EPN

VCOO7100 Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching Emneplan

Engelsk emnenavn
Basic Competence in Coaching and Councelling
Studieprogram
Veiledning og Coaching
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet har hovedfokus på individuell veiledning og coaching. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som veileder og coach. Studentene forventes å praktisere i rollen som veileder og coach og reflektere over egen utvikling i denne sammenhengen.

Forkunnskapskrav

Ingen info

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching
  • kunnskap om faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser
  • kunnskap om rollen som veileder og coach
  • kunnskap om etiske forhold i veiledning og coaching

Ferdigheter

Studenten har

  • grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching
  • grunnleggende ferdigheter i å systematisere og strukturere veiledning og coachingprosesser
  • grunnleggende ferdigheter i relasjonsbygging og ledelse av veiledning og coachingprosesser

Generell kompetanse

Studenten har

  • grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching med særlig fokus på individuell veiledning/coaching
  • grunnleggende kompetanse i rollen som veileder og coach

Innhold

  • Det filosofiske, psykologiske og pedagogiske grunnlaget for veiledning og coaching.
  • Grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i veiledning og coaching.
  • Faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser, med blant annet systematikk og struktur i prosessene.
  • Veiledning og coaching med særlig fokus på én-til-én veiledning.
  • Rollen som veileder og coach både som relasjonsbygger og prosessleder.
  • Etikk i veiledning og coaching.

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Individuell skriftlig oppgave. Omfang: 400-500 ord.
  2. Gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver i praksis og føre logg fra disse. Individuell oppgave. Omfang 150-300 ord per logg.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Vurdering og eksamen

I eksamensbesvarelsen skal studenten dokumentere minst ett veilednings- eller coachingforløp med planlegging, gjennomføring og refleksjon over dette arbeidet knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 2300-2500 ord.

Arbeid med eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.

Ny/utsatt eksamen

Eksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.