Studieinfo emne VEKU6100 2022 HØST
VEKU6100 Kvalitetsforbedring i praksis innen epilepsiomsorg Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Quality improvement in practice in Epilepsy care
- Studieprogram
-
Videreutdanning epilepsi, helseveiledning og kvalitetsforbedring i praksis
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Pensum
-
VÅR
2023
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i kvalitetsforbedring, innovasjon og endringsarbeid. Det er praktisk rettet og gir erfaring med forbedringsarbeid. Du vil utvikle ferdigheter om systematisk metodebruk, som omfatter teoretisk forankring, datainnsamling, analyse, diskusjon og skriftlig- og muntlig formidling. Du vil gjøre et forbedringsarbeid med utgangspunkt i din yrkesutøvelse knyttet til arbeid med mennesker med epilepsi. Forbedringsarbeidet kan være relatert til en prosedyre, direkte bruker-/pasientrettet arbeid eller annen kompetanseutvikling. Gjennomføring av emnet forutsetter arbeidslivstilknytning.
Forkunnskapskrav
Godkjente arbeidskrav i VEKU6000 Epilepsi og helseveiledning
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten:
- kan redegjøre for begrepene kvalitet, kvalitetsforbedring og utfordringer knyttet til innovasjon og implementering av nye arbeidsformer innen epilepsiomsorg
- kan redegjøre for kunnskapsbaserte arbeidsmetoder og diskutere betydningen av brukerinvolvering og delt beslutningstaking
- kan forklare forskjellene mellom de ulike nivåene i kunnskapspyramiden
- kan beskrive hvordan mangfold og antidiskriminering kan ha innvirkning på endringsarbeid
Ferdigheter:
Studenten:
- kan bidra til systematiske kvalitetsarbeid og tjenesteinnovasjon innen epilepsiomsorg
- kan gjennomføre systematisk litteratursøk og kritisk vurdere relevante kilder
- kan utarbeide en prosjektplan som konkretiserer tidsrammer og hvordan utviklingsarbeidet skal gjennomføres
- kan anvende kunnskapsbaserte metoder i eget forbedringsarbeid
- kan sikre gjensidig samarbeide med berørte parter som medarbeidere, samarbeidspartnere, bruker/pasient og pårørende
- kan dokumentere, evaluere og formidle eget kvalitetsforbedringsarbeid
Generell kompetanse:
Studenten:
- kan identifisere og reflektere over etiske problemstillinger i eget kvalitetsforbedringsarbeid
- kan diskutere nytteverdi av tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike fagprofesjoners bidrag kan inngå i forbedringsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Webinar med presentasjoner, diskusjon og tilbakemeldinger. Studentene skal presentere ulike problemstillinger og utfordringer knyttet til eget prosjekt- og kvalitetsforbedringsarbeid.
I tillegg må det settes av tid til å gjennomføre kvalitetsforbedringsarbeid, litteratursøk, litteraturstudier, datainnsamling og oppgaveskriving (dokumentasjon).
Det gis inntil 3 timer veiledning på prosjektoppgaven.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Prosjektplan
- Deltakelse ved tre obligatoriske webinar
- Presentasjon av eget forbedringsarbeid underveis, i webinar
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen. Omfang: inntil 6000 ord.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle tilgjengelige
Vurderingsuttrykk
Gradert karakter A - F
Sensorordning
To sensorer (ekstern og intern (veileder på prosjektoppgaven)).