Studieinfo emne VCOO7100 2018 HØST
VCOO7100 Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Basic Competence in Coaching and Councelling
- Studieprogram
-
Veiledning og Coaching
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Pensum
-
HØST
2018
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet har hovedfokus på individuell veiledning og coaching. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder og coach. Studentene forventes å praktisere i rollen som veileder og coach og reflektere over egen utvikling i denne sammenhengen.
Forkunnskapskrav
Ingen info
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
- kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
- kunnskap om rollen som veileder og coach
- kunnskap om etiske forhold i veiledning og coaching
Ferdigheter
Studenten har
- grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
- grunnleggende ferdigheter i å systematisere og strukturere veiledning og coachingprosesser
- grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veiledning og coachingprosesser
Generell kompetanse
Studenten har
- grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning/coaching
- grunnleggende kompetanse i rollen som veileder og coach
Innhold
- Det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching.
- Grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching.
- Faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser, med blant annet systematikk og struktur i prosessene.
- Veiledning og coaching med særlig fokus på én-til-én veiledning.
- Rollen som veileder og coach både som relasjonsbygger og prosessleder.
- Etikk i veiledning og coaching.
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Individuell skriftlig oppgave. Omfang: 400-500 ord.
- Gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver i praksis og føre logg fra disse. Individuell oppgave. Omfang 150-300 ord per logg.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om 80 prosent deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.
Vurdering og eksamen
I eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere minst ett veilednings- eller coachingforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 2300-2500 ord.
Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.