Programplaner og emneplaner - Student
VEIC7300 Veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Coaching and Councelling in Different Arenas and in Change and Development Processes
- Studieprogram
-
Veiledning og Coaching
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Pensum
-
HØST 2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsarbeid. Det legges vekt på videreutvikling av kompetanse som veileder og coach på ulike arenaer og for ulike målgrupper. Studentene skal gjennomføre og dokumentere et utviklingsarbeid som inngår i prosjekteksamen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser
- kunnskap om arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
- kunnskap om veiledning og coaching som metode i konflikthåndtering
- kunnskap om suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
- kunnskap om makt og motstand i endrings- og utviklingsarbeid
- kunnskap om teoretisk, metodisk og forskningsbasert grunnlag for utviklingsarbeid
Ferdigheter
Studenten har:
- ferdigheter i å bruke sin veilednings- og coachingkompetanse i endrings- og utviklingsprosesser
- ferdigheter i å analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach
Generell kompetanse
Studenten kan:
- bidra til kompetanseutvikling på organisasjonsnivå
- tilrettelegge for myndiggjøring/empowerment og mestring
- reflektere over etiske forhold i endring- og utviklingsarbeid
- anvende og vurdere relevant teori og forskningslitteratur
Innhold
- veiledning og coaching som kompetanseutvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, på ulike arenaer og med ulike målgrupper
- mestring og myndiggjøring/empowerment
- arbeidsplassen som lærings- og utviklingsarena
- veiledning og coaching i endrings- og utviklingsprosesser
- suksessfaktorer i endrings- og utviklingsarbeid
- kontekstuelle og kulturelle forhold i endrings- og utviklingsprosesser
- makt og motstand i endrings- og utviklingsarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Det legges opp til varierte arbeidsformer som vil bidra til studentens faglige og personlige utvikling.
Aktuelle arbeidsmåter er:
- forelesninger og studentaktive læringsformer
- arbeid i grupper, både basisgrupper og mindre grupper, med spesiell vekt på egentrening og refleksjon
- gi og motta veiledning og coaching individuelt og i gruppe
- utprøving av ny kunnskap i praksis
- individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner m.m.
- skriftlige oppgaver, logg og refleksjonsnotater m.m.
- bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr
I hvert emne skal studenten praktisere veiledning og/eller coaching på egen arbeidsplass eller annen egnet arena.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1. Studenten skal utarbeide 3-4 utviklingsmål. Reflekterer og begrunner. Dette deles med basisgruppa.
2. Gjennomføre en veiledning/coachingsekvens. Sekvensen skal filmes (inntil 10 minutter) og presenteres for tilbakemelding i basisgruppa.
3. Legge frem et utkast av utviklingsarbeidet i basisgruppe, for tilbakemeldinger fra medstudenter. Omfang 20-30 minutter
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav om tilstedeværelse i basisgruppene
Veiledning- og coachingferdigheter tilegnes i samhandling med andre. Det kreves derfor minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppene.
Vurdering og eksamen
Prosjekteksamen i gruppe* på 2-5 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene drøfte et utviklingsprosjekt knyttet til veiledning eller coaching som de har gjennomført på valgt arena. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over utviklingsarbeidet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 6000 - 8000 ord.
*Det er anledning til å gjennomføre eksamen i VEIC7300 som individuell eksamen. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved emnestart.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen.
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle tilgjengelige.
Vurderingsuttrykk
Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet