EPN-V2

VERB3200 Prosjekt i miljøterapeutisk arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Project in Social Education
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten dokumentere planlegging, gjennomføring og evaluering av et opplærings, helse- og omsorgstiltak gjennomført i praksis (VERPRA21).

Emnet går parallelt med VERPRA21. I løpet av praksisperioden arrangeres det seminardager med relevans for VERPRA21 og prosjekteksamen i VERB3200. Fokuset i seminarene er tilpasset hvor i praksisforløpet studenten er. Sentrale elementer i seminarene er kunnskapsbasert praksis og skriftlig oppgave.

Seminardagene vil til sammen utgjøre ca. 9 dager.

Forkunnskapskrav

En forutsetning for å kunne ivareta barns og foreldrenes rettssikkerhet i barnevernsarbeid er å ha god kunnskap om rettsregler innenfor barnevernretten og forvaltningsretten. Disse rettsreglene må så også kunne anvendes for å løse barnevernsrettslige og forvaltningsrettslige problemstillinger som den ansatte i barnevernet vil møte. Formålet med emnet er at studentene tilegner seg gode ferdigheter i juridisk metode for å kunne identifisere og løse rettslige problemstillinger.

Undervisningsspråket er norsk.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten

  • kan gjøre rede for lovverk og forskrifter som gjelder i forhold til prosjektet

FerdighetStudenten

  • kan diskutere dilemmaer og verdikonflikter relatert til prosjektet
  • kan ivareta personvern ved behandling og lagring av data
  • kan dokumentere ivaretakelse av brukermedvirkning og anvendelse av faglig kunnskap i beslutningsstøtte
  • kan dokumentere bruk av relevante observasjons-, kartleggings- og registreringsmetoder i samarbeid med tjenestemottaker for å identifisere mål, behov og interesser, samt evaluering av opplærings-/omsorgstiltak
  • kan presentere tiltaksbeskrivelse utarbeidet i samarbeid med tjenestemottaker og andre på tjenestestedet
  • kan anvende og dokumentere bruk av oppdaterte og kunnskapsbaserte metoder i et opplærings- og omsorgstiltak

Generell kompetanseStudenten

  • kan sammenstille relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten har inngående kunnskap i juridisk metodelære (rettskildelære) herunder:

  • hvilke rettskilder som er relevante ved løsning av ulike barnevernrettslige og forvaltningsrettslige spørsmål
  • prinsippene for tolking av ulike rettskilder
  • hvordan anvende rettskilder på en juridisk problemstilling

Ferdigheter

Studenten kan selvstendig identifisere rettslige problemstillinger og anvende juridisk metode ved løsning av disse (rettsanvendelse):

  • finne frem til, formulere og analysere rettslige problemstillinger
  • skille mellom rettslige problemstillinger og løse disse separat
  • finne frem til og tolke det rettslige grunnlaget (lovbestemmelser og evt. andre rettskilder) som er relevant for å løse de rettslige problemstillingene
  • finne frem til og vurdere hva som er relevante faktiske opplysninger i saken
  • anvende det rettslige grunnlaget på relevante faktiske opplysninger i saken
  • formulere seg presist og konkludere

Generell kompetanse

Studenten kan analysere relevante eksisterende og fremtidige rettslige problemstillinger og rettskildemateriell på barnevernfeltet:

  • kommunisere barnevernsrettslige problemstillinger og løsning av disse muntlig og skriftlig, sette seg inn i nyoppståtte rettslige problemstillinger på barnevernsfeltet

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Undervisningen foregår med fysisk oppmøte på campus, og arbeidsformen er forelesninger med oppgaveløsning og ferdighetstrening i rettsanvendelse på en konkret sak.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en nasjonal deleksamen i juss arrangert av NOKUT. Eksamensformen er en skriftlig, individuell skoleeksamen på 5 timer. Eksamenen knyttes til juridisk metode og hvordan man skal ta stilling til rettslige spørsmål på barnevernsfeltet.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende hjelpemidler er tillatt:

  • Eksamensversjonen av Lovdata Pro.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes et nasjonalt sensorkorps til sensurering av besvarelsene. Hver besvarelse sensureres av to sensorer.

Emneoverlapp

Praktiske og estetiske fagovergripende kompetanser 2

Studentene skal få erfaring med bruk av tverrfaglige læringsprosesser, og prøve ut og innhente erfaringer med dette underveis i studiet. Studiet skal stimulere til nytenkning og innovasjon, utvikling av digitale ferdigheter og en inkluderende undervisning med bruk av praktiske og estetiske uttrykksformer. I forlengelse av dette vil studentene få innsikt i hvordan danne grunnlag for utvikling av et læringsmiljø som stimulerer til en god og trygg identitetsutvikling. Vurdering av tverrfaglige kompetanser inngår i emnet. Undervisningen vil til enhver tid være praksisrettet, og benytte studentenes undervisningserfaring som grunnlag for refleksjon og videre undervisningspraksis.

Innhold:

  • Flersanselige tilnærminger til læring
  • Digitale ferdigheter i praktiske estetiske læringsprosesser
  • Tverrfaglig vurdering