EPN-V2

VEIC7100 Basic Coaching and Councelling Skills Course description

Course name in Norwegian
Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching
Study programme
Counselling, Supervision and Coaching
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
FALL 2025
Schedule
Course history

Introduction

Emnet har fokus på individuell veiledning og coaching. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder og coach. Emnet omfatter planlegging, gjennomføring og vurdering av individuell veiledning- og coaching, og relevante metoder og modeller. Studentene skal praktisere i rollen som veileder og coach, og reflektere over egen utvikling.

Learning outcomes

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har:

  • kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
  • kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
  • kunnskap om rollen som veileder og coach

Ferdigheter

Studenten har:

  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
  • grunnleggende ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og vurdere individuell veiledning og coaching
  • grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veilednings og coachingprosesser
  • refleksjonsferdigheter knyttet til egen rolle som veileder/- coach

Generell kompetanse

Studenten har:

  • grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning og coaching
  • grunnleggende kompetanse om etiske forhold i veiledning og coaching

Content

  • det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
  • faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser, med bl.a. systematikk og struktur i prosessene
  • veiledning og coaching med særlig fokus på én - til - én veiledning
  • rollen som veileder og coach både som relasjonsbygger og prosessleder
  • etikk i veiledning og coaching

Teaching and learning methods

Det legges opp til varierte arbeidsformer som vil bidra til studentens faglige og personlige utvikling.

Aktuelle arbeidsmåter er:

  • forelesninger og studentaktive læringsformer
  • arbeid i grupper, både basisgrupper og mindre grupper, med spesiell vekt på egentrening og refleksjon
  • gi og motta veiledning og coaching individuelt og i gruppe
  • utprøving av ny kunnskap i praksis
  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner m.m.
  • skriftlige oppgaver, logg og refleksjonsnotater m.m.
  • bruk av digitale verktøy

I hvert emne skal studentene praktisere veiledning og/eller coaching på egen arbeidsplass eller annen egnet arena, og dette inngår i arbeidskrav i hvert emne.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Individuell skriftlig innlevering. Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Omfang: 450 ord +/- 10 %.
  2. Individuell skriftlig innlevering. Logg fra to veilednings- eller coachingsituasjoner. Omfang 300 ord +/- 10 % per logg

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav om tilstedeværelse i basisgruppene

Veiledning- og coachingferdigheter tilegnes i samhandling med andre. Det kreves derfor minimum 80 % tilstedeværelse i basisgruppene.

Assessment

Individuell skriftlig eksamen. I eksamensbesvarelsen skal studenten reflektere over en individuell veilednings- eller coachingsituasjon som består av planlegging og gjennomføring. Besvarelsen knyttes opp mot relevant pensumlitteratur. Omfang: 2300-2500 ord.

Ny og utsatt eksamen

Til ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen. Ved senere forsøk leveres ny eksamensbesvarelse.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes til Bestått/ikke bestått.

Examiners

Det brukes to interne sensor på emnet, tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.