Programplaner og emneplaner - Student
VERND1110 The Development of the Subject Social Education and Ethics Course description
- Course name in Norwegian
- Fagets utvikling og etikk
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social EducationBachelor's Programme in Social Education
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2018/2019
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- teaterfagenes plass og betydning i opplæringen i grunnskolen
- læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i grunnskolen
- fagområdets filosofi, teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt i den historiske utvikling
- ulike vurderingsformer som egner seg i drama og teater i grunnskolen
- hvordan kunstfaget teater og ulike dramapedagogiske metoder har påvirket samfunn og kultur
Ferdigheter
Studenten kan:
- begrunne teaterfagenes plass og betydning i grunnskolen
- planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
- samarbeide med andre lærere i planlegging og gjennomføring av dramaforløp, i arbeid med teaterproduksjoner og om tverrfaglige læringsforløp
- reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til skapende dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjoner med barn og unge
- reflektere over kunstpedagogiske teorier og estetisk dannelse for å forstå barn og unges estetiske utvikling og kan bruke denne innsikten i egen undervisning
- samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater rettet mot barn og unge.
Generelle kompetanse
Studenten:
- har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
- kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
- kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag
Required preliminary courses
Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.
Learning outcomes
Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:
- Minimum 80 % oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
- Gruppeoppgave knyttet til teaterformidling (to til fire studenter). Oppgaven presenteres for medstudenter og lærer.
Teaching and learning methods
Emnet omfatter forelesninger, selvstudium, ekskursjon, gruppearbeid og filmfremvisninger. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Arbeid i seminargrupper er obligatorisk og utgjør ca 8 timer. Studentene skal presentere case, gi eksempler på etiske dilemmaer og legge opp til diskusjon og etisk refleksjon. Når studentene jobber i seminargrupper innen fagområdet etikk må gruppene selv be om veiledning fra faglærer.
Course requirements
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- utarbeide gruppekontrakt (1)
- deltakelse i gruppearbeid etter endt forelesning (1)
- deltakelse på ekskursjoner og filmfremvisninger (1)
- utarbeidelse av intervjuguide og gjennomføring av intervju i gruppe (1)
- forberede og gjennomføre gruppeframlegg etter gjennomført intervju (1)
- deltakelse i seminargruppe (2)
Assessment
Vurderes av en intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.
Permitted exam materials and equipment
Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1100.
Grading scale
Gradert skala A-F
Examiners
To sensorer