Programplaner og emneplaner - Student
VERB1200 Velferdsstaten og personsentrerte tjenester Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Welfare State and Person Centered Care
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Individuell muntlig eksamen, omfang ca. 30 minutter, med utgangspunkt i pensum fra emnet.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Forkunnskapskrav
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M5GEN1100 Engelsk, emne 1.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan beskrive de vanligste årsakene til utviklingshemming, samt de mest vanlige diagnoser og syndromer
- kan gjøre rede for overordnede forklaringsmodeller i psykologi
- kan forklare biologisk, kognitiv og psykologisk normalutvikling med henblikk på skjevutvikling og avvik fra normalutvikling
- kan gjøre rede for ulike teorier og modeller om helse, funksjonsnedsettelser og funksjonshemming
- kan gjøre rede for levekår for personer med utviklingshemming og for personer med andre funksjonsnedsettelser
- kan gjøre rede for velferdspolitiske føringer før og nå og hvilke konsekvenser de har for vernepleierens tjenesteutøvelse
- kan gjøre rede for sentral lovgivning for velferdstjenestene og lovverk som regulerer tjenestene til personer med funksjonsnedsettelser
- kan beskrive det vitenskapsteoretiske grunnlaget for fagområdene som inngår i vernepleierutdanningen
- kan gjøre rede for vitenskapsteori og forskningsmetode og betydningen dette har for vernepleierens tjenesteutøvelse
- kan beskrive grunntrekkene i kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode
- kan gjøre rede for kunnskapsbasert tjenesteutøvelse og trinnene i kunnskapsbasert praksis
Ferdigheter
Studenten
- kan vise ferdigheter i gruppe som fremmer samarbeid
Generell kompetanse
Studenten
- kan diskutere politiske mål, virkemidler og velferdsordninger som regulerer tjenestene til personer med funksjonsnedsettelse
- kan diskutere strategier for inkludering av personer med funksjonsnedsettelser
Arbeids- og undervisningsformer
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen bedømmes av to interne sensorer. Emnet er underlagt tilsynssensur, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.
Vurdering og eksamen
Se fagplanen.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:
- Individuell skriftlig oppgave, tekst på 900 ord +/- 10 %. Formålet med oppgaven er arbeid med tekstanalyse og sjangerkunnskap, utvikling av studentenes skriveferdigheter og bruk av tekstbehandling og referanseverktøy.
- Muntlig presentasjon i grupper på 3-4 studenter, med omfang 15 minutter. Studentene skal bruke praktiske-estetiske uttrykksformer i utformingen av presentasjonen, som for eksempel rollespill, drama eller sammensatte tekster (inkl. sosiale medier). Formålet med oppgaven er arbeid med grunnleggende ferdigheter, interkulturell kommunikasjon og tilpasset opplæring.
- Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).
Vurderingsuttrykk
Individuell fem timers skriftlig eksamen under tilsyn. Eksamensspråket er engelsk.
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Sensorordning
Ingen hjelpemidler tillatt.
Emneoverlapp
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.