EPN-V2

VERB3200 Prosjekt i miljøterapeutisk arbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Project in Social Education
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2025/2026
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten dokumentere planlegging, gjennomføring og evaluering av et opplærings, helse- og omsorgstiltak gjennomført i praksis (VERPRA21).

Emnet går parallelt med VERPRA21. I løpet av praksisperioden arrangeres det seminardager med relevans for VERPRA21 og prosjekteksamen i VERB3200. Fokuset i seminarene er tilpasset hvor i praksisforløpet studenten er. Sentrale elementer i seminarene er kunnskapsbasert praksis og skriftlig oppgave.

Seminardagene vil til sammen utgjøre ca. 9 dager.

Forkunnskapskrav

Godkjente arbeidskrav i andreårsemnet VERB2300, samt bestått alle øvrige studiepoenggivende emner fra 2. studieår.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KunnskapStudenten

  • kan gjøre rede for lovverk og forskrifter som gjelder i forhold til prosjektet

FerdighetStudenten

  • kan diskutere dilemmaer og verdikonflikter relatert til prosjektet
  • kan ivareta personvern ved behandling og lagring av data
  • kan dokumentere ivaretakelse av brukermedvirkning og anvendelse av faglig kunnskap i beslutningsstøtte
  • kan dokumentere bruk av relevante observasjons-, kartleggings- og registreringsmetoder i samarbeid med tjenestemottaker for å identifisere mål, behov og interesser, samt evaluering av opplærings-/omsorgstiltak
  • kan presentere tiltaksbeskrivelse utarbeidet i samarbeid med tjenestemottaker og andre på tjenestestedet
  • kan anvende og dokumentere bruk av oppdaterte og kunnskapsbaserte metoder i et opplærings- og omsorgstiltak

Generell kompetanseStudenten

  • kan sammenstille relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid, individuell veiledning og selvstudium.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer
  • Levering prosjektskisse etter gitt kriterier og 100 prosent tilstedeværelse på gruppeveiledning
  • Levering av veiledningsnotat etter gitt kriterier og 100 prosent tilstedeværelse i individuell veiledning i tilknytning til skriftlig eksamen

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig prosjekteksamen knyttet til praksis VERPRA21 Praksis i miljøterapeutisk arbeid, inntil 4000 ord.

Ved ikke bestått prosjekteksamen har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon to (2) ganger, siden besvarelsen er tett knyttet opp til praksisgjennomføringen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F

Sensorordning

Skriftlig prosjekteksamen: Alle besvarelser vurderes av én sensor.  

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Emneoverlapp

5 studiepoeng overlapp med VERPRA20 (full overlapp med del 2 prosjektoppgave i VERPRA20)