Programplaner og emneplaner - Student
VERB1600 Pedagogikk, psykologi og psykisk helsearbeid Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pedagogy, Psychology, and Mental Health Work
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet får studentene en generell innføring i psykologisk grunnkunnskap og sentrale retninger i pedagogikk med vekt på språkutvikling, kognitiv og sosiokulturell utvikling, læring og behavioristiske læringsteorier og teorier om motivasjon, abnormalpsykologi (klinisk psykologi og behandlingsmetoder) i normalpopulasjon og i populasjoner med intellektuelle funksjonsnedsettelser og utviklingsforstyrrelser.
Emnet går over 6 uker.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på studiet.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for ulike pedagogiske teorier om motivasjon og læring
- kan beskrive biologisk, kognitiv, sosioemosjonell og sosiokulturell normalutvikling
- kan gjøre rede for motivasjonsteorier og læring
- kan beskrive samsykdom (komorbide lidelser), både somatisk og psykisk, hos personer med funksjonsnedsettelse
- kan beskrive psykisk helse i et livsløpsperspektiv og kan gjøre rede for empirisk støttede behandlingsmetoder for de mest utbredte psykiske lidelsene og ruslidelse
- kan gjøre rede for hvordan psykisk lidelse og ruslidelse påvirker den enkeltes hverdag
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive ulike pedagogiske perspektiver og tilnærminger
- kan drøfte sentrale forklaringsmodeller i psykologi og pedagogikk
- kan presentere aktuell forskning innenfor psykisk helse
- kan gjøre rede for relevant lovverk innen psykisk helse og rusomsorg
Generell kompetanse
Studenten har
- forståelse for forholdet mellom utvikling og læring, og psykologi og biologi, i kulturell kontekst
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger, selvstudium og studentaktive metoder.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Hver besvarelse vurderes av en intern sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Emneoverlapp
Ingen.