EPN-V2

VERB1050 Folkehelse og helseforvaltning Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health and Health Management
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie
Omfang
5.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • kan beskrive ulike legemiddelformer, administrasjonsmåter, farmakokinetikk og farmakodynamikk
  • kan gjøre rede for interaksjoner og bivirkninger ved bruk av utvalgte legemidler
  • kan beskrive ulike årsaker til variasjon i legemiddelrespons ved bruk av legemidler
  • kan gjøre rede for generisk bytte og kan anvende legemiddelverkets bytteliste eller lokal bytteliste
  • kan gjøre rede for legemiddelhåndteringsprosessen fra legemiddelet blir ordinert til pasienten har tatt det eller legemidlet blir kassert
  • kan referere til relevant lovgivning og forskrifter for legemiddelbruk, herunder forskrift for dokumentasjon, avvikshåndtering og kassering
  • kan gjøre rede for avhengighetsrisiko og misbruk av legemidler

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre selvstendige og feilfrie utregninger av legemidlers doser, mengder og styrker ved ulike administrasjonsmåter.
  • kan vurdere og gjøre kontroll av egen og andres utregning
  • kan anvende oppslagsverk som Felleskatalogen og Legemiddelhåndboka

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge og gjennomføre forsvarlig legemiddelhåndtering og kvalitetssikre den enkelte pasients legemiddelbruk 

Forkunnskapskrav

For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

  • deltakelse på workshop og regnegrupper, obligatorisk 80 % tilstedeværelse 
  • simulering i legemiddelhåndtering, foregår på SF-enhet 1 dag
  • refleksjonsoppgave fra simuleringen på omfang 1000 ord (+/- 10 %)
  • flervalgsoppgave, kvalifiserende regneoppgaver (100 % riktig) i form av flervalgsoppgaver innen angitt tid før eksamen

Læringsutbytte

  • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant undervisning. Kunne bruke relevante pedagogiske modeller for planlegging, gjennomføring og dokumentere undervisning, planlegging av yrkesopplæring samt pedagogiske bruk av motivasjonstiltak som tiltak for å redusere bortvalg og frafall. Bruk av ulike undervisningsmetoder som er relevant for fag og yrkesopplæring
  • Styringsdokumenter. Kunne anvende styringsdokumenter, lovverk og forskrifter som er relevante for utdanningen
  • Analyse av relevant yrkeskompetanse, både yrkesteoretisk kunnskap og profesjonsfaglig kompetanse. Hva kjennetegner en god yrkesutøver. Hvilke kunnskaper, ferdigheter og holdninger er viktige i de ulike restaurant- og matfagyrkene?
  • Observasjon og kartlegging. Elevkartlegging som forutsetning for yrkesrettet opplæring. Kunne bruke ulike metoder for observasjon og kartlegging av elever i restaurant- og matfag
  • Teoriforankring av relevant yrkeskunnskap med vekt på kosthold og helse. Fokus på ernæring, mikrobiologi, bærekraft og trygg mat.
  • Profesjonsfaglig digital kompetanse. Kunne anvende relevante digitale verktøy i undervisningen
  • Prosjektarbeid og prosjektorganisering. Organisere og gjennomføre yrkesfaglige og yrkesdidaktiske prosjekter

 

Praksis

25 dager pedagogisk praksis, (jf. praksisguiden for pedagogisk praksis)

10 dager yrkesfaglig praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Bestått-Ikke bestått. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

SYKK1300 og SYKP1300 er 100 % overlappende.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig flervalgeksamen, hjemme, inntil 45 minutter.

Eksamen er på engelsk, med unntak av helseforvaltning som er på norsk for norske studenter.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått

Sensorordning

En intern og en ekstern sensor kontrollerer oppgavesettet, den interne sensoren kontrollerer besvarelsene.;;

Emneoverlapp

BIOB1050, ERGOB1050, FARB1050, FYB1050, RAB1050, ORI1050, PMED1050, SYKK1050, SYKP1050; TAB1050 er 100 % overlappende.