Programplaner og emneplaner - Student
VBÆR6000 Bærekraftsledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Sustainability management
- Studieprogram
-
Masterstudium i ledelse, erfaringsbasertEnkeltemner tilknyttet masterstudium i ledelseBærekraftig ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet består av tre måneders barnehagepraksis samt studieopplegg ved en av fakultetets samarbeidsinstitusjoner i for eksempel Namibia, Zambia, Ghana, Uganda eller Nicaragua.
I emnet legges det vekt på
- interkulturell teori og flerkulturell pedagogikk
- loggføring av daglige erfaringer som utgangspunkt for ukentlige refleksjonsnotater
- samtaler med medstudenter om de daglige erfaringer, til gjensidig støtte
- fordypning i tilrettelagt pensum
- gruppearbeid om en aktuell problemstilling, knyttet til den daglige erfaring og til relevant teori
- deltakelse i workshops for ansatte i de lokale barnehager, arrangert av samarbeidsinstitusjonen
- samle materiale til eventuell bruk i den kommende bacheloroppgaven
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om teori og arbeidsmetoder som kan understøtte bærekraftig ledelse og endringsprosesser,
- spesialisert kunnskap om bærekraftige organisasjons- og forretningsmodeller,
- avansert innsikt i begrepet bærekraft, bærekraftsmålene og ulike former for bærekraft på ulike nivåer (individ, organisasjon og system),
- inngående kunnskap om økosystem-, system- og nettverkstenking,
- spesialisert kunnskap om verdiskaping fra et delt perspektiv (shared value), og
- inngående innsikt i verdi-/formålsbasert, transformativ og målorientert ledelse.
Ferdigheter
Studenten evner å
- anvende og utvikle konkrete virkemidler og metoder som kan danne grunnlag for praktisk bærekraftig lederskap i organisasjoner, og
- forholde seg kritisk til bærekraftig lederskap og anvende relevante informasjonskilder til å kommunisere behovet for bærekraftig lederskap.
Generell kompetanse
Studenten evner å
- bidra til innovasjon og entreprenørskap gjennom å kjenne til ny tekning og utvikling knyttet til bærekraftig ledelse i organisasjoner,
- anvende innsikt knyttet til bærekraftig ledelse for å utvikle egen organisasjon, og
- skape varig endring i organisasjoner.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, forelesninger, gruppepresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Status på bærekraftsarbeid i egen organisasjon. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 4-5 slides.
- Arbeidskrav 2: Analyse av økosystem for bærekraft i egen organisasjon. Omfang: 1-2 sider/film på 1-2 minutter/presentasjon på 4-5 slides.
- Arbeidskrav 3: Gjennomføringsplan for bærekraftsinitiativ. Selvvalgt format.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er individuell semesteroppgave.
Semesteroppgaven innbefatter arbeid med en utviklingsplan for et bærekraftsinitiativ. Den består i en nåsituasjonsbeskrivelse, en beskrivelse av organisasjonens økosystem knyttet til bærekraftsinitiativet, samt relevante analyser og en gjennomføringsplan. Dette vil være en betydelig videreutvikling av arbeidskravene og innebære utarbeidelse av en fullverdig beskrivelse for et bærekrafts initiativ. I tillegg skal oppgaven inkludere en refleksjon rundt bruk av teori.
Semesteroppgaven skal ha et omfang på 30 000 tegn (+- 10 %) inkludert mellomrom (om lag 25 000 tegn til oppgaven og 7 000 tegn til teorirefleksjon). Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.
Studenter som ikke består ordinær eksamen eller har gyldig fravær kan framstille seg til ny/utsatt eksamen. Semesteroppgaven kan tas opp uten at ny vurdering av arbeidskravene er gjort. En eventuell ny/utsatt eksamen arrangeres i begynnelsen av påfølgende semester.
Ved ikke bestått eksamen gis studenten anledning til å levere en omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Bestått / ikke bestått
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.