Programplaner og emneplaner - Student
VERB3200 Prosjekt i miljøterapeutisk arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project in Social Education
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten dokumentere planlegging, gjennomføring og evaluering av et opplærings, helse- og omsorgstiltak gjennomført i praksis (VERPRA21).
Emnet går parallelt med VERPRA21. I løpet av praksisperioden arrangeres det seminardager med relevans for VERPRA21 og prosjekteksamen i VERB3200. Fokuset i seminarene er tilpasset hvor i praksisforløpet studenten er. Sentrale elementer i seminarene er kunnskapsbasert praksis og skriftlig oppgave.
Seminardagene vil til sammen utgjøre ca. 9 dager.
Forkunnskapskrav
Godkjente arbeidskrav i andreårsemnet VERB2300, samt bestått alle øvrige studiepoenggivende emner fra 2. studieår.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten
- kan gjøre rede for lovverk og forskrifter som gjelder i forhold til prosjektet
FerdighetStudenten
- kan diskutere dilemmaer og verdikonflikter relatert til prosjektet
- kan ivareta personvern ved behandling og lagring av data
- kan dokumentere ivaretakelse av brukermedvirkning og anvendelse av faglig kunnskap i beslutningsstøtte
- kan dokumentere bruk av relevante observasjons-, kartleggings- og registreringsmetoder i samarbeid med tjenestemottaker for å identifisere mål, behov og interesser, samt evaluering av opplærings-/omsorgstiltak
- kan presentere tiltaksbeskrivelse utarbeidet i samarbeid med tjenestemottaker og andre på tjenestestedet
- kan anvende og dokumentere bruk av oppdaterte og kunnskapsbaserte metoder i et opplærings- og omsorgstiltak
Generell kompetanseStudenten
- kan sammenstille relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid, individuell veiledning og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer
- Levering prosjektskisse etter gitt kriterier og 100 prosent tilstedeværelse på gruppeveiledning
- Levering av veiledningsnotat etter gitt kriterier og 100 prosent tilstedeværelse i individuell veiledning i tilknytning til skriftlig eksamen
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig prosjekteksamen knyttet til praksis VERPRA21 Praksis i miljøterapeutisk arbeid, inntil 4000 ord.
Ved ikke bestått prosjekteksamen har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon to (2) ganger, siden besvarelsen er tett knyttet opp til praksisgjennomføringen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Skriftlig prosjekteksamen: Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
5 studiepoeng overlapp med VERPRA20 (full overlapp med del 2 prosjektoppgave i VERPRA20)