Programplaner og emneplaner - Student
VERB3200 Prosjekt i miljøterapeutisk arbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project in Social Education
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten dokumentere planlegging, gjennomføring og evaluering av et opplærings, helse- og omsorgstiltak gjennomført i praksis (VERPRA21).
Emnet går parallelt med VERPRA21. I løpet av praksisperioden arrangeres det seminardager med relevans for VERPRA21 og prosjekteksamen i VERB3200. Fokuset i seminarene er tilpasset hvor i praksisforløpet studenten er. Sentrale elementer i seminarene er kunnskapsbasert praksis og skriftlig oppgave.
Seminardagene vil til sammen utgjøre ca. 9 dager.
Forkunnskapskrav
En forutsetning for å kunne ivareta barns og foreldrenes rettssikkerhet i barnevernsarbeid er å ha god kunnskap om rettsregler innenfor barnevernretten og forvaltningsretten. Disse rettsreglene må så også kunne anvendes for å løse barnevernsrettslige og forvaltningsrettslige problemstillinger som den ansatte i barnevernet vil møte. Formålet med emnet er at studentene tilegner seg gode ferdigheter i juridisk metode for å kunne identifisere og løse rettslige problemstillinger.
Undervisningsspråket er norsk.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
KunnskapStudenten
- kan gjøre rede for lovverk og forskrifter som gjelder i forhold til prosjektet
FerdighetStudenten
- kan diskutere dilemmaer og verdikonflikter relatert til prosjektet
- kan ivareta personvern ved behandling og lagring av data
- kan dokumentere ivaretakelse av brukermedvirkning og anvendelse av faglig kunnskap i beslutningsstøtte
- kan dokumentere bruk av relevante observasjons-, kartleggings- og registreringsmetoder i samarbeid med tjenestemottaker for å identifisere mål, behov og interesser, samt evaluering av opplærings-/omsorgstiltak
- kan presentere tiltaksbeskrivelse utarbeidet i samarbeid med tjenestemottaker og andre på tjenestestedet
- kan anvende og dokumentere bruk av oppdaterte og kunnskapsbaserte metoder i et opplærings- og omsorgstiltak
Generell kompetanseStudenten
- kan sammenstille relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har inngående kunnskap i juridisk metodelære (rettskildelære) herunder:
- hvilke rettskilder som er relevante ved løsning av ulike barnevernrettslige og forvaltningsrettslige spørsmål
- prinsippene for tolking av ulike rettskilder
- hvordan anvende rettskilder på en juridisk problemstilling
Ferdigheter
Studenten kan selvstendig identifisere rettslige problemstillinger og anvende juridisk metode ved løsning av disse (rettsanvendelse):
- finne frem til, formulere og analysere rettslige problemstillinger
- skille mellom rettslige problemstillinger og løse disse separat
- finne frem til og tolke det rettslige grunnlaget (lovbestemmelser og evt. andre rettskilder) som er relevant for å løse de rettslige problemstillingene
- finne frem til og vurdere hva som er relevante faktiske opplysninger i saken
- anvende det rettslige grunnlaget på relevante faktiske opplysninger i saken
- formulere seg presist og konkludere
Generell kompetanse
Studenten kan analysere relevante eksisterende og fremtidige rettslige problemstillinger og rettskildemateriell på barnevernfeltet:
- kommunisere barnevernsrettslige problemstillinger og løsning av disse muntlig og skriftlig, sette seg inn i nyoppståtte rettslige problemstillinger på barnevernsfeltet
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen er forelesninger med oppgaveløsning og ferdighetstrening i rettsanvendelse på en konkret sak.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en nasjonal deleksamen i juss arrangert av NOKUT. Eksamensformen er en skriftlig, individuell skoleeksamen på 5 timer. Eksamenen knyttes til juridisk metode og hvordan man skal ta stilling til rettslige spørsmål på barnevernsfeltet.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende hjelpemidler er tillatt:
- Eksamensversjonen av Lovdata Pro.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes et nasjonalt sensorkorps til sensurering av besvarelsene. Hver besvarelse sensureres av to sensorer.
Emneoverlapp
Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 2
Studentene skal få erfaring med bruk av tverrfaglige læringsprosesser, og prøve ut og innhente erfaringer med dette underveis i studiet. Studiet skal stimulere til nytenkning og innovasjon, utvikling av digitale ferdigheter og en inkluderende undervisning med bruk av praktiske og estetiske uttrykksformer. I forlengelse av dette vil studentene få innsikt i hvordan danne grunnlag for utvikling av et læringsmiljø som stimulerer til en god og trygg identitetsutvikling. Vurdering av tverrfaglige kompetanser inngår i emnet. Undervisningen vil til enhver tid være praksisrettet, og benytte studentenes undervisningserfaring som grunnlag for refleksjon og videre undervisningspraksis.
Innhold:
- Flersanselige tilnærminger til læring
- Digitale ferdigheter i praktiske estetiske læringsprosesser
- Tverrfaglig vurdering