Programplaner og emneplaner - Student
UTVB3300 Theories Concerning Development, Globalization and Social Change - Intermediate Level Course description
- Course name in Norwegian
- Teorier om utvikling, globalisering og sosial endring
- Study programme
-
Bachelor's Programme in Development Studies
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2022/2023
- Curriculum
-
SPRING 2023
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emneplanen godkjent den 29.03.06. Godkjent av studieutvalget ved OsloMet;19.06.06. Revisjon godkjent av studieutvalget ved LUI 23.05.13. Redaksjonelle endringer foretatt 03.03.14. Revisjon godkjent av studieutvalget ved LUI 11.05.17. Siste revisjon godkjent av studieutvalget ved LUI 27.11.17. Revisjon godkjent på fullmakt av leder i utdanningsutvalget 17.01.2018. Gjeldende fra vårsemesteret 2018.
OsloMet;tildeler graden bachelor i utviklingsstudier til studenter som gjennomfører det treårige bachelorprogrammet i utviklingsstudier (180 studiepoeng) ved høgskolen. Graden vil også kunne tildeles studenter som gjennomfører årsstudiet (alternativt Global forståelse 1 og 2) og påbyggingsstudier i utviklingsstudier (på til sammen 120 studiepoeng) og som i tillegg har 60 studiepoeng innenfor andre relevante studier. Dette emnet går i 6. semester i bachelorstudiet.
Required preliminary courses
Ingen forkunnskapskrav.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
· har innsikt i lov- og rammeverk som angår rolle og krav til kvalitet i praksiskandidatordningen
· forstår egen rolle og oppgaver ut fra praksiskandidatens læreforutsetninger, verdiskapning i virksomhetens og samfunnets perspektiv
· har kunnskaper om begreper og prosesser knyttet til vurdering av og for læring samt gjennomgående dokumentasjon
· har kunnskap om kommunikasjon og veiledningsmetoder i et yrkespedagogisk perspektiv og om hvordan konflikter kan forebygges og håndteres
· kan oppdatere sin pedagogiske kunnskap om det å veilede medarbeidere som får fagopplæring i bedrift
Ferdigheter
Studenten kan
· kartlegge praksiskandidatens læreforutsetninger
· finne informasjon og fagstoff som er relevant for veiledning av praksiskandidater
· anvende verktøy for kvalitetsutvikling og veiledningsmetoder etter yrkesspedagogiske prinsipper
· anvende kunnskap om kommunikasjon og samarbeid knyttet til veiledning
· anvende læreplanverket og vurderingsprinsipper for å lage opplæringsplaner, sette mål, vurdere og dokumentere opplæringen i bedrift
Generell kompetanse
Studenten
· har utviklet en etisk grunnholdning til egen rolle som veileder
· har forståelse for læreplanverket og vurderingsprinsipper knyttet til veiledning av praksiskandidater i egen bransje
· kan utføre veiledningsarbeidet etter yrkespedagogiske og bransjeetiske prinsipper tilpasset praksiskandidatens behov
· kan bygge relasjoner med instruktører i ulike bransjer samt bygge relasjoner med eksterne samarbeidspartnere
· kan utvikle veiledningsmetoder og verktøy som er relevante for veiledning av praksiskandidater
Merknad: De formulerte læringsutbyttebeskrivelsene i dette emnet bygger på dem formulert i Studieplan for Veiledning av lærlinger for instruktører og faglige ledere med ansvar for opplæring i bedrift, allikevel hensyntatt emnespesifikke formål uttrykt i innledningen over.
Content
Målgruppe
Emnet inngår som et valgemne på Årsstudium i organisasjon og ledelse.
Emnet tilbys også til studenter som tar enkeltemner.
Opptakskrav
For enkeltemnestudenter kreves generell studiekompetanse.
Teaching and learning methods
Det vil bli benyttet varierte arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, seminar, diskusjoner i plenum, utdelte øvingsoppgaver og gruppearbeid, i tillegg til kollokviegrupper og selvstudium. Studentene forventes å delta i den timeplanlagte undervisningen og bidra i diskusjonene.
Course requirements
I seminarene skal hver student legge fram to obligatoriske notater. Det første er en angivelse av et prosjektemne for den selvvalgte bachelor-/semesteroppgaven på ca. 1000 ord, mens det andre er en prosjektskisse som presenterer opplegget for bachelor-/ semesteroppgaven på ca. 2000 ord.
Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent for at studenten skal kunne få avlegge eksamen. Kravene har til hensikt å sikre framdrift i arbeidet med bacheloroppgaven, samt at studentene for delt kunnskap og perspektiver med hverandre.
- Individuell skriftlig prosjektemnebeskrivelse for bacheloroppgaven (1000 ord +/- 10 %)
- Framlegg av prosjektemnebeskrivelsen i seminar (ca. 10 minutter)
- Individuell skriftlig prosjektskisse som presenterer opplegget for bacheloroppgaven (2000 ord +/- 10 %)
- Framlegg av prosjektskissen i seminar (ca. 15 minutter)
Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.
Arbeidskrav vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.
Assessment
Eksamen i emnet er en gruppevis semesteroppgave inkludert gruppevis logg, på inntil tre studenter med et omfang på maks 20 sider.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle vedlegg kommer i tillegg.
Studenter med gyldig fravær eller som ikke består eksamen har rett til ny/utsatt eksamen. En eventuell ny og utsatt eksamen arrangeres i påfølgende semester.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
Gradert skala A - F.
Examiners
Ellen Nygard
Admission requirements
Det anbefales at dette emnet tas etter Facility Management (FM) i organisasjoner. Det vil hjelpe studenten i å plassere den yrkespedagogiske innsikten inn i FM-perspektivet.