EPN-V2

VERB1200 Velferdsstaten og personsentrerte tjenester Emneplan

Engelsk emnenavn
The Welfare State and Person Centered Care
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk

Innledning

Individuell muntlig eksamen, omfang ca. 30 minutter, med utgangspunkt i pensum fra emnet.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Forkunnskapskrav

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GEN1100 Engelsk, emne 1.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan beskrive de vanligste årsakene til utviklingshemming, samt de mest vanlige diagnoser og syndromer
  • kan gjøre rede for overordnede forklaringsmodeller i psykologi
  • kan forklare biologisk, kognitiv og psykologisk normalutvikling med henblikk på skjevutvikling og avvik fra normalutvikling
  • kan gjøre rede for ulike teorier og modeller om helse, funksjonsnedsettelser og funksjonshemming
  • kan gjøre rede for levekår for personer med utviklingshemming og for personer med andre funksjonsnedsettelser
  • kan gjøre rede for velferdspolitiske føringer før og nå og hvilke konsekvenser de har for vernepleierens tjenesteutøvelse
  • kan gjøre rede for sentral lovgivning for velferdstjenestene og lovverk som regulerer tjenestene til personer med funksjonsnedsettelser
  • kan beskrive det vitenskapsteoretiske grunnlaget for fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen
  • kan gjøre rede for vitenskapsteori og forskningsmetode og betydningen dette har for vernepleierens tjenesteutøvelse
  • kan beskrive grunntrekkene i kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode
  • kan gjøre rede for kunnskapsbasert tjenesteutøvelse og trinnene i kunnskapsbasert praksis

Ferdigheter

Studenten

  • kan vise ferdigheter i gruppe som fremmer samarbeid

Generell kompetanse

Studenten

  • kan diskutere politiske mål, virkemidler og velferdsordninger som regulerer tjenestene til personer med funksjonsnedsettelse
  • kan diskutere strategier for inkludering av personer med funksjonsnedsettelser

Arbeids- og undervisningsformer

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Vurdering og eksamen

Se fagplanen.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Individuell skriftlig oppgave, tekst på 900 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er arbeid med tekstanalyse og sjangerkunnskap, utvikling av studentenes skriveferdigheter og bruk av tekstbehandling og referanseverktøy.
  • Muntlig presentasjon i grupper på 3-4 studenter, med omfang 15 minutter. Studentene skal bruke praktiske-estetiske uttrykksformer i utformingen av presentasjonen, som for eksempel rollespill, drama eller sammensatte tekster (inkl. sosiale medier). Formålet med oppgaven er arbeid med grunnleggende ferdigheter, interkulturell kommunikasjon og tilpasset opplæring.
  • Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Vurderingsuttrykk

Individuell fem timers skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamensspråket er engelsk.

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Sensorordning

Ingen hjelpemidler tillatt.

Emneoverlapp

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.