EPN

Veiledning og Coaching Programplan

Engelsk programnavn
Further Education Programme in Coaching and Counselling
Gjelder fra
2018 HØST
Studiepoeng
60 studiepoeng
Varighet
4 semestre
Programhistorikk

Innledning

Studiet i Veiledning og coaching er en tverrfaglig videreutdanning som skal dekke behov for utvidet kompetanse i yrker der veiledning er et vesentlig innslag. Denne studieplanen er utarbeidet med utgangspunkt i "Veiledningspedagogikk - en tverrfaglig videreutdanning", første gang godkjent av styret for Høgskolen i Akershus 1. april 2003. Veiledning og veiledningspedagogikk har en lang tradisjon i norsk utdanning. I de senere årene er begrepet coaching tatt stadig mer i bruk i veiledningssammenheng. Veiledning og coaching har mange fellestrekk i verdigrunnlag, tilrettelegging og arbeidsmåter. Begge har til hensikt å bidra til utvikling og endring, refleksjon og læring. Noe av det som skiller veiledning og coaching, er at veiledning vektlegger å forstå og bearbeide erfaringer som grunnlag for utvikling. Coaching er i større grad rettet mot her-og-nå og framtida, og med mer vekt på måloppnåelse og handlingsorientering. Bruk av veiledning eller coaching tilpasses hovedsakelig til situasjonen og konteksten, men også til person- eller gruppebehov.

I dagens samfunn legges det stor vekt på enkeltmenneskets ansvar for og mulighet til livslang læring og utvikling. Det er derfor viktig å kunne legge til rette slik at alle mennesker får muligheter til å ta i bruk hele sitt potensiale på en best mulig måte. Dette studiet skal bidra til å styrke og utvikle faglige og menneskelige kvaliteter som grunnlag for gjennomføring av veiledning og coaching. I studiet vektlegges egentrening i studentgrupper og i reelle situasjoner. Denne treningen og erfaringen skal bidra til utvikling av handlingskompetanse i veiledning og coaching. Gjennom teoristudier, erfaringsutveksling og analyse av praksisvirkeligheten, skal studiet bidra til å sette fokus på refleksjon og utvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå.

Formålet med studiet er å kvalifisere for veiledning og/eller coaching på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå. Dette innebærer blant annet å fremme kunnskapsutvikling og legge til rette for utviklingsarbeid i praksis i privat og offentlig virksomhet. Studiet gir også relevant kompetanse for ledere på ulike nivåer.

Målgruppe

Målgruppe for studiet er personer som arbeider med undervisning, utviklingsarbeid, veiledning og/eller coaching, eller har lederoppgaver i offentlig og privat virksomhet.

Opptakskrav

Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse.

 

Søkere som tas opp på grunnlag av realkompetanse må være 25 år eller eldre i opptaksåret og kan ikke ha generell studiekompetanse. Slike søkere må i tillegg dokumentere ett av følgende:

  • fagbrev eller tilsvarende, og minimum to års relevant (fulltids) yrkespraksis

  • minimum fem års relevant (fulltids) yrkespraksis og tilstrekkelige ferdigheter i norsk (eller annet nordisk språk) til å kunne gjennomføre studiet. Språkkunnskaper skal dokumenteres med karakteren 2 eller bedre i faget norsk (eller annet nordisk språk) fra videregående skole eller tilsvarende. Kravet til språkkunnskaper kan alternativt dokumenteres med en arbeidsattest med en beskrivelse av hvordan søkeren på en tilfredsstillende måte har brukt norsk skriftlig (eller annet nordisk språk skriftlig) som en vesentlig del av sitt arbeid. Relevant deltidsarbeid av ulikt omfang og lengde kan regnes om til heltid, etter gjeldende regelverk.

Studenter som har avlagt og bestått eksamen i studiene Coaching og relasjonsledelse (CORO) og Veiledning og coaching (VEIC), emnene CORO7100 eller VEIC7100 og CORO7200 eller VEIC 7200, kan søke fritak for hhv emnene VCOO7100 og VCOO7200. 

Læringsutbytte

Studiet skal bidra til utvikling av handlingskompetanse som veileder og/eller coach. Denne kompetansen skal omfatte kunnskap om grunnlag for å planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og reflektere over veiledning og coaching i en-til-en- situasjoner, i grupper, på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsarbeid.

