EPN

VERND1310 Innføring i samfunnsvitenskapelige og juridiske emner Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Social Sciences and Law
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Innføring i samfunnsfaglige og juridiske emner skal gi studenten innsikt i hvordan sosiale prosesser, styringsverk, organisatoriske betingelser, lovgrunnlag og rettslige idealer kan innvirke på tjenesteyter og tjenestemottaker.

Sosiologi og sosialantropologi gir redskap til å analysere og forstå sosiale kontekster samt hvordan individ og samfunn gjensidig påvirker hverandre. Stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori gir innføring i de politiske, administrative og organisatoriske rammene vernepleieren arbeider innenfor. Juridiske emner gir studenten innføring i tjenestemottakers rettsikkerhet gjennom rettsriktig og ikke-krenkende yrkesutøvelse.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne i innføring i sosiologi og sosialantropologi (1), innføring i stats- og kommunalkunnskap og organisasjonsteori (2) og innføring i rettssystemet, juridisk metode og forvaltningsrett (3) har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper (1)
  • har kunnskap om sosiologiske og sosialantropologiske hovedperspektiv (1)
  • har kunnskap om hvordan sosiale relasjoner kan påvirke enkeltmennesket (1)
  • har kunnskap om hvordan enkeltmennesket kan påvirke samfunnet (1)
  • har kunnskap om hvordan sosiale og kulturelle forhold kan påvirke livet til funksjonshemmede spesielt (1)
  • har kunnskap om hvordan man kan analysere sosial ulikhet (1)
  • har kunnskap om politikk og politiske prosesser (2)
  • har kunnskap om forholdet mellom Storting, regjering, forvaltning og borgerne (2)
  • har kunnskap om lokaldemokrati, kommunal organisering og forholdet mellom stat, fylke og kommune (2)
  • har kunnskap om ulike teoretiske tilnærminger for å forstå organisasjoner (2)
  • har kunnskap om rammene for vernepleieres yrkesutøvelse og (2) oppgavefordelingen mellom ulike yrkesgrupper (2)
  • har kjennskap til juridisk metode anvendt i saksbehandling og myndighetsutøvelse på vernepleierens tjenesteområder (3)
  • har kjennskap til rettssikkerhetsprinsippene som ligger til grunn for alminnelig forvaltningsrett og hvordan de kommer til uttrykk i sentrale lovbestemmelser (3)
  • har kjennskap til lovgrunnlaget for offentlige helse-, sosial- og opplæringstjenester (3)

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende sosiologiske og sosialantropologiske grunnbegreper til å analysere sosiale relasjoner og samfunnsmessige forhold (1)
  • kan redegjøre for ulike hovedperspektiv innen sosiologi og sosialantropologi, samt plassere ulike analyser av sosiale og samfunnsmessige forhold i relasjon til disse perspektivene (1)
  • kan redegjøre for hvordan stigmatisering kan påvirke menneskers sosiale relasjoner og liv (1)
  • kan redegjøre for hvordan sosiale, materielle og samfunnsmessige barrierer kan føre til funksjonshemming (1)
  • kan redegjøre for hvordan kulturelle forskjeller kan innvirke på vernepleieres arbeid (1)
  • kan redegjøre for grunntrekkene i organiseringen av sentrale politiske og administrative instanser (2)
  • kan anvende ulike teoretiske tilnærminger og perspektiver for å forstå og analysere organisasjoners virkemåter og dilemmaer (2)
  • kan gjøre faglige vurderinger av utfordringer i offentlig sektor (2)
  • kan redegjøre for funksjonshemmedes rettsstilling i det norske samfunn (3)

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for hvordan sosiale forhold kan innvirke på individets muligheter og selvforståelse (1)
  • har innsikt i hvordan samfunnet påvirker enkeltmennesket, med spesiell vekt på funksjonshemmede og profesjoner innen helse- og sosial (1)
  • har kjennskap til betydningen av kulturelle forskjeller (1)
  • har innsikt i organisasjonsteori og forståelse for organisasjoners grunnleggende kompleksitet (2)
  • har innsikt i hvordan offentlig sektor fungerer (2)
  • kan redegjøre for rettssystemet og lovgivningsprosessen (3)
  • har innsikt i dilemmaer knyttet til tjenesteyting, menneskerettigheter og funksjonshemmedes rettsstilling (3)

Arbeids- og undervisningsformer

Emnets tre samfunnsfaglige perspektiver presenteres med forelesninger, gruppearbeid og selvstudium.

Den organiserte undervisningen i emnet avsluttes med et seminar der alle tre fagområdene inngår.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltagelse i forberedelse og gjennomføring av seminar.

Vurdering og eksamen

Hjemmeeksamen, individuell. To uker for heltid, tre uker for deltid, omfang inntil 3200 ord.

Ved ny\utsatt eksamen: Hjemmeeksamen, to uker for heltid og deltid.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

To sensorer