Programplaner og emneplaner - Student
VERB1050 Folkehelse og helseforvaltning Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Health and Health Management
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie
- Omfang
- 5.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- kan beskrive ulike legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
- kan gjøre rede for interaksjoner og bivirkninger ved bruk av utvalgte legemidler
- kan beskrive ulike årsaker til variasjon i legemiddelrespons ved bruk av legemidler
- kan gjøre rede for generisk bytte og kan anvende legemiddelverkets bytteliste eller lokal bytteliste
- kan gjøre rede for legemiddelhåndteringsprosessen fra legemiddelet blir ordinert til pasienten har tatt det eller legemidlet blir kassert
- kan referere til relevant lovgivning og forskrifter for legemiddelbruk, herunder forskrift for dokumentasjon, avvikshåndtering og kassering
- kan gjøre rede for avhengighetsrisiko og misbruk av legemidler
Ferdigheter
Studenten
- kan utføre selvstendige og feilfrie utregninger av legemidlers doser, mengder og styrker ved ulike administrasjonsmåter.
- kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning
- kan anvende oppslagsverk som Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering og kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk
Forkunnskapskrav
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- deltakelse på workshop og regnegrupper, obligatorisk 80 % tilstedeværelse
- simulering i legemiddelhåndtering, foregår på SF-enhet 1 dag
- refleksjonsoppgave fra simuleringen på omfang 1000 ord (+/- 10 %)
- flervalgsoppgave, kvalifiserende regneoppgaver (100 % riktig) i form av flervalgsoppgaver innen angitt tid før eksamen
Læringsutbytte
- Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning. Kunne bruke relevante pedagogiske modeller for planlegging, gjennomføring og dokumentere undervisning, planlegging av yrkesopplæring samt pedagogiske bruk av motivasjonstiltak som tiltak for å redusere bortvalg og frafall. Bruk av ulike undervisningsmetoder som er relevant for fag og yrkesopplæring
- Styringsdokumenter. Kunne anvende styringsdokumenter, lovverk og forskrifter som er relevante for utdanningen
- Analyse av relevant yrkeskompetanse, både yrkesteoretisk kunnskap og profesjonsfaglig kompetanse. Hva kjennetegner en god yrkesutøver. Hvilke kunnskaper, ferdigheter og holdninger er viktige i de ulike restaurant- og matfagyrkene?
- Observasjon og kartlegging. Elevkartlegging som forutsetning for yrkesrettet opplæring. Kunne bruke ulike metoder for observasjon og kartlegging av elever i restaurant- og matfag
- Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på kosthold og helse. Fokus på ernæring, mikrobiologi, bærekraft og trygg mat.
- Profesjonsfaglig digital kompetanse. Kunne anvende relevante digitale verktøy i undervisningen
- Prosjektarbeid og prosjektorganisering. Organisere og gjennomføre yrkesfaglige og yrkesdidaktiske prosjekter
Praksis
25 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)
10 dager yrkesfaglig praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Bestått-Ikke bestått.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
SYKK1300 og SYKP1300 er 100 % overlappende.
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig flervalgeksamen, hjemme, inntil 45 minutter.
Eksamen er på engelsk, med unntak av helseforvaltning som er på norsk for norske studenter.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått
Sensorordning
En intern og en ekstern sensor kontrollerer oppgavesettet, den interne sensoren kontrollerer besvarelsene.;;
Emneoverlapp
BIOB1050, ERGOB1050, FARB1050, FYB1050, RAB1050, ORI1050, PMED1050, SYKK1050, SYKP1050; TAB1050 er 100 % overlappende.