EPN-V2

VEPRAD10 Tilrettelegging av livs- og miljøbetingelser Emneplan

Engelsk emnenavn
Arranging Good Living Conditions
Studieprogram
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Bærum
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal utføre grunnleggende stell og pleie, administrere forordnede legemidler, samt tilegne seg en helhetlig forståelse for ulike omsorgsbehov hos eldre og kronisk syke. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, ha fokus på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid. Emnet går på heltid over 6 uker.

Forkunnskapskrav

Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10, VERN1500/VERND1500/VEPRAL1500.

Godkjente arbeidskrav i: VERN2110/VERND2110/VEPRAL2110, VERN2400/VERND2400/VERNL2400, VEPRA20/VEPRAD20/VEPRAL20, VERN2320/VERND2320/VERNL2320.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for tjenesten(e) ved praksisstedet
  • har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
  • har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
  • har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
  • har kunnskap om brukere med varierte hjelpebehov
  • har kunnskap om i hvilken grad tilbudet bidrar til å styrke brukerens mestring og livssituasjon

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter ved tjenesteytingen
  • kan redegjøre for hvordan brukerens selvbestemmelsesrett ivaretas
  • kan identifisere en brukers ressurser og interesser som har betydning for livskvaliteten
  • kan identifisere et omsorgs og/eller opplæringsbehov hos tjenestemottaker i samarbeid med praksislærer
  • deltar i omsorgs- og opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
  • kan vurdere nytte og effekt av omsorgs- eller opplæringstiltaket
  • deltar aktivt i faglige diskusjoner på praksisstedet

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse.
  • viser forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier

Arbeids- og undervisningsformer

Mappeeksamen, individuell.

Mappekrav:

  • Del 101 Vurdering av praksis.
  • Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.

Ved ny og utsatt eksamen:

  • Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
  • Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle

Vurdering og eksamen

Bestått-Ikke bestått

Hjelpemidler ved eksamen

Del 101 Faglærer etter innstilling fra praksislærer.

Del 102 En sensor.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått

Sensorordning

Del 101 Faglærere etter innstilling fra praksislærerDel 102 En sensor