Programplaner og emneplaner - Student
VEPRAD10 Tilrettelegging av livs- og miljøbetingelser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Arranging Good Living Conditions
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i vernepleie, deltid, BærumBachelorstudium i vernepleie, deltid, Lillestrøm
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten integrere kunnskap fra tidligere teoriemner og anvende denne i praksis. Studentene skal utføre grunnleggende stell og pleie, administrere forordnede legemidler, samt tilegne seg en helhetlig forståelse for ulike omsorgsbehov hos eldre og kronisk syke. Studentene skal sette seg inn i rammer for tjenesteytingen, ha fokus på brukermedvirkning og tverrfaglig samarbeid. Emnet går på heltid over 6 uker.
Forkunnskapskrav
Bestått følgende emner: VERN1110/VERND1110/VERNL1110, VERN1210/VERND1210/VERNL1210, VERN1310/VERND1310/VERNL1310, VERN1400/VERND1400/VERNL1400, VEPRA10/VEPRAD10/VEPRAL10, VERN1500/VERND1500/VEPRAL1500.
Godkjente arbeidskrav i: VERN2110/VERND2110/VEPRAL2110, VERN2400/VERND2400/VERNL2400, VEPRA20/VEPRAD20/VEPRAL20, VERN2320/VERND2320/VERNL2320.
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om lover og forskrifter som er aktuelle for tjenesten(e) ved praksisstedet
- har kunnskap om tjenestestedets faglige forankring og hvordan tjenestestedet beskriver hensikten med sin egen virksomhet
- har kunnskap om hvordan praksisstedet samarbeider med andre relevante tjenester
- har kunnskap om hvordan tjenestestedet ivaretar tjenestemottakers brukermedvirkning og personvern
- har kunnskap om brukere med varierte hjelpebehov
- har kunnskap om i hvilken grad tilbudet bidrar til å styrke brukerens mestring og livssituasjon
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere etiske dilemmaer og verdikonflikter ved tjenesteytingen
- kan redegjøre for hvordan brukerens selvbestemmelsesrett ivaretas
- kan identifisere en brukers ressurser og interesser som har betydning for livskvaliteten
- kan identifisere et omsorgs og/eller opplæringsbehov hos tjenestemottaker i samarbeid med praksislærer
- deltar i omsorgs- og opplæringstiltak som fremmer brukerens mestring og livskvalitet
- kan vurdere nytte og effekt av omsorgs- eller opplæringstiltaket
- deltar aktivt i faglige diskusjoner på praksisstedet
Generell kompetanse
Studenten:
- kan presentere og diskutere relevante problemstillinger, utfordringer og etiske dilemmaer i vernepleierfaglig yrkesutøvelse.
- viser forventede profesjonelle ferdigheter i henhold til gjeldende skikkethetskriterier
Arbeids- og undervisningsformer
Mappeeksamen, individuell.
Mappekrav:
- Del 101 Vurdering av praksis.
- Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis, omfang inntil 2000 ord. Del 101 må være vurdert til bestått for å få vurdering av Del 102.
Ved ny og utsatt eksamen:
- Del 101 Vurdering av praksis: Ved "ikke bestått" praksisperiode må hele praksisperioden gjennomføres på nytt.
- Del 102 Skriftlig oppgave knyttet til praksis. Ved "ikke bestått" må omarbeidet oppgave leveres.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle
Vurdering og eksamen
Bestått-Ikke bestått
Hjelpemidler ved eksamen
Del 101 Faglærer etter innstilling fra praksislærer.
Del 102 En sensor.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått
Sensorordning
Del 101 Faglærere etter innstilling fra praksislærerDel 102 En sensor