Programplaner og emneplaner - Student
VERB1400 Farmakologi og legemiddelhåndtering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Pharmacology and Medicine Administration
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.
Forkunnskapskrav
Emne 2 består av følgende temaer med undertemaer:
Tema 1: Klasseledelse og undervisning
- klasseledelse, relasjon og læringsmiljø
- arbeids- og vurderingsformer
- motivasjon og selvoppfatning
Tema 2: Profesjonsetikk
- etiske teorier
- profesjonsetiske dilemmaer i skolen
Tema 3: Læreren i organisasjonen
- læreren i profesjonsfelleskapet
- skolen som organisasjon
Tema 4: Det mangfoldige klasserommet
- identitet, livssyn og verdier
- oppvekst og sosialisering
- demokratisk kompetanse
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for ulike legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
- kan gjøre rede for interaksjoner og bivirkninger ved bruk av legemidler
- kan beskrive ulike årsaker til variasjon i legemiddelrespons ved bruk av legemidler
- kan gjøre rede for legemiddelhåndtering i henhold til prosedyre
- kan gjøre rede for aktuelle lover og retningslinjer innenfor legemiddelhåndtering
- kan gjøre rede for avhengighetsrisiko og misbruk av legemidler
- kunnskap om generisk bytte
Ferdigheter
Studenten
- kan demonstrere legemiddelhåndtering i henhold til gjeldende prosedyre og lovverk, herunder egen- og dobbeltkontroll
- kan gjennomføre utregninger av dose, styrke, mengde, hastighet og fortynning
- kan anvende Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka
Generell kompetanse
Studenten
- kan dokumentere virkning og bivirkning av legemidler, og kan anvende melderutiner for avvik og bivirkninger
- kan planlegge, gjennomføre og dokumentere legemiddelhåndtering etter gjeldende forskrifter
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeids- og undervisningsformene omfatter forelesninger med løsning av regneoppgaver og selvstudium.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Fagfordypningen i spesialpedagogikk består av to emner à 15 studiepoeng: Fagfordypning i spesialpedagogikk 1, med temaene spesialpedagogikk - fag og forskningsfelt og læringsutfordringer og læringsbarrierer, og Fagfordypning i spesialpedagogikk 2, med temaene kartlegging, vurdering - diagnostisering av læringsbarrierer og endringsarbeid, veiledning og rådgivning.
Vurdering og eksamen
Se opptakskrav i programplanen.
Hjelpemidler ved eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som et inkluderende læringsfellesskap
- har bred kunnskap om hva spesialpedagogikk er i lys av fagets historie og læreren som profesjonell aktør for pedagogisk- spesialpedagogisk arbeid i skolen
- kan kritisk reflektere over nasjonal og internasjonal forskning, teori og vitenskapelige perspektiver innenfor feltene inkludering og pedagogikk - spesialpedagogikk
- har inngående kunnskap om sentrale begreper og perspektiver som beskriver læringsprosesser for utvikling av grunnleggende ferdigheter og emosjonell og sosial kompetanse
- har inngående kunnskap og nyansert forståelse om kontekstuelle barrierer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev og elevgruppe
- har inngående kunnskap om utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for spesialpedagogisk arbeid
- har inngående kunnskap om hva som er tilfredsstillende utbytte av opplæringen og den spesialpedagogiske tiltakskjeden
Ferdigheter
Studenten
- kan reflektere og analysere sentrale og aktuelle pedagogiske - spesialpedagogiske problemstillinger, utfordringer og dilemmaer ved undervisning i skolen
- kan identifisere og gjøre greie for aktuelle problemstillinger innenfor det pedagogiske - spesialpedagogiske feltet
- kan anvende nasjonal og internasjonal pedagogisk og spesialpedagogisk forskning og legge denne kunnskapen til grunn ved planlegging og gjennomføring av inkluderende opplæring
- kan identifisere læringsprosesser og læringsbarrierer og anvende strategier for faglig og sosial læring for et inkluderende læringsfellesskap
- kan utvikle en individuell opplæringsplan som et hensiktsmessig verktøy for undervisningen
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere pedagogisk - spesialpedagogisk virksomhet, og bruke kunnskapen med integritet og med yrkesetisk bevissthet for en inkluderende opplæring
- kan analysere, vurdere og formidle forskningsbasert pedagogisk - spesialpedagogisk kunnskap skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte
- kan arbeide selvstendig med videreutvikling av egen kompetanse med henblikk på egen praksis
Vurderingsuttrykk
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1
Refleksjonsnotat (omfang1200 ord +/- 10 %) fra et intervju med en aktør i praksisfeltet (praksislærer/spesialpedagog/PP-rådgiver) om tiltak for elever med særlige behov/lavt læringsutbytte for økt utbytte ved ordinær opplæring. Arbeidskravet er individuelt og presenteres muntlig (ca. 15 minutter).
Arbeidskrav 2
Utvikle og begrunne en individuell opplæringsplan (IOP). Omfang 1200 ord +/- 10 %. Arbeidskravet gjennomføres i gruppe.
Sensorordning
Eksamen består av en individuell skriftlig hjemmeoppgave på en uke etter selvvalgt tema innen emnet på 4500 ord +/-10 %. I oppgaven skal studenten utnytte kunnskapsstoff fra pensum. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer, få frem perspektiver og kontraster og å se sammenhenger.
Ny/utsatt eksamen
Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til ikke bestått karakter, kan studenten en gang levere en omarbeidet versjon. Ved ytterligere forsøk må studenten levere en ny hjemmeoppgave.
Emneoverlapp
Det gis gradert karakter fra A til F, der A-E er bestått og F er ikke bestått.