 

Etter fullført studium har kandidaten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap om og forståelse for ulike prosesser i veiledning og coaching i forhold til individ, gruppe og i endrings- og utviklingsarbeid

  • har teoretisk kompetanse i veiledning og coaching i forhold til individ, grupper, ulike arenaer og endrings- og utviklingsprosesser

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan anvende veiledning og coaching som virkemiddel i kompetanseutvikling og læringsprosesser

  • kan anvende veiledning og coaching i arbeid med konflikter og samarbeidsproblematikk

  • kan analysere og vurdere egen kompetanse som veileder og coach

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan tilegne seg informasjonskompetanse og kunnskap om bruk av kilder som gjør at de kan finne fram til aktuell litteratur og informasjon

  • har innsikt i og forståelse for etiske utfordringer og overveielser i veiledning og coaching

Innhold og oppbygging

Studiet er et samlingsbasert og nettstøttet deltidsstudium. Mellom samlingene er det studieoppgaver på egen eller annen egnet arbeidsplass.

Studiet er inndelt i tre emner og er bygget opp med stigende progresjon. Emnene må gjennomføres i rekkefølge, slik at gjennomført og bestått VCOO7100 eller tilsvarende er en forutsetning for å fortsette på VCOO7200. Tilsvarende gjelder for det påfølgende emnet.

Studiet omfatter følgende emner:

  • VCOO7100 Grunnleggende kompetanse i veiledning og coaching (15 studiepoeng)

  • VCOO7200 Veiledning og coaching i grupper (15 studiepoeng)

  • VCOO7301 Veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser (30 studiepoeng)

 

Innholdet i studiet veksler mellom teoretiske innføringer, diskusjoner, praktiske øvelser og refleksjoner over gjennomføring av veiledning og coaching generelt og egen rolle som veileder og coach spesielt. Etiske refleksjoner er gjennomgående i hele studiet.

VCO07100 består av generell grunnlagskunnskap i veiledning og coaching. Innholdet i emnet er utvikling av både pedagogisk, filosofisk, etisk og psykologisk grunnlag for veiledning og coaching. Fokus rettes mot at rollen som veileder og/eller coach omhandler både det å være relasjonsbygger og prosessleder. I tillegg fokuseres faser i og organisering av veilednings- og coachingprosesser, med blantannet systematikk og struktur i prosessene.

VCOO7200 omhandler veiledning og coaching i grupper. Innholdet i emnet er planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper, metoder og modeller i veiledning og coaching og gruppen som læringsarena. Fokus rettes også mot samspillsprosesser, konflikter og motstand i veiledning og coaching.

VCOO7301 består av veiledning og coaching på ulike arenaer og i endrings- og utviklingsprosesser. Innholdet er veiledning og coaching som kompetanseutvikling på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå, den lærende organisasjon og arbeidsplassen som læringsarena. Fokus rettes også mot empowerment og myndiggjøring, og mot veiledning og coaching som metode i konflikthåndtering. Det gis en introduksjon til forskningsmetode knyttet opp mot utviklingsarbeid

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeidsformene har til hensikt å bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.

Aktuelle arbeidsmåter er:

  • undervisning; forelesning, dialog, problembasert læring osv.

  • arbeid i grupper, både basisgrupper og mindre grupper, med spesiell vekt på egentrening og refleksjon.

  • gi og motta veiledning og coaching individuelt og i gruppe

  • utprøving av ny kunnskap i praksis

  • individuelt arbeid, litteraturstudier, refleksjoner osv.

  • skriftlige oppgaver; logg, rapporter, refleksjonsnotater osv.

  • bruk av IKT, video og annet teknisk utstyr

Studentene skal i samsvar med arbeidskrav i hvert emne gjennomføre egenpraksis på egen eller annen egnet arbeidsplass for å:

  • videreutvikle sine kunnskaper og ferdigheter som veileder og coach

  • erfare veiledning og coaching og reflektere over egne erfaringer

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskravene skal bidra til refleksjon og læring, og bidra til å sikre at studenten er aktive og medansvarlige for studieprogresjonen. Arbeidskravene skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Arbeidskravene må være godkjent før eksamen kan avlegges.

Faglig innhold og arbeidsmåter i studiet er knyttet til erfaringsdeling og utvikling av praktiske ferdigheter. Slik læring og ferdigheter kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det er derfor krav om tilstedeværelse. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Se for øvrig beskrivelse av arbeidskrav under hvert enkelt emne

Vurdering og sensur

Innlevering av eksamensoppgave er ved avslutning av hvert emne. For informasjon om bruk av sensor, se de enkelte emneplanene.

Det kan klages over karakterfastsetting og på formelle feil i samsvar med bestemmelsene i lov om universiteter og høyskoler, jf. også forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Studentens rettigheter og plikter ved evt. ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Øvrig informasjon

  • Godkjent av styret for Høgskolen i Akershus april 2003

  • Siste endring godkjent av studieutvalget 11. mai 2015

  • Godkjent av prodekan for studier 20.01.2017