EPN-V2

VEPRAD30 Grunnleggende pleie og omsorg Emneplan

Engelsk emnenavn
Care and Nursing
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

Godkjente arbeidskrav i: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN 1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400

Forkunnskapskrav

Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10, VERN1500/VERND1500/VEPRAL1500.

Godkjente arbeidskrav i: VERN2110/VERND2110/VEPRAL2110, VERN2400/VERND2400/VERNL2400, VEPRA20/VEPRAD20/VEPRAL20, VERN2320/VERND2320/VERNL2320.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • kan anvende vernepleierens arbeidsmodell
  • kan anvende kunnskap om aktuelle sykdommer og behandlingsformer for å observere og pleie eldre og syke i ulike livsfaser
  • har kunnskap om forebyggende og helsefremmende arbeid
  • har god kunnskap om habilitering og rehabilitering
  • har god kunnskap om basale smitteregimer

Ferdigheter

Studenten

  • kan utføre grunnleggende stell og pleie
  • kan delta i miljøterapeutiske tiltak for å øke pasient/brukers egenmestring og trivsel
  • har praktisk erfaring i habilitering og rehabilitering av mennesker med ulike sykdommer/diagnoser
  • kan utføre sykepleieprosedyrer i henhold til gitt prosedyreliste
  • kan anvende hygieniske prinsipper i ulike situasjoner
  • kan administrere forordnede legemidler
  • kan utføre livreddende førstehjelp
  • kan anvende ergonomiske prinsipper

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer tjenester til brukere/pasienter
  • har helhetlig forståelse for personer med ulike pleie- og omsorgsbehov
  • kan planlegge og administrere eget arbeid
  • kan reflektere og vurdere egne praktiske handlinger
  • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse
  • kan samarbeide og kommunisere med ulike brukere og fagpersoner/-grupper

Arbeids- og undervisningsformer

Praksisstudiet krever aktiv deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, slik at det totale læringsutbytte blir optimalt.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Deltakelse på undervisning/seminar før oppstart av praksisstudiet og underveis.
  • Innlevering av praksisdokumenter.
  • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.

Blir praksisperioden vurdert til ikke bestått må følgende arbeidskrav gjennomføres på nytt:

  • Deltakelse i arbeidsoppgaver på tjenestestedet, minimum 90 prosent tilstedeværelse.
  • Innlevering av praksisdokumenter.
  • Vurdert i henhold til skikkethetskriterier.

Vurdering og eksamen

Mappeeksamen, individuell.

Mappekrav:

  • Del 101 Vurdering av praksis.
  • Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

Ved ny og utsatt eksamen:

  • Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
  • Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

Hjelpemidler ved eksamen

Mappeeksamen, individuell

Mappekrav: Del 101 Vurdering av praksis Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

Ny og utsatt: Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt. Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

Vurderingsuttrykk

Alle

Sensorordning

Del 101 Faglærer etter innstilling fra praksislærer.

Del 102 En sensor.