EPN-V2

VERB1100 Profesjonsidentitet og yrkesrolle Emneplan

Engelsk emnenavn
Professional Identity and Professional Role
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Gjennom dette emnet vil studenten tilegne seg grunnleggende kunnskap i kjemi og miljø. Studenten vil tilegne seg innsikt i de ressursutfordringene samfunnet står overfor og hvordan disse kan løses. Studentene vil også kunne se en tydelig sammenheng mellom miljøvurderinger og kjemi.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • beskrive oppbygning av atomer og molekyler
    • gjøre rede for periodesystemet
    • forstå kjemiske likninger og støkiometri
    • forklare fysiske egenskaper ved gasser
    • forklare kjemisk binding og molekylstruktur i faste stoff (metaller, halvledere, polymere, krystallinske stoff)
    • definere termodynamikkens 1., 2. og 3. lov
    • definere energibegreper, indre energi, entalpi, entropi og Gibbs energi
    • forstå kjemisk likevekt (gasslikevekter, fellingsreaksjoner, syre-base likevekter)
    • forklare elektrokjemi (galvaniske celler, korrosjon, batterier og elektrolyseceller)
    • kjenne til miljøaspekter (ressursbruk, utslipp, avfall m.m.)
    • kjenne til livsløpsvurderinger (LCA) og miljømerker (EPD, ECO product)
    • kjenne til standarder for miljøarbeid

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utføre enkle kjemiske beregninger innen støkiometri
    • utføre beregninger med tilstandslikningen for ideelle gasser
    • utføre energiberegninger med indre energi, entalpi, entropi og Gibbs energi
    • utføre enkle beregninger av reaktanter og produkter tilstede i en kjemisk likevekt
    • utføre enkle kjemiske beregninger innen elektrokjemi, som beregning av cellepotensial
    • forutse uheldige sammenkoplinger som fører til korrosjon
    • beskrive miljøaspekter
    • anvende LCA betraktninger på et gitt produkt

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • kommunisere med kjemikere om temaer knyttet til kjemi og miljø
    • søke etter og forstå faglitteratur om emnet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen gjennomføres som ukentlig undervisning som finner sted ved fysisk fremmøte på campus.

    Undervisningen består av en kombinasjon av forelesninger, seminarer og studentpresentasjoner, samt selvstudier. Studentene forutsettes møte opp forberedte til undervisning og aktivt delta i gruppe- og plenumsdiskusjoner.

    Oppfølging og veiledning gis underveis i forbindelse med seminarer.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • · 7 av 10 elektroniske tester, tidsforbruk ca 1 time pr test

    · Formålet med arbeidskravet er å gi studentene et faglig grunnlag for skriftlig eksamen

  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig skoleeksamen under tilsyn på 3 timer som teller 100 %

    Eksamensresultat kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A - F.

  • Sensorordning

    Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

  • Emneoverlapp

    Universitetslektor Bente Hellum