EPN

VCOO7200 Coaching and Councelling in Groups Course description

Course name in Norwegian
Veiledning og coaching i grupper
Study programme
Veiledning og Coaching
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Curriculum
SPRING 2019
Schedule
Programme description
Course history

Introduction

Emnet har hovedfokus på veiledning og coaching i gruppe. Det legges vekt på utvikling av faglige og personlige ferdigheter som stimulerer samspill og ressursutvikling hos gruppens medlemmer. Studentene forventes å praktisere i rollen som veileder og coach og reflektere over egen utvikling i denne sammenhengen.

Required preliminary courses

Bestått VCOO7100, CORO7100, VEIC7100 eller tilsvarende.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om veilednings- og coachingprosesser i grupper
  • kunnskap om metoder og modeller i veiledning og coaching
  • kunnskap om samspillsprosesser, etiske utfordringer konflikter og motstand i veiledning og coaching
  • kunnskap om gruppen som læringsarena

Ferdigheter

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og vurdere veiledning og coaching i grupper
  • reflektere over egen rolle som veileder og coach

Generell kompetanse

Studenten kan

  • utnytte veiledningsgruppen som ressurs i veiledning og coaching
  • bidra til vekst og utvikling hos andre gjennom passende kommunikasjonsferdigheter

Content

  • Veiledning og coachingkompetanse i grupper.
  • Planlegging, gjennomføring og vurdering av veilednings- og coachingprosesser i grupper.
  • Metoder og modeller i veiledning og coaching.
  • Gruppen som læringsarena - kompetanseutvikling i team.
  • Samspillsprosesser, konflikter og motstand i veiledning og coaching.
  • Etikk i veiledning og coaching i grupper.

Teaching and learning methods

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Course requirements

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Utarbeide egne utviklingsmål og reflektere over egen utvikling. Individuell skriftlig oppgave. Omfang: 400-500 ord.
  2. Gjennomføre to veilednings- eller coachingoppgaver i gruppe/team og føre logg fra disse. Individuell oppgave. Omfang 150-300 ord per logg.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om 80 prosent deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 prosent må kompenseres etter avtale med faglærer.

Assessment

Todelt eksamen (*): 1. Prosjekteksamen i gruppe på 2-4 studenter (må være bestått for å gå opp til muntlig del).

2. Muntlig eksamen i gruppe på 2-4 studenter. Begge deler teller 50 % av vurderingsuttrykket

(*) Det er anledning til skriftlig å søke faglærer om å levere eksamen individuelt.

Eksamen er todelt

1. Skriftlig prosjekteksamen i gruppe

I eksamensbesvarelsen skal studentene analysere og drøfte veilednings- eller coachingforløp de har gjennomført med ei gruppe eller et team. Eksamensbesvarelsen skal vise planlegging, gjennomføring og refleksjon over veilednings- eller coachingforløpet, og være knyttet opp mot relevant teori. Omfang: 4200-5000 ord.

Prosjekteksamen må være vurdert til bestått for at studentene skal kunne avlegge muntlig eksamen.

2. Muntlig eksamen i gruppe

Muntlig del der studentene skal vise egenrefleksjon og grupperelatert kompetanseutvikling, basert på eksamen del 1. Omfang: 30-45 minutter 

Alle studentene i en gruppe får en felles karakter. Hver eksamensdel teller 50 prosent av vurderingsuttrykket og må være vurdert til bestått for at samlet karakter for emnet skal kunne skrives ut.

Arbeid med den skriftlige eksamensoppgaven foregår gjennom hele emnet og innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.

Ved klage på karakter etter skriftlig gruppeeksamen kan klage framsettes av enkeltstudenter eller hele gruppen. Evt. ny karakter gjelder for den studenten / de studenter som har klaget.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen. Dersom det ikke kan dannes en gruppe/grupper avlegges eksamen som individuell eksamen. Ved resultat ikke bestått på én eksamensdel avlegges ny eksamen kun i denne delen.

Skriftlig prosjekteksamen er en praksisrelatert oppgave. Til første ny/utsatt eksamen leveres omarbeidet versjon av prosjektoppgaven. Ved senere forsøk leveres ny prosjektoppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

A-F.

Examiners

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.