EPN-V2

VERND1110 The Development of the Subject Social Education and Ethics Course description

Course name in Norwegian
Fagets utvikling og etikk
Study programme
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Bachelor's Programme in Social Education
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • teaterfagenes plass og betydning i opplæringen i grunnskolen
  • læreplanutvikling og fagområdets stilling og utviklingspotensial i grunnskolen
  • fagområdets filosofi, teoretiske forankring og kulturelle betydning med utgangspunkt i den historiske utvikling
  • ulike vurderingsformer som egner seg i drama og teater i grunnskolen
  • hvordan kunstfaget teater og ulike dramapedagogiske metoder har påvirket samfunn og kultur

Ferdigheter

Studenten kan:

  • begrunne teaterfagenes plass og betydning i grunnskolen
  • planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med utgangspunkt i læreplaner for grunnskolen, tilpasse undervisningen til elevenes forutsetninger, interesser og lokale rammefaktorer
  • samarbeide med andre lærere i planlegging og gjennomføring av dramaforløp, i arbeid med teaterproduksjoner og om tverrfaglige læringsforløp
  • reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til skapende dramapedagogiske prosesser og teaterproduksjoner med barn og unge
  • reflektere over kunstpedagogiske teorier og estetisk dannelse for å forstå barn og unges estetiske utvikling og kan bruke denne innsikten i egen undervisning
  • samarbeide med aktuelle partnere i lokalsamfunnet som teaterkunstnere på ulike institusjoner, bedrifter og offentlige etater rettet mot barn og unge.

Generelle kompetanse

Studenten:

  • har profesjonskunnskap relatert til egen utdanning
  • kan reflektere over fagets egenart i et samfunnsperspektiv
  • kan utvikle fagkunnskap i relasjon til barn og unge i en flerkulturell hverdag

Required preliminary courses

Arbeidet ses i sammenheng med praksisopplæringen (se egen emneplan for praksis). Alle sentrale aspekter ved målområdene behandles nødvendigvis ikke i undervisningen, men skal dekkes av studenten selv gjennom studie av pensumlitteratur, aktiv deltakelse i undervisningen og øvrig studiearbeid. Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, ulike former for gruppe-/prosjektarbeid og selvstudium. Arbeidsmåtene omfatter øvelse i ulike vurderings- og veiledningsformer.

Learning outcomes

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen:

  • Minimum 80 % oppmøte til obligatorisk undervisning i emnet.
  • Gruppeoppgave knyttet til teaterformidling (to til fire studenter). Oppgaven presenteres for medstudenter og lærer.

Teaching and learning methods

Emnet omfatter forelesninger, selvstudium, ekskursjon, gruppearbeid og filmfremvisninger. I tillegg vil studentene bli delt inn i seminargrupper. Arbeid i seminargrupper er obligatorisk og utgjør ca 8 timer. Studentene skal presentere case, gi eksempler på etiske dilemmaer og legge opp til diskusjon og etisk refleksjon. Når studentene jobber i seminargrupper innen fagområdet etikk må gruppene selv be om veiledning fra faglærer.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • utarbeide gruppekontrakt (1)
  • deltakelse i gruppearbeid etter endt forelesning (1)
  • deltakelse på ekskursjoner og filmfremvisninger (1)
  • utarbeidelse av intervjuguide og gjennomføring av intervju i gruppe (1)
  • forberede og gjennomføre gruppeframlegg etter gjennomført intervju (1)
  • deltakelse i seminargruppe (2)

Assessment

Vurderes av en intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Permitted exam materials and equipment

Emnet overlapper 15 studiepoeng med PDTK1100.

Grading scale

Gradert skala A-F

Examiners

To sensorer