for vernepleieres yrkesutøvelse og (2) oppgavefordelingen mellom ulike yrkesgrupper (2)
- har kjennskap til juridisk metode anvendt i saksbehandling og myndighetsutøvelse på vernepleierens tjenesteområder (3)
- har kjennskap til rettssikkerhetsprinsippene som ligger til grunn for alminnelig forvaltningsrett og hvordan de kommer til uttrykk i sentrale lovbestemmelser (3)
- har kjennskap til lovgrunnlaget for offentlige helse-, sosial- og opplæringstjenester (3)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper til å analysere sosiale relasjoner og samfunnsmessige forhold (1)
- kan redegjøre for ulike hovedperspektiv innen sosiologi og sosialantropologi, samt plassere ulike analyser av sosiale og samfunnsmessige forhold i relasjon til disse perspektivene (1)
- kan redegjøre for hvordan stigmatisering kan påvirke menneskers sosiale relasjoner og liv (1)
- kan redegjøre for hvordan sosiale, materielle og samfunnsmessige barrierer kan føre til funksjonshemming (1)
- kan redegjøre for hvordan kulturelle forskjeller kan innvirke på vernepleieres arbeid (1)
- kan redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av sentrale politiske og administrative instanser (2)
- kan anvende ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer (2)
- kan gjøre faglige vurderinger av utfordringer i offentlig sektor (2)
- kan redegjøre for funksjonshemmedes rettsstilling i det norske samfunn (3)
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan sosiale forhold kan innvirke på individets muligheter og selvforståelse (1)
- har innsikt i hvordan samfunnet påvirker enkeltmennesket, med spesiell vekt på funksjonshemmede og profesjoner innen helse- og sosial (1)
- har kjennskap til betydningen av kulturelle forskjeller (1)
- har innsikt i organisasjonsteori og forståelse for organisasjoners grunnleggende kompleksitet (2)
- har innsikt i hvordan offentlig sektor fungerer (2)
- kan redegjøre for rettssystemet og lovgivningsprosessen (3)
- har innsikt i dilemmaer knyttet til tjenesteyting, menneskerettigheter og funksjonshemmedes rettsstilling (3)
-
Arbeids- og undervisningsformer
Emnets tre samfunnsfaglige perspektiver presenteres med forelesninger, gruppearbeid og selvstudium.
Den organiserte undervisningen i emnet avsluttes med et seminar der alle tre fagområdene inngår.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltagelse i forberedelse og gjennomføring av seminar.
-
Vurdering og eksamen
Emnet introduserer studentene til ulike teoretiske perspektiver innen kommunikasjon og til prinsipper for å lykkes med mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon. Studentene vil også gjennomføre praktiske øvelser, som skal øke forståelsen av hvor viktig god kommunikasjon er og hva som kreves for å løse konflikter og forhandle på en god måte. Studentene vil bli gjort kjent med prinsipper for god og effektfull interaksjon og kommunikasjon, samt forhandlinger og konflikthåndtering. Videre vil studentene bli gjort kjent med utfordringer som gjerne dukker opp i kommunikasjonsprosesser, og hvordan disse kan håndteres.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Etter gjennomført emne i innføring i sosiologi og sosialantropologi (1), innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori (2) og innføring i rettssystemet, juridisk metode og forvaltningsrett (3) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper (1)
- har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske hovedperspektiv (1)
- har kunnskap om hvordan sosiale relasjoner kan påvirke enkeltmennesket (1)
- har kunnskap om hvordan enkeltmennesket kan påvirke samfunnet (1)
- har kunnskap om hvordan sosiale og kulturelle forhold kan påvirke livet til funksjonshemmede spesielt (1)
- har kunnskap om hvordan man kan analysere sosial ulikhet (1)
- har kunnskap om politikk og politiske prosesser (2)
- har kunnskap om forholdet mellom Storting, regjering, forvaltning og borgerne (2)
- har kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat, fylke og kommune (2)
- har kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger for å forstå organisasjoner (2)
- har kunnskap om rammene for vernepleieres yrkesutøvelse og (2) oppgavefordelingen mellom ulike yrkesgrupper (2)
- har kjennskap til juridisk metode anvendt i saksbehandling og myndighetsutøvelse på vernepleierens tjenesteområder (3)
- har kjennskap til rettssikkerhetsprinsippene som ligger til grunn for alminnelig forvaltningsrett og hvordan de kommer til uttrykk i sentrale lovbestemmelser (3)
- har kjennskap til lovgrunnlaget for offentlige helse-, sosial- og opplæringstjenester (3)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper til å analysere sosiale relasjoner og samfunnsmessige forhold (1)
- kan redegjøre for ulike hovedperspektiv innen sosiologi og sosialantropologi, samt plassere ulike analyser av sosiale og samfunnsmessige forhold i relasjon til disse perspektivene (1)
- kan redegjøre for hvordan stigmatisering kan påvirke menneskers sosiale relasjoner og liv (1)
- kan redegjøre for hvordan sosiale, materielle og samfunnsmessige barrierer kan føre til funksjonshemming (1)
- kan redegjøre for hvordan kulturelle forskjeller kan innvirke på vernepleieres arbeid (1)
- kan redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av sentrale politiske og administrative instanser (2)
- kan anvende ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer (2)
- kan gjøre faglige vurderinger av utfordringer i offentlig sektor (2)
- kan redegjøre for funksjonshemmedes rettsstilling i det norske samfunn (3)
Generell kompetanse
Studenten
- har forståelse for hvordan sosiale forhold kan innvirke på individets muligheter og selvforståelse (1)
- har innsikt i hvordan samfunnet påvirker enkeltmennesket, med spesiell vekt på funksjonshemmede og profesjoner innen helse- og sosial (1)
- har kjennskap til betydningen av kulturelle forskjeller (1)
- har innsikt i organisasjonsteori og forståelse for organisasjoners grunnleggende kompleksitet (2)
- har innsikt i hvordan offentlig sektor fungerer (2)
- kan redegjøre for rettssystemet og lovgivningsprosessen (3)
- har innsikt i dilemmaer knyttet til tjenesteyting, menneskerettigheter og funksjonshemmedes rettsstilling (3)
-
Vurderingsuttrykk
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskaperstudenten har
- inngående kunnskap om kommunikasjonsteori og ulike aspekter ved mellommenneskelig kommunikasjon og interaksjon som grunnlag for å bygge relasjoner
- inngående kunnskap om dynamikken i mellommenneskelige samspill og kommunikative forutsetninger for å bygge gode relasjoner
- innsikt i teorier og kommunikative teknikker for å forebygge og håndtere konflikter
- innsikt i teori og sentrale prinsipper for å gjennomføre forhandlinger på en god måte
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for grunnleggende teorier om kommunikasjon og interaksjon mellom mennesker
- analysere samhandlingsprosesser, gjenkjenne kommunikasjonsforskjeller og anvende relevante strategier, metoder og teknikker for å oppnå effektfull kommunikasjon og løse konflikter
- analysere forhandlingsprosesser og fremme forslag om løsningsorienterte strategier i slike prosesser
Generell kompetanse
Studenten kan
- Anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter innen ledelse
- Kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner i tilknytning til ledelse med spesialister på fagområdet og til allmennheten
- Anvende kunnskaper og ferdigheter til å forbedre samhandlingsprosesser i et ledelsesperspektiv
-
Sensorordning
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltagelse i forberedelse og gjennomføring av seminar.