Programplaner og emneplaner - Student
VERB2200 Atferdsanalyse - fra teori til anvendelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Behavior Analysis - from Theory to Application
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hovedfokuset i emnet er innføring i hvordan atferd læres, endres og opprettholdes i samspill med omgivelsene med mestring, selvstendighet og økt livskvalitet som siktemål. Studentene vil lære grunnprinsipper innenfor atferdsanalyse, samt hvordan atferd operasjonaliseres og registreres. Emnet gir videre en innføring i eksperimentell metode med vekt på N=1 design slik at studentene både skal vurdere effekten av miljøterapeutiske tiltak og forskningsresultater innen feltet. Selvbestemmelse, sosial validitet og lovgrunnlag for tjenestene som ytes står sentralt. Ulike sentrale psykologiske retninger sammenlignes. Relevant vitenskapsfilosofi og etikk, samt den historiske utviklingen innen anvendt atferdsanalyse bli presentert.
Det tverrprofesjonelle studentsamarbeidet INTER 1200 "Kommunikasjon med barn og unge», arbeidsomfang tilsvarende 1,5 studiepoeng. har fokus på kommunikasjon og samhandling med barn, ungdom og familiene deres, samt hvordan tverrprofesjonelt arbeid må koordineres for å styrke tilbudet til det enkelte barn.
INTER1200 ivaretar læringsutbyttebeskrivelser markert med * og skrevet i kursiv.
Emnet går over 10 uker, inkludert 1 uke til Interact.
Forkunnskapskrav
Bestått første studieår
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om utforskende tilnærminger i samarbeidet med barn og unge*
- har kunnskap om barn og unges rett til deltakelse og om den faglige nødvendigheten av å samarbeide med barn, unge og familiene deres *
- kan beskrive hovedtrekk i den historiske utviklingen til anvendt atferdsanalyse
- kan forklare hvordan vitenskapsfilosofi er relevant for utøvelse av anvendt atferdsanalyse
- kan forklare grunnleggende atferdsanalytiske prinsipper
- kan gjøre rede for ulike måter å observere og registrere atferd på
- kan gjøre rede for selvbestemmelse, beslutningsstøtte og sosial validitet
- kan beskrive ulike N=1 eksperimentelle design, samt utvalgte forskningsmetoder som er aktuelle å benytte i vernepleiefaglig arbeid
- kan beskrive kjennetegn ved empirisk støttede tiltak
Ferdigheter
Studenten
- kan utforske barn og unges hverdagsliv og meningsdanning*
- kan reflektere over egen rolle i utforskende samtale med barn og unge*
- kan reflektere over gruppas tverrprofesjonelle samarbeid*
- kan vurdere likheter og ulikheter mellom sentrale psykologiske og pedagogiske teorier
- kan vurdere sosial validitet i forbindelse med tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper
- kan operasjonalisere og analysere atferd
- kan vurdere effekten av tiltak ved å analysere figurer som fremstiller N=1 eksperimentelle design
- kan anvende grunnleggende juridisk metode for å kunne implementere en rettsriktig og forsvarlig praksis
- kan vurdere hvordan ulike velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter
Generell kompetanse
Studenten
- har en forståelse for betydningen av tverrprofesjonelt samarbeid med barn, unge og familiene deres*
- kan anvende atferdsanalytiske prinsipper for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse i tråd med gjeldende lovverk, samt faglige føringer og etiske betraktninger
- kan vurdere virkning av tiltak basert på atferdsanalytiske prinsipper som tar sikte på å fremme sosialt valid atferdsendring
- kan anvende relevant og oppdatert faglitteratur for å belyse praktiske problemstillinger, treffe begrunnede valg og anvende atferdsanalytiske prinsipper i endringsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, selvstudium, ferdighetstrening, interteaching, omvendt undervisning, podkast, arbeid med case og oppgaver i grupper med og uten tilbakemeldinger/veiledning, samt innlevering av skriftlig oppgave. Flervalgsoppgaven kan tas så mange ganger som studenten selv ønsker/har behov for.
I INTER1200 «Kommunikasjon med barn og unge» inngår én felles seminardag, digitale læringsressurser og oppgaver knyttet til tverrprofesjonelt gruppearbeid og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
This course deals with theories, methods and models for constructing, using and evaluating automatic information retrieval systems. This includes input from linguistics, mathematics, statistics and information theory.
- statistic and semantic based methods for document description and retrieval
- automatic classification and categorization
- search behaviour and how to construct systems for real users
- new methods/mediums/arenas for information retrieval, such as image and multimedia retrieval, retrieval of multilingual material etc.
The language of the course is English when there are foreign exchange students present.
Vurdering og eksamen
None
Hjelpemidler ved eksamen
After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student has
- advanced knowledge of the theoretical fundaments for a variety of models for automatic information retrieval, and how the models can be realized with various algorithms
- advanced knowledge of user oriented views on information retrieval, both cognitive and social views, and their consequences for user interface, relevance judgements and interactivity in the retrieval process
- advanced knowledge of linked data and other semantic tools used to structure and make data available, and how to utilize such data
- thoroughly knowledge of practical experiments for evaluating information retrieval systems and models
- advanced knowledge of computational linguistics for analyzing grammar and semantics, and how this can be used in automatic information retrieval system
Skills
The student can
- participate in, and have practical experience with the development and implementing of user friendly information retrieval systems and modules
- evaluate such systems in order to obtain and use them
General competene
The student is able to
- give an account of different subdomains that use Information retrieval theories and methods
- independently design, plan, and conduct different types of algorithmic IR related studies, hereunder the choice of appropriate methods and metrics
Vurderingsuttrykk
Lectures, tasks and seminars. This includes presentation of a term paper, made individually or in groups, for discussion. Teaching will be in English when there are foreign exchange students present.
Sensorordning
The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:
- Either a report on a laboratory assignment or an essay on one or more of the course subtopics, written either individually or in groups of 2-3 students, to be submitted at the end of the course. Written individually, the essay will have a scope of 15 pages, written in group the scope will be 20 pages. For a laboratory assignment the scope will be approx. 10 pages written individually, and approx. 12 pages written in a group. The topic of the assignment is chosen in cooperation with a course teacher.
- Presentation of the term-paper/laboratory report at the end of the course. Each student/group uploads a draft of the assignments text. Each student is assigned an opposition of one of the other students' assignments' drafts. Each presentation is assigned 20 minutes that include the presentation of the assignment (up to 10 minutes), a comment by the opponent (up to 5 minutes) and any questions from the audience (up to 5 minutes). Students are given a week to improve their paper based on the comments. In case restrictions prohibit physical attendance, the oral opposition is replaced by an opposition note of 1-2 pages.
All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. If one or more coursework requirements have not been approved, the student will be given the opportunity to submit an improved version once by the given deadline.
Emneoverlapp
Individual written assignment; the student shall, within the prescribed time limit deliver an individual written 3 days home assignment of 20000 characters +/- 10 per cent. Font and font size: Arial / Calibri 12pkt. Line spacing: 1.5.
The student may choose English or Norwegian as examination language